Sv: Nä nu behöver jag litet moraliskt stöd/input!
När jag fick mitt första barn så hade jag 11 hästar på gården och en man som jobbade på annan ort i veckorna...
I princip bara avels- och unghästar, men ändå några stycken att mocka skit efter...
Jag insåg ganska snabbt att barnet tog mer tid än jag hade trott innan, MEN detta löste jag genom att bestämma mig för att sänka mina krav på mig själv gällande hästeriet, inte genom att ständigt ha dåligt samvete för att jag varken hann med barn eller häst på det sätt som jag skulle vilja. Jag fattade beslut att försöka minska något på hästantalet, inte ha dåligt samvete för att alla hästarna inte blev ryktade varje dag och bara ägna den tid jag verkligen HADE åt pyssel med hästarna. De klarar sig UTMÄRKT så länge de får mat, vatten, tak över huvudet och en puss på kinden då och då.
Man måste inte rida 7 dagar i veckan, såvisa man inte aktivt tävlar. Och tävlingarna KAN man faktiskt lägga åt sidan medan barnet är litet - de är bara små en gång i livet...
Idag väntar jag vårt tredje barn (ettan blir 3 år i januari) och hästantalet är väl något mindre - 8 hästar hemma (och en utlånad), väntar 4 föl till sommaren...
En annan sak är att en lycklig mamma är en bra mamma! Man BEHÖVER faktiskt en stund då och då, helst varje dag, när man är SIG SJÄLV och inte "mamma". Egen tid, så att säja. Det är alldeles utmärkt att tillbringa denna egna tid hos hästen, oavsett om man ryktar en stund, mockar eller rider. Man får en "kick" av detta och tar med sig glädjen hem till barnet.
Som sagt, VILL man ha hästar som mamma så KAN man, men man kanske får sänka sina krav under en period.
I övrigt så sa även jag att jag ALDRIG skulle ha några "jävla ungar", fram till ungefär 25 års ålder. Sen växte barnlängtan fram från "OM jag skulle bli med barn och förhållandet och omständigheterna är bra så KANSKE jag skulle behålla", via "Om jag blir gravid så behåller jag oavsett omständigheter" till "jag VILL ha barn!!". Nu är jag 36 och håller på att försöka intala mig själv att det räcker med 3...
(annars måste man ju köpa en större bil och bygga ut huset
)