Mycket vatten = frossa?

golden_tinka

Trådstartare
Igår hände en konstig sak som jag aldrig varit med om tidigare, när jag hade tagit in medryttar hästen från hagen för en ridtur, ställde hon sig för att dricka vilket inte är så ovanligt.
Men hon slutade inte utan drack utan uppehälle i ca 5-8min, ur vatten koppen med bra flöde. efter ca 5 min fick hon nån typ av frossa,:crazy: hon kutade med ryggen och skakade i hela kroppen, från nacken till bakdelen, men fortsatte ändå dricka, jag tog ut henne och gick en lite sväng för att se om det fick henne att sluta.:confused:

så fort jag ställde in henne fortsatte hon att dricka, gick du ut med henne igen och gick, efter att hon haft frossan i ca 5 min så upphörde den, att gå var inget problem för henne och hon såg inte ut att ha ont, när jag sedan ställde in henne var hon tillbaks och ville dricka mer, men efter ägarens inrådan satte jag en hink över vatten koppen så att hon inte kunde dricka mer.
Den togs sedan självklart bort.;)

Vatten i hagen fanns.

Vi gissade på att hon fått i sig för mycket kallt vatten och därav fått frossan.
nån som har vart med om nåt liknande eller tror sig veta vad det kan orsakats av?

Sv: Mycket vatten = frossa?

jag har varit med om det, en ponny som oxå vräkte i sig vatten när han kom in, drack lo drack o började sen skaka, jag promenerade med honom tills det släppte.

Det är när hästen är törstig och dricker stora mängder kallt vatten på en gång. Precis som du har trott själv. Skakningarna/frossan kommer när en varm kropp får kallt vatten och ska börja jämna ut temperaturerna.
Man ska vara försiktig med vatten på vintern om det är så att vattnet blir kallare än vanligt. Rekommendationen är att man inte ska ge kallt vatten till varma hästar/djur (gäller även andra djur) utan istället temperat vatten (lite varmare) tills den värsta törsten gått över.

Samma att om man vet att en häst inte fått dricka ordenligt och är töstig t ex efter en lång tranport eller att vattnet frusit i stallet så ska den inte få kallt utan temperart vatten när den ska dricka.

Vet att det diskuterats här innan vad som kan hända och olika har olika uppfattning. Men min veterinär säger att de kan få kolik av det, andra att de kan få korsförlamning, någon att de kan få lunginflamtion m m. Men helt klart är att det inte är bra i vilket fall som helst.

För mycket kallt vatten kan ge frossa har man ju hört. Även att de kan bli sjuka om de driker kallt vatten och är ansträngda efter ridning tex. Men har aldrig varit med om det själv.
Brukar ge vatten honk med ljumetvatten till min häst när det är kallt. De gillar hon. Och jag tror att det ska vara bättre. En fix ide som jag har.
Skönt att det inte blev värre.

jag har varit med om det, en ponny som oxå vräkte i sig vatten när han kom in, drack lo drack o började sen skaka, jag promenerade med honom tills det släppte.

ok samma som här då det släppte efter en stunds promenad. som tur var!

Tack för lite mer fakta, tog faktiskt ut henne på en ridtur efteråt eftersom hon då var sig lik, och när vi kom tillbaka erbjöd jag henne ljummet vatten.
Ägaren pratade också på det med att dom kan få kolik om dom får i sig för mycket kallt vatten på en gång.

I stallet är det ändå hyfsat varmt, så vattnet riskerar inte att frysa förrän det går långt ner i graderna, men vattnet blir ju oavsett kallt!

Är ju bra att tänka på i framtiden, att ge henne tempererat vatten efter träningspass och dylikt..;)

ja man blir ju lite undrande när nåt sånt händer! jag hade faktiskt aldrig hört talas om det och då har jag ändå gått på naturbruksgymnasium inriktning häst!:o

Man kan låta dom dricka mett bett eller lägga en sten i vattenkoppen om dom är jättetörstiga. När vi jobbar i skogen med hästarna så får dom alltid dricka med bett jusst för att slippa sånt här mitt i skogen.

är det för att dom skall få sig lite mindre vatten då eller på vilket sätt hjälper det?
förklara gärna!:)

Dom dricker långsammare och då går det fortare för kroppen att värma upp vattnet än om dom får dricka fritt.
En inte alldeles bra jämförelse men ändå, tänk på hur det kan kännas om man dricker isvatten på sommaren när det är varmt. Dricker man för fort för man är varm och törstig, så kan det göra ont. Dricker man långsamt så kan man utan vidare dricka hela glaset utan att känns något annat än svalt och gott. Man blir inte så nerkyld på insidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 640
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025