Mycket märklig hälta

Iddefixen

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd.
I går skoddes hästen. Tre timmar senare är hästen halt, och ett par timmar senare till är hon blockhalt. Vi drar av båda framskorna, men det blir endast marginellt bättre. Hästen är varm upp till skenbenet på höger fram, det är denna hov som är mest öm.

Idag kom hovis igen - hon lade märke till att hästen inte vill belasta insidan på höger framhov samt att den nu har förstärkt puls. Hästen kan inte vända åt vänster då hon måste belsta innersidan då. Hovis sa att hästen även är öm under hela sulan. Det slutar med att Hovis plastar hoven och att jag ska ge Butta.

Men vi är båda mycket förbryllade över hältan. Någon som varit med om något liknande?

OCH! :devil: för att ingen ska gnälla om detta med veterinärutlåtande så ska jag ringa veterinären på måndag om hästen inte är bättre, plus att jag redan har tid på en klinik i slutet av nästa vecka. Nu vet ni det ;)

Sv: Mycket märklig hälta

Det slutar med att Hovis plastar hoven och att jag ska ge Butta.

OCH! :devil: för att ingen ska gnälla om detta med veterinärutlåtande så ska jag ringa veterinären på måndag om hästen inte är bättre, plus att jag redan har tid på en klinik i slutet av nästa vecka. Nu vet ni det ;)

Får hovslagare skriva ut smärtstillande/antiinflammatoriskt till häst?

Vem har inte butta hemma?

Fast hur bra är det att ge, hur mycket kan det tänkas dölja vid en ev. framtida behövande undersökning?

Skulle kunna tänka mig att det inte alls är bra OM man inte vet exakt vad problemet är och att medicinen behöver ges.

Det borde ju finnas en anledning till varför de flesta smärtstillande till djur är receptbelagda.

Min veterinär brukar säga att när en häst blir halt så finns det en orsak till det, att slentrianmässigt ge smärtstillande bara för att man har det hemma kan lika gärna stjälpa som hjälpa.

När en häst haltar så belastar den ju det benet mindre av en orsak, "bedövar" man det med smärtstillande så kanske benet belastas mer än det ska och skadan blir värre än från början!

Senast ändrad:

Vem har inte butta hemma?

Fast hur bra är det att ge, hur mycket kan det tänkas dölja vid en ev. framtida behövande undersökning?

men de e inte smart att behandla med butta utan att höra med en vetrinär först, dels så kanske de inte alls behövs, och i värst fall kan hästen ta skada av de.. o sen kan de i vissa fall göra så att försäkringen inte täcker ev. skada o sånt.. o sen som du säger de kanske kan dölja nått vid undersökning:confused:

Sömstick, hovböld. Alla symptom stämmer ju. Ingen fara att ge butta, men skulle biverkningar uppstå (t ex blödande magsår) kommer försäkringen inte att täcka detta. Det är förstås också lämpligt att sluta ge NSAID i god tid inför hältutredningen.

Vem skulle fö inte ta magnecyl om man hade en smärtande fot?

Hmm, det känns som om jag missar något här:
Om hästen ganska snabbt blir mycket halt, och har förstärkt puls, så skulle jag satt en hel del på hovböld. Och hästen var ju dessutom öm i sulan, kollade ni med visitertång? Varför trodde hovis inte att det var hovböld? Eller har du en ny ovan hovis?

Och blev den så halt av skoningen och det inte är en hovböld så är det enda jag kan tänka mig att hovis spikade snett in i något ömtåligt i hoven, men då borde hästen ha varit halt direkt?
Var du med under hela skoningen, så att du vet att hästen inte vrickade sig, eller något konstigt hände?

Alternativt hade den gjort något i hagen innan skoningen, som visade sig efter ett tag, men med så allvarlig hälta så börjar man ju fundera på frakturer och senskador?

Så jag hoppas verkligen att det bara är en hovböld.

Nackdelen med butta: om hästen har en skada som inte ska belastas, så är ju risken att hästen förvärrar skadan om den inte har ont när den gör det. Och om du ev ska in på måndag så bör buttan ha gått ur kroppen innan så att veterinärerna kan hitta var hästen har ont. Jag vet inte hur lång tid det tar med butta, Metacam kan ta drygt ett dygn vet jag av egen erfarenhet (min häst blev jättehalt på fredag, värre under helgen, fick Metacam på söndagen och fick akuttid på klinik må morgon då Metacamet tyvärr nog verkade fortfarande...)

Varför trodde hovis inte att det var hovböld? Eller har du en ny ovan hovis?

Allt är inte vad det verkar vara...man ska inte vara så självsäker!
Själv trodde jag att jag orsakade ett sömtryck(rejält sådant) för en tid sen. Skodde en häst, ägaren ringer mig 3timmar senare och meddelar lite syrligt att hästen är blockhalt på ett ben.
Fan, tänker jag och lovar att jag kommer på hemvägen dagen efter.

På vägen hem dagen efter var hästen helt ohalt och hade så varit hela dagen!? Ägaren tippade på en "lämplig" stukning/vrickning precis efter jag hade skott...Hästen har inte varit halt efter detta...

Varför trodde hovis inte att det var hovböld? Eller har du en ny ovan hovis?

Bara en reflektion. Varför har hästägare en tendens att tro att de är experter på hästar? Är en hästägare per automatik mer kunnig är en ny-exad hovslagare?

Själv trodde jag att jag orsakade ett sömtryck(rejält sådant) för en tid sen. Skodde en häst, ägaren ringer mig 3timmar senare och meddelar lite syrligt att hästen är blockhalt på ett ben.

Jag håller med dig där, att det inte alls behöver bero på skoningen.
Har själv några ggr direkt efter skoning fått halta ponnyer och ingen av de gångerna berodde det på sömtryck.
Även jag ringde min hovslagare, dock inte syrligt, denne var hygglig och kom och kollade, och det var inte från hovarna.

Det var inte min mening att låta självsäker, jag ställde bara frågor för att förstå mera. Eftersom TS inte skrev om att hovböld hade diskuterats,så ville jag kolla om hovis kanske hade avskrivit det av någon anledning som jag inte hittade i tråden. Med "ny" så menade jag någon hovis som inte hade skott hästen innan. Och tyvärr så är inte alla hovslagare utbildade.

ja, det har du rätt i. Det kändes bara lite väl präktigt när alla förfasades över medicineringen. Hålls hästen på boxvila är det ju heller ingen ko på isen, låt så vara att den står där och glor in i väggen och är helt nollställd, men springa kan den iallafall inte göra.

tycker det låter som om din hovis slagit en söm rätt upp i hoven på hästen, tyvärr....

Det skadar ju aldrig att kolla igenom hoven för säkerhets skull. Hittar man en hovböld så vet man vad hältan beror på, hittar man inget så kan man ju utesluta det iallafall.

Låter onekligen som en hovböld i mina öron..

Har en av landets duktigaste (och högst utbildade) Hovisar. Det är alltså ett riktigt proffs som kan sin sak.

Hästen ömmar när du med tummen trycker på sulan. Men det är ändå inner hovvägg som hästen inte vill belasta.

Ang Butta - vet hur mkt jag ska ge. Veterinären skriver ut det i samråd med Hovis. Och man måste börja ge det för att förhindra en böld.

Allt är inte vad det verkar vara...man ska inte vara så självsäker!
Fan, tänker jag och lovar att jag kommer på hemvägen dagen efter.

På vägen hem dagen efter var hästen helt ohalt och hade så varit hela dagen!? Ägaren tippade på en "lämplig" stukning/vrickning precis efter jag hade skott...Hästen har inte varit halt efter detta...

OM en häst blir halt tre timmar efter en skoning, och dessutom varit i sin box dessa tre timmar - så börjar du kolla om det beror på skoningen. Eftersom det är det troligaste. Och eftersom man inte är expert så är det helt naturligt att börja att kolla detta med Hovisen. Jag förstår inte problemet.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 323
Senast: Lejd
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat