Mycket märklig hälta

Sv: Mycket märklig hälta

Nu blev jag nyfiken, och du måste förklara...
Ge butta för att förhindra en böld? Är det så "enkelt"?

IDDEFIXEN, du har missat min tidigare fråga.
Vore intressant att få ett svar, om inte annat blir det ju delvis svar från en mkt duktig hovslagare eftersom det är denne som förordat buttan.
Både min veterinär och hovslagare är tvärtom, manar till försiktighet, så det vore intressant med en annan vinkel o förklaring.

Vilken tur, då är vi 2 i vår kultur! ;)

tror till å med att vi är minst 3 st...:smirk: om jag misstänker hovböld, tar jag av skon & lägger linfrö omslag 2-3 dagar. Vid misstanke om värre, tillkallar jag veterinär (även om det så är en söndag kväll), eller vardag; åker till kliniken i Sigtuna!

NSAID kan inte förhindra uppkomsten av en skoningsrelaterad böld. En varbildande infektion bryr sig inte nämnvärt om inflammationsdämpande. Istället ger du bakterierna ett försprång i och med att du hämmar hästens egen försvarsmekanism.

En hovböld uppstår inte på 3 timmar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 323
Senast: Lejd
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat