Mycket märklig hälta

Sv: Mycket märklig hälta

Ang Butta - vet hur mkt jag ska ge. Veterinären skriver ut det i samråd med Hovis. Och man måste börja ge det för att förhindra en böld.

Men då har du ju redan vart i kontakt med veterinären då, fast du skrev i första inlägget att du skulle kontakta på måndag om hästen inte blev bättre.

Kanske hade vart bättre att skriva det först, att du redan hade vart i kontakt med veterinären som skrivit ut butta i samråd med din hovslagare.?

Eller hur var det nu egentligen? :confused:

Äh, du gör vad du vill med din häst såklart, jag anser bara att det är dumt att "dölja" en eventuell skada innan man vet exakt vad som är fel.

Skulle själv inte våga riskera att någon av mina hästar belastade en skada och gjorde det värre än det hade behövt bli.

Better safe than sorry.

Bara en reflektion. Varför har hästägare en tendens att tro att de är experter på hästar? Är en hästägare per automatik mer kunnig är en ny-exad hovslagare?

Jag tycker själv inte att jag är expert men som hästägare kan jag ändå helt inte lita på min hovslagare eftersom jag själv inte vet vad han gör egentligen. Det är ett ständigt dillemma för mig: vet många här omkring som skor som idioter, den hovslagare som skor din häst tycker självfallet att han/hon är duktig och de andra hovslagarna skor lite skumt och kanske rent av lite "fel".
Sedan finns det hästägare som tycker en hovslagare är helt underbar medan en annan förkastar denne. Så vem ska man lita på? Vem vågar man lita på?

Om min häst börjar halta strax efter skoning blir jag självklart misstänksam på hovslagaren eftersom det är det mest logiska (i TS fall tycker jag att det tog lite väl lång tid för sömsticket att träda fram så det kan väl ändå inte vara det?) men sedan hur man bemöter hovslagaren ifråga är ens ensak. Det beror lite på, skulle jag skaffa en ny hovslagare som första gången skor och då sömsticker min häst skulle jag inte vara glad (men inte ohyfsad) men är det min vanliga hovslagare som kommer ser jag mildare på fallet då jag vet att han aldrig gjort så innan och det är mänskligt att fela någon gång också.

Men då har du ju redan vart i kontakt med veterinären då, fast du skrev i första inlägget att du skulle kontakta på måndag om hästen inte blev bättre.

Kanske hade vart bättre att skriva det först, att du redan hade vart i kontakt med veterinären som skrivit ut butta i samråd med din hovslagare.?

Eller hur var det nu egentligen? :confused:
Ang att ge Butta när Hovis föreslår det så har jag normalt en dialog med veterinären. Och ja, man lär sig när man ska och inte ska ge det. Misstänker man att det sitter i en hov - ge Butta säger vår Vet. Varför orsaka dem onödigt lidande?

När du misstänker ev böld så drar du inte till en veterinär akut en fredag kväll. Du kan ta ut en distriktare, men vad kan denne göra? Jo, han hänvisar till att prata med Hovis.

Alltså - jag vet att jag har gjort rätt och jag ville i min tråd få lite input gällande olika typer av hältor kontra skador. Men allt ni gör är att tracka ned och ifrågasätta. Svara på det som man efterfrågar i tråden! :mad:

Ang att ge Butta när Hovis föreslår det så har jag normalt en dialog med veterinären. Och ja, man lär sig när man ska och inte ska ge det. Misstänker man att det sitter i en hov - ge Butta säger vår Vet. Varför orsaka dem onödigt lidande?

När du misstänker ev böld så drar du inte till en veterinär akut en fredag kväll. Du kan ta ut en distriktare, men vad kan denne göra? Jo, han hänvisar till att prata med Hovis.

Alltså - jag vet att jag har gjort rätt och jag ville i min tråd få lite input gällande olika typer av hältor kontra skador. Men allt ni gör är att tracka ned och ifrågasätta. Svara på det som man efterfrågar i tråden! :mad:

Men då måste jag ju undra, om du nu har lärt dig när du ska ge smärtstillande eller inte, varför frågar du i tråden om vad det kan vara för typ av hälta?

Du är ju säker på att det är en hovböld!

Du får skriva hur många surgubbar du vill, jag kommer i alla fall anse att det är fel att ge smärtstillande INNAN man konstaterat vad felet är. Helt på eget bevåg bara för att man har det hemma.

I alla fall jag skulle förbanna mig själv om jag gjorde så och det senare visade sig att det inte alls var något så enkelt som man trodde utan att skadan blir mer komplicerad av mitt agerande.

Men då måste jag ju undra, om du nu har lärt dig när du ska ge smärtstillande eller inte, varför frågar du i tråden om vad det kan vara för typ av hälta?

Du får skriva hur många surgubbar du vill, jag kommer i alla fall anse att det är fel att ge smärtstillande INNAN man konstaterat vad felet är. Helt på eget bevåg bara för att man har det hemma.

I alla fall jag skulle förbanna mig själv om jag gjorde så och det senare visade sig att det inte alls var något så enkelt som man trodde utan att skadan blir mer komplicerad av mitt agerande.

:bow::bow: håller me dej till 100% i dina inlägg:bow:

Får man verkligen ge butta helt utan vidare utan veterinärs inblandning???
Oavsett om man tror sig kunna det eller inte.

Jag är ganska säker på att det INTE är en böld utan ett sömtryck. Min teori utan att ha sett hästen. Ett tryck går inteöver bara för att man rycker av skorna, det tar ett dygn eller 3 innan hältan avtar beroende på hur illa trycket var.
Men som sagt det är min teori. En böld tror jag inte på.

Senast ändrad:

Håller helt med! Hur ska man kunna avgöra VAD som är fel när hästen är smärtstillad? Man kanske har bedövat bort helt fel ställe!

Idag kom hovis igen - hon lade märke till att hästen inte vill belasta insidan på höger framhov samt att den nu har förstärkt puls. Hästen kan inte vända åt vänster då hon måste belsta innersidan då. Hovis sa att hästen även är öm under hela sulan.

Va även hästen öm under hela sulan före skoning??

Om ej så har man har renskurit sulan lite väl "bra" i samband med skonoingen. Att den inte villigt vänder åt vänster och avlastar insidan på H.F. tyda på för hårt verkad insida och eller att skon /bärranden är oplan och därmed ger skon ett punkt tryck på hovens h.f. insida.

Smärtstillande i detta fall är inte en bra lösning, däremot en avlastning av det punkt tryck som är orsaken till detta. Sömstick,hovböld mm. är helt uteslutet (utifrån vad du skriver)

Har en av landets duktigaste (och högst utbildade) Hovisar. Det är alltså ett riktigt proffs som kan sin sak.

Vad menar du medn en av landets högst utbildade? Jag känner till en hel hög med fortbildning och gesällbrev och en del med mästarbrev och ingen av dem bor i boråstrakten! Han är säkert duktig, men "duktigaste", hur vet du det?

.

Nej, jag är inte 100% säker. Men det mest troliga är det.
Man utesluter det mest troliga innan man undersöker vidare. Misstänker man stark en skoningsrelaterad sak - då funkar antiinflammatoriskt. Misstänker man något annat - besöker man veterinären först. Här kommer erfarenheten in.

Men visst, du har säkert andra erfarenheter än jag, kanske annan hästkultur också. Och visst man kan inte ha lika åsikter om allt. Det jag ville veta i min tråd var hur andra skador, spricka i hovbenet, fraktur el dyl yttrar sig. För att hjälpa mig i funderingarna kring en ev annan skada.

Vad menar du medn en av landets högst utbildade? Jag känner till en hel hög med fortbildning och gesällbrev och en del med mästarbrev och ingen av dem bor i boråstrakten! Han är säkert duktig, men "duktigaste", hur vet du det?

Hur vet du vart personen bor? Och kön?
Vissa hovisar gillar kanske att åka ;)

Hur vet du vart personen bor? Och kön?
Vissa hovisar gillar kanske att åka ;)

Eftersom jag själv är hovslagare så vet jag hur benägna hovslagarer är att åka längre bort än till stadsgränsen...och där du bor finns det inga med mästarbrev och bara 3 med fortbildningsexamen. Jag var bara nyfiken på vem det var. Du kanske kan pma mig namnet?

Misstänker man stark en skoningsrelaterad sak - då funkar antiinflammatoriskt. Misstänker man något annat - besöker man veterinären först. Här kommer erfarenheten in.

Med din erfarenhet, hur anser du att nsaid har någon påverkan på en sultryck eller sömtryck?

Nej, jag är inte 100% säker. Men det mest troliga är det.
Man utesluter det mest troliga innan man undersöker vidare. Misstänker man stark en skoningsrelaterad sak - då funkar antiinflammatoriskt. Misstänker man något annat - besöker man veterinären först. Här kommer erfarenheten in.

Men visst, du har säkert andra erfarenheter än jag, kanske annan hästkultur också. Och visst man kan inte ha lika åsikter om allt. Det jag ville veta i min tråd var hur andra skador, spricka i hovbenet, fraktur el dyl yttrar sig. För att hjälpa mig i funderingarna kring en ev annan skada.

Nu blir man ju ännu mer fundersam!

Du misstänker att hästen i fråga eventuellt kan kan en fraktur eller spricka eller annat tråkigt, TROTS det så kontaktar du inte en veterinär utan ger din häst smärtstillande utan att ens ha rådfrågat med en veterinär!

För det verkar ju vara så att du inte alls är säker på att skoningen som gjorts av din högst utbildade hovslagare är orsaken till att din häst har ont.

Hade du vart säker på det så hade ju tråden vart av annan karaktär.

Oavsett vilka erfarenheter man har så hoppas jag ju innerligen att man ser till djurens bästa i första hand, att när man själv inte har svaret söker sig till veterinären för att få bästa möjliga hjälp.

Det gör i alla fall jag och säkert en hel del med mig!

Vad du menar med att jag kommer från en annan hästkultur vete 17, den biten förstår jag faktiskt inte alls!

I min "hästkultur" och min hästkrets så anlitar vi alla kompetent personal för att utföra hästvården såsom skoning och veterinära bitar, vi självmedicinerar inte bara för att vi har lite överbliven butta i skåpet och vi försöker att undvika att förvärra skador som våra hästar råkar drabbas av.

Hur gör man i din hästkultur?

Medicinerar och blundar?

Spelar det någon roll? Oavsett vad jag svarar och skriver här så anses det som fel. Så varför svara? :cry:

Och ja- vissa Hovisar åker längre än till kommungränsen. Och nej, jag kommer inte PM:a namnet.

Bättre att stänga denna tråd från och med nu!

Spelar det någon roll? Oavsett vad jag svarar och skriver här så anses det som fel. Så varför svara? :cry:

Och ja- vissa Hovisar åker längre än till kommungränsen. Och nej, jag kommer inte PM:a namnet.

Är du fälttävlands ryttare???

Nu blir man ju ännu mer fundersam!

Du misstänker att hästen i fråga eventuellt kan kan en fraktur eller spricka eller annat tråkigt, TROTS det så kontaktar du inte en veterinär utan ger din häst smärtstillande utan att ens ha rådfrågat med en veterinär!

För det verkar ju vara så att du inte alls är säker på att skoningen som gjorts av din högst utbildade hovslagare är orsaken till att din häst har ont.

Hade du vart säker på det så hade ju tråden vart av annan karaktär.

Oavsett vilka erfarenheter man har så hoppas jag ju innerligen att man ser till djurens bästa i första hand, att när man själv inte har svaret söker sig till veterinären för att få bästa möjliga hjälp.

Det gör i alla fall jag och säkert en hel del med mig!

Vad du menar med att jag kommer från en annan hästkultur vete 17, den biten förstår jag faktiskt inte alls!

I min "hästkultur" och min hästkrets så anlitar vi alla kompetent personal för att utföra hästvården såsom skoning och veterinära bitar, vi självmedicinerar inte bara för att vi har lite överbliven butta i skåpet och vi försöker att undvika att förvärra skador som våra hästar råkar drabbas av.

Hur gör man i din hästkultur?

Medicinerar och blundar?

Jag tillhör din kultur jag, och jag håller med i allt du skriver:bow:

Jag undrar bara vad du menar med "bland de högst utbildade i landet"??? Inge mer...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 323
Senast: Lejd
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat