mycket kolik i år?

Gullan86

Trådstartare
Är det ovanligt mycket kolik fall i år? Vad kan det i så fall bero på?
Flera kända tävlingshästar har ju dött i detta senaste tiden och även privat hästar i min närhet.
Kan hästarna få kolik av något de inte tål eller verkar konstigt att det plötsligt bara kommer när man fodrat precis likadant varje år i flera år?

Sv: mycket kolik i år?

Mycket kolik och diarré-hästar.

Jag har haft kolik på min häst nyligen,första gången för mig,och då har jag haft häst i 16 år.

När jag ringde till kliniken för rådfrågning på dagen (pålle med difusa symptom) så hade dom fått in ett akutfall av kolik,sen fick jag lov att ringa distriktaren akut på kvällen,när hon var klar hos oss så skulle hon åka på nästa kolikfall.

Veterinärer häromkring tror det beror på den totalt värdelösa sommaren vi hade,regn regn och regn,vilket sett till så markerna är genomsura/ruttna på hösten,sen går hästarna och plockar i det där,sen kommer frosten och fryser allt,men hästarna går fortfarande och petar i skräpet.

Senast ändrad:

vintertid är det mycket kolikfall där man fodrar hästarna i hagen utan att erbjuda vatten. tyvärr gör många det.

Vad skulle då vara orsaken till många kolikanfall på tävlingshästarna? Ärligt talat så äter de nog sällan ute om de har sådan tur att de får komma ut.

"Peppar Peppar" så har jag inte haft mer än en liten magknip en dag i höstas på valacken , som hade gaskolik i februari förra vintern.
Jag har gett magtarm-pulver regelbundet för säkerhets skull och lite linfrö/loppfrö ibland också.
Hästarna går ute året runt och har fri tillgång på hö nu , och har termobar , så de är aldrig utan vatten.
Men pratade med en granne som har ständig kolikvarning på en av sina hästar .. men inget anfall ännu.

Vätskebrist/stress är väl en tänkbar orsak till just tävlingshästar. Kanske dricker dåligt.

Min personliga åsikt i det hela är att det är den ofantliga mängd kraftfoder som man trycker i hästarna som är boven många gånger.

behöver du utesluta det ena från det andra? Jag har inte fokuserat på att typ 3 tävlingshästar dött senaste tiden utan skrivit om varför kolik är vanligt vintertid.

Enligt min vet har det varit många kolikfall de senaste vintrarna. Enligt henne beror det på att hästägarna är dåliga på att ge hästarna vatten utomhus på vintern när det fryser. Att många är dåliga på det har jag själv sett.

Vad skulle då vara orsaken till många kolikanfall på tävlingshästarna? Ärligt talat så äter de nog sällan ute om de har sådan tur att de får komma ut.
en tänkbar orsak är att de får massor av mat, men inte får vara ute och röra på sig ordentligt.

Jag har nog haft högst 3 kolikfall de senaste 15 åren... Mina hästar har alltid tillgång till både mat (grovfoder) och vatten och går ute större delen av dygnet (vintertid, dygnet runt de varmare årstiderna).

vintertid är det mycket kolikfall där man fodrar hästarna i hagen utan att erbjuda vatten. tyvärr gör många det.

Jag håller med dig till fullo!

Jag har en häst som är kolikkänslig och har alltid vart noga med att röra på han varje dag. Han står stilla och trycker i hagen hela dagarna, framförallt om han fryser miiiinsta lilla. Står rakt upp och ner i sitt vindskydd 7-18, om det ärväldigt kallt kortare så inte stallet ska frysa. Så min häst får kolik för att han står still hela dagen och inte motioneras/vilar några dar i sträck (var min teori).
I all min kontakt med hästfolk så har man alltid resonerat att hästarna käkar snö. Punkt. Och de är inte ute så länge så de klarar sig utan vatten den stunden och de har hink inne så de kan dricka snabbt och enkelt när de kommer in. Och när man kommer till stallet nån gång under dagen tas ju hästen in och motioneras eller så erbjuds en hink vatten i hagen och då kan den ju dricka i samband med det om den vill. Det är bara bökigt att ordna vatten vintertid som håller sig hela dagen när man inte själv släpper ut hästarna och vattning inte ingår.

I höst när det varit fruset en tid så fick min kolik igen. Har inte hänt ofta, någon gång endast under 2 år. Men det är fortfarande någon gång för mycket! Det var rätt rejält, tog hela dagen att få igång honom. Då var det fan nog, funderade varför han får det - köpte en värmebalja och han har inte visat ett enda symtom sen dess trots vila (ja jag vågar låta han vila två dar i sträck nu). Så ja, helt klart har vattnet EN STOR BETYDELSE i kolikfrågan. Kommer aldrig i mitt liv ha häst ute utan tillgång på vatten jämt. En hink en gång under dagen och snö räcker inte. Man har lärt sig den hårda och dumma vägen men man är glad nog att man lärt sig. Vatten är a och o och man är totalt dum i huvet som tror att det går bra att käka snö de korta tider de är ute vintertid. Det räcker inte.

Så nog är vattnet helt avgörande. Aldrig mer begränsat med vatten! Hästar ska ha fri tillgång till frostfritt vatten året runt, dygnet runt för att må bra. Punkt.

Jag komma att få på pälsen som vanlig men tänke att lägge mitt allifall.
Tyvär är det aldrig non "obtopsy"? efterförskning om döds fället.
Jag se det som ett kommbination av ett dålig allman hästhållning av foder och avmäskning.
Symptom som hosta, mätteht, hängig, räggig mätt päls (om hästen har inte blivet rakad och slängs utt på lös drift för att klara sig med ett röttet ensilage bal som foder-vindskydd och bädd tills matta kommer hem), uppdragen buk, sväld magen, räna skitt, mm, som jag läs har på buka och utt bland wanna-bee häst folk,....allt peka på Mäsk.
Och sen lägga på ett sur foder, över dosering av protein och en mässa konstiga tillskott som ger igen verken eller i sämste fall förvara problemet.

And you wonder why horses are comming down with winter colic:confused:

Örka inte att bry mig så värst mycket längre med alla förklaraningar, påhitt och urskörkter som folk komma på, till o med dom så kalla experter som vetrenär börda vet bättre:grin:

Der är väl ingen som sagt att en häst i det tillståndet du beskriver inte kan få kolik? Men även en till synes välmående häst, utan mask kan få kolik om ägaren TILL EXEMPEL slarvar med vatten och foder.

Jag har aldrig haft kolik på en häst *peppar peppar* (om man undantag hästen som hade koliksymptom men snarare hade ont i magen av dräktighet) och jag tror att faktorer som är tokviktiga är det som tas upp. Hästar måste röra sig, äta bra grovfoder och ha fri tillgång på vatten.

Många av de hästar som får sandkolik får ingen mat i hagen, ganska uppenbart i mina ögon att det inte är hållbart. Det där med vatten i hagen har jag också stött på, det är väldigt vanligt att hästarna inte har vatten i hagen. Jag har tillochmed varit med om hästar som inte har vatten i boxen utan får dricka när det erbjuds i spann ett par gånger om dagen.

Sen, min egen teori, är att mycket av ensilaget som hästar får är inte särskilt väl anpassat till hästar. Många hästar blir ju faktiskt lösa i magen av ensilage och det är ju inte för ingenting.

Så nog är vattnet helt avgörande. Aldrig mer begränsat med vatten! Hästar ska ha fri tillgång till frostfritt vatten året runt, dygnet runt för att må bra. Punkt.

Härligt att du kom på det! Hoppas fler kan komma till den insikten också.
Eller ännu hellre, krav på drickbart tjänligt vatten i hagarna året om oavsett väderlek.
Nu när det faktiskt finns möjligheter till att kunna ge obegränsat med vatten utan att bli totalt ruinerad.

Intressant teori. Om man tänker tillbaka på de gamla arbetar hästarna ute i ladugårdarNa förr i tiden så erbjöds ju de vatten de hade inte fri tillgång på vintern de stod i en spilta i ladugården med korna ofta som ensam häst. De åt samma foder som korna men på den tiden var inte fodret så extremt skarpt och besprutat till tusen för att korna ska mjölka onaturligt mkt som nuförtiden. Sen fick de troligen rätt mkt havre. O i dåliga tider var det säkert si o så med kvalité. Men vad jag vet fick de inte kolik så ofta. För även om de oftast aldrig gick ut i hage på vintern så ska man inte glömma att de hästarna användes som arbets redskap och arbetade minst 8h varje dag. Lite skillnad mot vårt lyx åkande på 1 timme knappt ens en gång om dagen. Rörelserna har troligen en mkt stor del i detta mot kolik faktiskt när man tänker så. Många hästar står stilla när det är kallt för att inte förlora energi de behöver för att hålla värme. Sen om de knappt får något o dricka o om de har fri tillgång på foder rör de sig ännu mindre.

En häst som hela sitt liv rört sig mkt o sen får en vila kan nog med fåkolik lr häst som gått på lösdrift o ställs in på box.

Sen allt detta som ni säger med onödigt mkt kraftfoder och onödigt kraftigt foder näringsmässigt. Hästar är ju skapade att äta näringsfattigt men ört riktit ängs hö. Tror inte deras magar mår bra av plastaat foder egentligen. Vi som jobbat med kor vet ju bara hur kors bajs ser ut o hur sin kor som får hö o inget kraftfoder ser ut. Som hårt häst bajs.

Jag är alltid orolig för kolik men har aldrig haft kolik på mina
hästar under de 8år jag ägt häst.

Jag hoppas det kommer fortsätta så.

Mina rids inte så mkt som jag vill men de får mkt rörelse på lösdrift året runt i kuperad hage med kompisar. Att gå själv i en 4kants hage är nog inte heller så bra.

Hästarna har fri tillgång på vatten i uppvärmt kar.
Fodrar med obesprutat hö anpassat för hästar av bra kvalité. Fodrar så ofta jag kan dvs 3-4gånger om dagen. Sprider ut höet i små strån över hela hagen så att de får röra sig o ströva runt o leta efter höet som de naturligt gör. I rätt ät ställning med. Sen öppnar jag hagen så det blir större när det är snö så får de gräva fram gräs som rörelse o sysselsättning o som de skulle gjort i det vilda. Givetvis får de hö med.

De har klarat sig bra ingen har varit sjuk ingen har haft fång heller hos mig.

Håller dem i bra hull de får inte mer mat än nödvändigt o de får inget kraftfoder om det inte är absolut nödvändigt. Bara mineraler.

De har då inga maxade nivåer av näring i kroppen utan när gräset kommer på våren är inte risken för fång lika stor. För då mår en bra av den extra näringen.

Tror på detta o hoppas det är rätt:-)

I förra stallet jag stod i innan det blev eget tyckte dom hästarna som bara var ute dagtid kunde äta snö :grin:
Dock fick dom i hagen jag hade min häst vatten i värmebalja, våra gick på lösdrift.

Men det är svårt att jämföra med "förr", dels var det inte känsliga raser, man hade ju avlat under århundrade för att få tåliga hästar. Dels var inte maten som nu. Man hamlade dessutom träden så djuren åt "lövfoder" och bara det höll ju igång magen bättre.

Hästar har använts från 1700-talet ungefär, innan hade man oxar. Hästarna som fanns i Sverige var små, typ dölehäst, russ och norsk fjordhäst, de tålde det mesta och var väldigt lättfödda och ekonomiska. Det där med ardenner och stora arbetshästar är ett ganska nytt påfund det också och de är också lättfödda och tåliga.

*kl*

Det är lite stigmatiserat detta med kolik. De som aldrig har haft häst med kolik eller väldigt få gånger klapper sig ofta för bröstet och undrar vad de med kolikhästar gör för fel.

Så vad gör man för fel om ens häst är ute i hagen 8 timmar per dag med fri tillgång på vatten, rids 6 dagar per vecka, får endast lite kraftfoder och större mängd stråfoder uppdelat på flera givor. Får betfor ute till lunch tillsammans med en av högivorna. Man sköter hästen efter konstens alla regler och den ÄNDÅ får kolik??

En del hästar verkar ha ett större anlag för att drabbas av detta?

Att "Elit-hästar" ofta drabbas av kolik och dessutom ofta dör av det kanske inte är någon slump, som någon nämnde stora kraftfodergivor och lite rörelse är säkert en bidragande orsak.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 107
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka