Mycket fundersam, ouppfostrad hund???

TinyWiny

Trådstartare
Vi hade kalas idag och min lille hund som jag tränat mycket med att han alltid ska "säga till" när det kommer någon gjorde sitt jobb mycket bra, enligt mej iallafall...(har tränat detta så mycket eftersom jag är hörselskadad, han är min "dörrklocka")

Han gav skall när det ringde på dörren och sprang dit, skällde ett par gånger och tystnade när jag sa att det var bra.

Vid några tillfällen så öppnade gästerna dörren själva, vilket inte uppskattades av min hund, jag hade ju inte sagt att det var ok att de kom in, med följd att han blev väldigt upprörd och skällde tills jag kom.

Jag får då ett "tips" av en av gästerna om en person som är duktig på problemhundar:confused: och att jag verkligen borde kontakta henne.
Tipsaren är ingen hundmänniska, den erfarenhet han har är i stort sett från min gammelhund, en hund som inte sa pip om det ringde på dörren när vi bodde i lägenhet, men som ger skall typ var tredje gång det ringer på dörren sedan vi flyttat till hus.

Alltså är lille hunden mycket "duktigare" på sin uppgift egentligen, vilket inte är så konstigt eftersom min gammelhund aldrig lärde sig detta som ung eftersom jag då inte var så svårt hörselskadad att jag behövde den hjälpen.

Jag blev faktiskt ledsen, en annan sa att kan du inte stänga in hunden:confused: jag svarade att nej han bor här och han har inte gjort något fel, han måste få lov att vänja sig vid att det kommer mycket folk, (och få säga ifrån när någon gör fel och bara går in, tänkte jag)

Sen gick hunden där och kollade in folk, lugn och nyfiken som en ett åring ska vara, då anser helt plötsligt någon annan att han inte ska det utan förvisar honom ut i hallen:confused: han fattar ju inget, han har inte gjort fel och ändå är folk arga:crazy:

Det slutade med att jag satte mej på golvet med min hund och förklarade för honom vad duktig han var, han skötte sig exemplariskt och utförde sina uppgifter precis om jag ville, i mina ögon var han jätteduktig:love:

Hur ska man förklara för icke hundfolk?
Och tycker ni att min hund verkar ouppfostrad och att jag behöver hjälp av en expert på problemhundar:(

Min hund kom till mej när han var 6 månader, då var han ett enda kaos och irrvarv, han har gått ifrån att vara överallt, hoppa på allt och alla, inte kunna lyssna alls, inte ens kunna ta kontakt till att vara lugn och trygg, men busig;) och att sköta sina uppgifter som han ska.

Men idag blev verkligen allt så fel, han förstod verkligen ingenting och blev så osäker:cry:

Behövde verkligen skriva av mej, säg vad ni tycker!

Sv: Mycket fundersam, ouppfostrad hund???

Sådant är så tråkigt, man blir mest bara ledsen.
Tur är det väl ändå då att det är ens egen hund och att man faktiskt själv vet bäst. Bekanta till mig har en vovva. Hon är helt underbar, världens snällaste. Men hon är mycket stressad och ägarna är inga hundmänniskor; de skäller och gormar på henne, det är den enda uppmärksamhet hon får. Och vad gör man då när man inte står som ägare eller har befogenhet att säga ifrån? Usch ja..

Har själv rykt ihop med min farmor, för att återgå till ditt bekymmer, ett par ggr. Familjen (mamma, pappa och syskonen) har rottweiler, och, precis som i ditt fall, är han ju en självklar del i familjen. Farmor tycker att han är "jobbgi" när han vill sitta med, nosa på dem när de kommer, kolla läget när de är här osv, och brukar, precis som hos dig, avvisa honom och säga till honom att gå väck.
Detta är faktiskt inte ok, enligt mig. Han ska få vara där och kolla läget, sen går han och lägger sig. Måste ju kolla vem som går in i husses och mattarnas hus ;).

Tycker du gjorde helt rätt i att berömma din hund, och sätta dig med den. Och var inte sen att tala om för bekanta om hur du/ni vill ha det, annars vet jag inte vad jag mer kan ge dig för tips. Detta blev långt kände jag, förlåt. Hoppas du fick ut något av det iallafall :)

Tack för ditt svar:bow:

Ja det är skönt att det är min egen hund och att jag kan göra som jag vill, hade han bott hos någon av "förståsigpåarna" som var här hade det nog inte varit roligt för honom:(

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att acceptera att endel människor väljer att ha hund, jag blir ju lika kränkt och ledsen av deras ord och handlingar som om de hade sagt så om mina barn:cry:

Jag hade ju aldrig kommit någonstans och talat illa om någons djur (eller barn) om jag har så ont av dem så får jag ju låta bli att åka dit.

(vilket faktiskt är en realitet, jag åker aldrig till min sambos ena bror, deras hund är i mina ögon så instabil och mår så dåligt att han borde fått somna in för länge sedan, både matte och husse och ett antal andra har blivit så svårt bitna att de behövt läkarvård:crazy:)

Talade du inte om för dom som blev irriterade att du faktiskt uppskattar hans beteende och har tränat fram det?

Tyvärr känner jag igen ditt problem, har haft flera gäster här som promt ska "uppfostra" mina katter till att inte gå på borden. Tack men hade jag velat begränsa mina katters utrymme hade jag gjort det själv lixom.:smirk:
Att uppfostra andras djur utan att veta hur djurägaren vill att djuret beter sig är respektlöst, sånna människor är inte välkomna i min lägenhet utan jag träffar dom möjligen på deras egen hemmaplan.

Man talar om för folk att ska de komma och hälsa på så är det mina regler som gäller, punkt slut.
Man får helt enkelt visa en attityd att ingen ide att ni säger något.

En sådan duktig hund du har! :love:

Jag hade inte förklarat så mycket. Jag hade talat om att så här är det och duger inte det så är det fritt att inte komma på besök alls. Min hund är ju en familjemedlem och har lika stor rätt att närvara som alla andra familjemedlemmar om han uppför sig (utifrån de ramar jag har satt). Och att bara öppna dörren och klampa in, gör man så?? Då gör ju hunden helt rätt som reagerar.

Svarar alla
Tack:bow::bow::bow:

De här svaren behövde jag verkligen, började ju fundera på vad jag gör egentligen:(

Jo jag förklarade ju men det verkade som om de inte fattade ändå.

Jag tyckte så synd om min lille hund när han blev så förvirrad:crazy:

Vill inte ha några kalas när de gör så här:mad:

Känner just nu för att rymma med min hund:mad: så han slipper alla sådana här idioter:mad:

Man får nästan vara lite oförskämd tillbaka ibland. Jga är väldiugt noggrann med att informera mina gäster om att jag korrigerar och kommenderar mina hundar och ingen annan. Hundarna är en del av familjen och sålänge jag inte har hundrädda gäster så får de vackert finna sig i mina hundars närvaro.

Folk har väldigt mycke åsikter om hur man ska uppfostra sin hund.
Själv har jag medvetet valt exakt hur jag vill uppfostra min hund och hon är exakt sådan som jag vill ha henne.

Exempelvis gjorde jag ett medvetet val att INTE lära henne sitt och ligg. Vilket enligt många är det mest korkade dom höst. För hundar ska kunna sitt och ligg.
Varför? Min hund är 15 cm hög och blir inte det minsta lilla mindre skrymmande om hon sitter eller ligger ner ;) Stanna, gå sakta, vänta mm kan hon däremot klockrent (vilket jag valde att lära henne)

Hon skäller också när det ringer eller knackar på dörren. Och tystnar när hon ser att jag märkt att någon är vid dörren. Riktigt bra och jag berömmer henne för att hon sköter det så bra.

Känner igen det är. Vår lilla hund är väldigt dålig på sitt och ligg, just av den anledningen att jag aldrig direkt lagt ner någon nämnvärd tid på att lära henne.
Men, som du säger, stanna vänta, hit och att jag kan bryta henne om hon får för sig något eller leker med annan hund och jag behöver få henne att komma till mig och andra sådana där "viktiga" kommandon är hon underbart duktig på, det räcker gott och väl för mig.

Jag tycker din hund verkar vara duktig och bra på det han ska göra, och jag skulle aldrig godta att någon annan än vi "förvisar" våran hund på det sättet som du beskriver. Jag är noga med att våran hund ska komma fram till dörren och kolla vem som kom, och brukar sedan ta undan honom själv, då han gärna kryper upp i knät på folk. MEN det är vi som ska ta undan honom/korrigera honom om det behövs - ingen annan!

*kl*

Tack för era svar igen:bow:

Jag är glad att det inte bara är jag som tycker att hunden ska få vara med.

Jag pratade med den som tyckte att vi skulle stänga in Ozzy igår, jag förklarade varför jag blev så irriterad när hon sa som hon gjorde, hon bad om ursäkt:) och sa att endel gör ju så att de stänger in hunden när det kommer folk men att hon förstod att det inte var min metod och att hon inte tänkte sig för när hon sa det.

Hon vet ju egentligen att hon inte har med det att göra och förstod när jag sa att jag hade blivit lika ledsen om någon hade kritiserat någon av mina barn.

Men, den person som tyckte att jag skulle kontakta någon som var bra på problem hundar hade gått på min sambo riktigt hårt och tyckt att vi skulle stänga in honom någonstans:( han sa inget mer till mej när jag sagt ifrån att min hund var precis som jag ville ha honom utan gick på min sambo, jag fick inte reda på det förren igår.

Frågan är ju, vill jag ha en sådan person här hemma?
Fattar han vilket klaver tramp han gjorde?
Det är synd att svaret på frågorna är nej, eftersom han just nu är i en situation som gör att han verkligen behöver människor omkring sig i sin sorg efter sin mamma (min mormor) och jag hade verkligen hoppats att vi kunde ha en spontan kontakt.

Tack igen för alla era svar och eran syn på saken:bow:

I vårt hem finns det två barn, ganska bortskämda, som ibland har gjort de mest märkliga saker när vi haft gäster men ingen av våra gäster har någonsin komenterat det. Nu har vi skaffat hund, redan när hon bara var 8 veckor började folk lägga sig i och skulle uppfostra henne, för mig är inte detta ok och det har jag gjort klart för de som är här. Däremot kan jag be om råd o tips i vissa situationer men då utav folk som jag vet är bra med hundar och har samma värderingar som mig.
Det mest komiska tycker jag är de som aldrig haft hund som ska komma och säga ifrån hur jag ska göra med min hund, för de har minsann sett på TV hur det ska gå till..

Angående katter på bordet kan jag förstå dina gäster till viss del. SKulle inte få för mig att "uppfostra" några katter när jag är borta men kommer det en kisse upp på bordet när jag fikar eller äter åker den ned i rödaste rappet, även om det är hemma hos en bekant. Tycker att det är otroligt äckligt att ha dem på bordet faktiskt.
Om du sedan väljer att ha dem där övrig tid är ju absolut inte min sak men när det är mat på bordet tycker jag att det är rent av läskigt med husdjur där också.

Till TS, håll på ditt! Du har ju tränat in detta beteende för att du behöver den hjälpen, det måste ju dina bekanta kunna förstå, förklara för dem så att de har lättare att förstå varför du vill ha det så. Sedan behöver ju inte hunden knalla omkring bland folket hela tiden när de väl kommit in, det räcker väl att säga till att det kommer någon, hälsa, kolla läget lite och sen ska det vara lugnt, då kan man gå och lägga sig. Kan vara en bra rutin att lägga in.
Lycka till i framtiden och se till att du får hunden så som du vill ha den (och behöver pga hörselskadan), inte så som dina bekanta vill ha den...

I vårt hem finns det två barn, ganska bortskämda, som ibland har gjort de mest märkliga saker när vi haft gäster men ingen av våra gäster har någonsin komenterat det. Nu har vi skaffat hund, redan när hon bara var 8 veckor började folk lägga sig i och skulle uppfostra henne, för mig är inte detta ok och det har jag gjort klart för de som är här. Däremot kan jag be om råd o tips i vissa situationer men då utav folk som jag vet är bra med hundar och har samma värderingar som mig.
Det mest komiska tycker jag är de som aldrig haft hund som ska komma och säga ifrån hur jag ska göra med min hund, för de har minsann sett på TV hur det ska gå till..

Ja ibland tror jag att det är som med lärare, alltså att vem som helst kan ju lära ut eftersom alla har gått i skolan:cool:
Alla har väl någon gång träffat en hund som gjorde si eller så och då är det rätt för alla, eller som du sa, de har sett på tv:eek:

Ja normalt sett går han och lägger sig efter en stund, eller sitter och blir gosad med, ingen har förut kunnat motstå hans charm:love: men orsaken till att han ville ha koll på läget då var nog dels att det var många fler än han är van vid och att det var barn med, det ena barnet 5 år och två bebisar.

I hans förra hem, han en är omplacering, så var det tre barn och de var tyvärr inte så snälla mot honom, det var förmodligen den största orsaken till att de placerade om honom.
Och eftersom det inte finns några så små barn här, mina barn är ju 16 och 18 år så dem ser han ju som vuxna, så är han både lite rädd och nyfiken på barn.

Den ena mamman sätter sig på golvet med sin lilla på nio månader och låter Ozzy kolla läget, lilltjejen sitter där och jollrar med sin lenaste röst för att Ozzy ska stanna kvar hos henne:love:

Den andra mamman tycker att djur är allmänt jobbiga:( orsaken är att hon har förlorat alla sina egna djur på så tragiska sätt att hon för att skydda sig har satt upp en äckelmur mot alla djur, min egen teori, hon älskade djur förut, det är hon som har en bebis och en femåring.

Sist femåringen var här ställde han sig och hoppade jämfota och skrek och viftade med armarna när han kom innanför dörren, det var inte hans dag den dagen:angel: och givetvis blev Ozzy rädd! så den här gången var ju Ozzy fundersam på vad han skulle göra den här gången och var tvungen att ha stenkoll (de var ute och lekte senare och det gick jättebra, han är alltså inte rädd för hunden) bebisen fick han inte hälsa på och han undrade givetvis vad det var som lät:confused:

Så att han gick runt och kollade läget var inte så konstigt.
Det var inte så att han flög runt utan han gick verkligen omkring, och kom till mig emellanåt för att kolla om alla dessa människor verkligen fick vara här;) han är ju van att de som kommer klappar och gosar, inte att de börjar fösa undan honom, det var nog mycket som var kaos i hans lilla huvud:(

Nä han gjorde ju som han blivit tillsagd. Jag hade nog (blivit snäsig och) sagt som det var. Den är tränad att skälla när det ringer på dörren och blir fundersam när folk bara kliver in utan mattes klartecken.

Jag tycker det verkar på beskrivningen som om han är duktig vovve. Annars hade han ju inte slutat skällt vid tillsägelse, eller hur?

Nä han gjorde ju som han blivit tillsagd. Jag hade nog (blivit snäsig och) sagt som det var. Den är tränad att skälla när det ringer på dörren och blir fundersam när folk bara kliver in utan mattes klartecken.

Jag tycker det verkar på beskrivningen som om han är duktig vovve. Annars hade han ju inte slutat skällt vid tillsägelse, eller hur?

Nej det är ju just det, han slutar ju skälla när jag säger att det är bra, men när gästerna då började vråla tyst så fattade han ju ingenting:confused:
Jag hade förstått om han hade varit som han var när han kom, okontaktbar, anfall bästa försvar, skällde tills han var hes, livrädd för allt osv osv.. ja då hade jag förstått att folk hade reagerat både på ena och andra sättet.

Det var nog mycket därför som jag blev så ledsen:( jag har ju verkligen tränat lugn och ro och att han ska veta att han inte behöver försvara sig själv, varken genom att skälla eller anfalla.

Försvars skällningen sitter väl ca 99% så visst finns det jobb kvar, det förnekar jag inte, men han uppförde sig så bra i mina ögon, då trots alla människor.

Nej hädanefter tänker jag lyssna på dem som har träffat honom från början, de som med förundran i rösten säger: -han har blivit så lugn:love: och lydig:laugh:

Gör det!

Fick själv en däng om min valp igår. Och de känns aldrig kul, speciellt inte när man själv lägger ner jobb på det och att man har känslan av att "det har blivit bättre"..

Nä, lyssna på dem som sett han utvecklas det tycker jag lät bra!

Äh, bry dig inte om dom. Det finns alltid folk som har åsikter om hur andra håller sina hundar osv..

Så länge du trivs med din hund, och hunden inte är odräglig så tycker jag att du ska fortsätta på din bana..

Du har ju tränat din hund till att göra dig en tjänst, och han uppför sig tydligen precis som du vill, då finns det ju ingen anledning till att ändra på det.

Jag tycker det är bra att du gett din hund en sån uppgift, så länge du har kontroll så får nog dina kära vänner acceptera det;)
(så vidare det inte kommer en människa till dig som är extremt hundrädd, men den risken är väl inte så stor när dom vet att du har hund)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 700
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 939
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka