sweet_knorven

Trådstartare
Vilka muskler är det som jobbar när hästen går rätt? Hur ska hästen muskla sig på hals, rygg, bakdel och mage när den går rätt? Alltså, hur ser en rätt riden häst ut muskulärt sätt?

Är det bra ifall en muskel mitt på halsen (å så beskrivande och lätt att förstå vilken muskel jag menar :p ) arbetar? Jag tror att den muskel jag menar heter/kallas dorsalmusklerna. Bla "Dadde" skriver m den.

Visa gärna med bilder, både tecknade och foton så blir det lättast att förstå.

Sv: Muskler!

En väl riden häst blir vackrare. ffa i överlinjen

bobo har rätt i att alla muskler arbetar. Men det som känentecknar en häst som arbetar rätt, är att de muskelr som har till uppgift att stabilsera hästen - gör just det

så att de muskler som har tilluppgift att utföra rörelserna kan göra just det - ostört

När hästen arbetar "rätt" så blir den friare i sina rörelser

Dadde har lite egna beskrivningar bla file´musklerna...

Dorsal betyder att det är muskler på ovan (ryggsidan)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka