Muskler..?

lady_vip

Trådstartare
Jag söker inga mirakelmedel egentligen, men fick mig nyss en chock... Efter att jag flyttade för ett år sedan har dels hästen varit skadad, men dels har jag fått ha otaliga diskussioner med stallägare om vikten av rätt mängd grovfoder.

Vi fick enbart ge en viss mängd ensilage, vilket jag kompenserade med lusern (tog egen analys som ingen annan ville ta del av) och försökte hålla hullet uppe. Tyvärr verkar det ändå som att mina ensilagegivor begränsades och hästen var i våras ganska tunn - men jag flyttade hästen som nu hela sommaren gått på grönbete och ätit upp sig till ett gott hull igen. Tyvärr har hon haft lite skador, en bogsena som strulat, så ridningen har inte riktigt varit som den brukar.

Nu är hon (med ett litet avbräck) på gång igen och jag håller på att fippla med sadlar. Tog en bomvinkel igår och ser då att hästen gått från 110 grader 2010 till nu 75 grader... Ja, det syns ju, men eftersom det kommit gradvis har jag inte trott att det varit riktigt så mycket.

Nu är fodret analyserat för i år, jag har räknat ut foderstat och matmängden kommer bli ungefär som hon är van vid - dvs fri tillgång. Hur lång tid kan jag räkna med att det tar att bygga upp vad som förlorats? Ska jag tänka på att lägga till något särskilt utöver en normal foderstat?
 
Sv: Muskler..?

Jag har inget direkt svar åt dig, men kan visa ett exempel på en häst som kom till mitt stall för en månad sedan! Han har tagit sig snabbt i hull och muskulatur tycker jag. Har fotat några gånger under en månad, har dock inte tagit några bra bilder på muskulaturen!
Se här!
 
Sv: Muskler..?

Min häst föll ur i både muskler och hull under betet. I matväg började jag ge lucern vilket verkar ha funkat. Något som jag kan tipsa om för att bygga muskler är klättring! Jag satsade på att rida till sandtaget nån dag i veckan och skritta upp och ned några varv. Jag tycker det har gett riktigt bra resultat, han var rätt vass över ryggen men nu har han byggt riktigt fina muskler. Han tappade också överlinjen så när jag har ridit på ridbanan har jag jobbat han i låg form. Nu ser han äntligen riktigt fin ut i kroppen.

Är ingen expert på foder men om du har en väl uträknad foderstat kanske det "räcker", och att du satsar på bra träning. Ev kanske ge lite mer protein? Som sagt jag är ingen foderexpert men i träningsväg var det jag skrivit något som gett resultat för oss :)
 
Sv: Muskler..?

Lusern är ju en bra idé. Just nu är jag rädd för att ge kraftfoder, pga hennes foderstrupsförstoppning, men det kan jag ju blöta upp så att on typ får suga det i sig så det kan vara ett alternativ.
 
Sv: Muskler..?

Jo lucern är jättebra. Jag blötlägger den tillsammans med vetekli och det blir en gröt som min häst älskar! Han slickar i sig allt från krubban och även det han spiller :) han har även haft lite problem med tänderna så det blir enklare för han att äta. Blandar även i vetekli och han har blivit fin i kroppen och blank i pälsen.
 
Sv: Muskler..?

kvot på 10.1, smp 85, energi 8.3, TS 88%, men jag har bara precis börjat vänja in på det höet.
 
Sv: Muskler..?

Det var ju ett riktigt turbo foder. Jag hade inte lagt på lusern på ett sånt alls.... Har de fallit ur tar det ju lite tid att vända skutan men när den sen vänder lägger de på sig snabbt.
 
Sv: Muskler..?

inget proteinfoder på det. Det kommer kräva energi från henne att bryta ned.
ge henne energi istället om hon behöver. 6 är en optimalkvot, mao betyder det inte att en
högre kvot är bättre.
 
Sv: Muskler..?

Då ger jag bara lusern nu fram tills vi tar in, för sedan har ju jag sett precis som er att det inte ska behövas.
 
Sv: Muskler..?

inget proteinfoder på det. Det kommer kräva energi från henne att bryta ned.
ge henne energi istället om hon behöver. 6 är en optimalkvot, mao betyder det inte att en
högre kvot är bättre.

Nej, jag förstår att en högre kvot inte är bättre. Men höet har precis kommit och vi har knappt börjat ge, de går ute en månad till (med gräsfröhalm from nu).

Om jag ska få upp energin med linfröolja, hur mycket får jag ge då? Vad ska jag annars ge med hög andel energi, spontant tänker jag på typ Krafft Sport, men det finns säkert grejer med högre MJ.
 
Sv: Muskler..?

Akta dig för att ge för mycket energi på en gång. Jag hade börjat med bara höet och händer det inte så mycket så hade jag lagt på någon dl olja möjligtvis två blandat i betfor.
 
Sv: Muskler..?

Tror inte det är bra ge för mycket linfröolja heller, mina blev lösa i magen av 1 dl men det är kanske individuellt? Hm, jag försöker hålla MJ nere annars så jag är inte bra på vad som håller upp MJ:n men det finns säkert mycket att ta till. Linfröolja och betfor kanske kan fungera till grovfodret?
 
Sv: Muskler..?

Det tar sig, det tar sig!

Hon börjar se mycket bättre ut nu. Jag har gått upp till den uträknade givan på höet, vilket är 7 kg, sen får hon massor av gräsfröhalm med hyffsade värden. Jag kan ju öka högivan lite till, men de får enbart gräsfröhalm i hagen så höet får vara vad hon äter inne, men jag hade lite bekymmer med kvoter och värden när jag räknade så tänkte testa 7 kg.
Började även ge lusern då för en månad sen, jag har minskat den givan nu till 0.5 kg för att ha något att blanda mineralerna i, och har dessutom gett henne 1 dl linfröolja och vår älskade jäst.

Så nu är hon inte längre mager och har iaf nåt att ta av för muskelbyggandet, vilket tar sig.

Så här ser hon ut nu, lite tunn och omusklad, men ändå inte superkantig.
D8A6F14B-3CF0-4B7F-8161-943A698DA694-25746-00002C54104FB798.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Muskler..?

nejmen Pols Walle? Jag hade hand om honom ett tag som tvååring hos en proffstränare, tror det är han?? Är du ägaren? och vad gör han nu och hur går det för honom?
 
Sv: Muskler..?

Vi har fodrat på nu, men det har stannat av, det händer inget med överlinjen. Jag måste ändra något, men vad?

Hon får hö, 7-8 kg/dag med värdet smpr 84, MJ 8,3
Dessutom får hon fri tillgång av denna gräsfröhalmen, gissningsvis 6-8 kg/dygn, smpr 25, MJ 6.7

Utöver detta ger jag 1 liter lusernpellets (Kvarnby, blir ca 0.8 kg) och 1 dl linfröolja, och ett paket bakjäst.

Ska jag prova att skära ner på energin? Jag kan inte ge mer hö, hon får vad hon käkar nattetid och på dagarna får de gräsfröhalm i hagen.
 
Sv: Muskler..?

Det tar sig, det tar sig!

Hon börjar se mycket bättre ut nu. Jag har gått upp till den uträknade givan på höet, vilket är 7 kg, sen får hon massor av gräsfröhalm med hyffsade värden. Jag kan ju öka högivan lite till, men de får enbart gräsfröhalm i hagen så höet får vara vad hon äter inne, men jag hade lite bekymmer med kvoter och värden när jag räknade så tänkte testa 7 kg.
Började även ge lusern då för en månad sen, jag har minskat den givan nu till 0.5 kg för att ha något att blanda mineralerna i, och har dessutom gett henne 1 dl linfröolja och vår älskade jäst.

Så nu är hon inte längre mager och har iaf nåt att ta av för muskelbyggandet, vilket tar sig.

Så här ser hon ut nu, lite tunn och omusklad, men ändå inte superkantig.
D8A6F14B-3CF0-4B7F-8161-943A698DA694-25746-00002C54104FB798.jpg

Här i Belgien där dom flesta tycker hästar ska se ut som benrangel och att revbenen helst ska synas sa hade din hâst fatt omdömet tjock! Naturligvis haller jag inte med och får kämpa med att ge min häst extra foder hela tiden eftersom jag absolut inte vill ha något benrangel! Men bara för att visa hur annorlunda folk kan tycka.
 
Sv: Muskler..?

På bilden ser hon inte ut att vara särskilt tunn eller ha proteinbrist, så resten av musklerna får du nog träna fram. Hon ser ju ut att vara mellan 5 och 6 på hullskalan och har en fin rund bak och rund över ryggen.
 
Sv: Muskler..?

Det är väl mest jag som tycker att den massan hon har haft innan inte finns. Jag ser ganska tydligt revbenen, vilket inte är oroande i sig, men hon är den kvadratiska, runda typen, cylinderformad eg. Men det får nog bli en massa uppbyggnad nu, jag är väl mest oroad över att hullet inte räcker för uppbyggnad av muskelmassan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 691
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 934
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 036
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp