Muskelskada / Muskelgrop

T

Tomo

Finns det någon här med erfarenhet av muskelskador / muskelgropar där det "fattas" muskel?

Går det att kompensera för den biten muskel som är borta? Genom spec träning? Kan man få muskeln att bli större, alltså täcka större yta igen, eller handlar de om att göra den starkare bara? (jämnfört med andra sidan så att rörelsemönster tex blir likadant)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Muskelskada / Muskelgrop

Gropen beror på att muskelfibrer är av. Muskeln består ju av buntar av fina elastiska fibrer. Om det blir en bristning så blir det ett "hål" i bunten, och sitter det ytligt kan man se som en grop. Bristningen påverkar förstås muskelns funktion men hästen kan fungera lika bra för det eftersom andra muskler tar över den skadade muskelns funktion. Mindre muskelbristningar är en vanlig skada och ofta påverkas inte hästens funktion eller rörelsemönster över huvud taget. Men det beror på vilken muskel som är skadad och hur stor skadan är.

Hästen jag tänker på har en muskelgrop i flanken, ganska stor. Läkt sen länge & har fungerat utan (kända) problem i många år. Nu har det kommit fram en rörelsestörning i bakbent på samma sida. Detta är dock också efter att han snabbt tappat större delen av sina muskler då han drabbats av fång. (som nu är "utläkt"..)
Hur tar man reda på vilka muskler som kompenserar för den/de skadade?

Hur tar man reda på vilka muskler som kompenserar för den/de skadade?

Man kollar vilken muskel som är skadad och vad den muskeln har för funktion. Sen kollar man vilka andra muskler som har samma funktion. Om hästen fungerat bra tidigare och kunnat kompensera för skadan så kan man ha en teori att problemen nu beror på att hästen tappat muskelmassa och inte längre kan kompensera lika bra för skadan. Men det kan ju förstås också vara ett nytt problem av något slag.

Jo, det är precis det jag gissar på också.. & därför är igångsättning nu på gång. När man vet vilka muskler man vill åt är det förstås lättare att hitta övningar som är bra.
Jag ska ta ut en massör som jag tänkte skulle få förklara för mig lite mer vilka muskler det handlar om, vilka som kan tänkas kompensera osv. Är det något alla hästmassörer bör kunna?
Tack för dina svar :)

Jag ska ta ut en massör som jag tänkte skulle få förklara för mig lite mer vilka muskler det handlar om, vilka som kan tänkas kompensera osv. Är det något alla hästmassörer bör kunna?

Ja. Sitter bristningen djupare in i kroppen kan det vara svårare att känna.

Min förra häst fick en grop vid bakknäet efter att hon gått omkull i hagen och fått ett stort ödem där till en början. När vätskeansamlingen försvunnit blev det kvar en grop. Det blev aldrig normalt igen men hästen gick ju att använda som vanligt.

Ja. Sitter bristningen djupare in i kroppen kan det vara svårare att känna.

Jag uttryckte mig otydligt. Om det sitter djupt kan det vara svårt att avgöra vilken muskel bara genom att känna med händerna, men kunskapen om vilka muskler som gör vad ska en diplomerad hästmassör ha. Det ingår i utbildningen.

Okej! Det var bara att sätta igång efter skadan utan problem? De uppkom inga andra störningar sen nångång?

Okej! :)

Om skadan nu sitter förlångt in, finns det då något annat sätt att ta reda på vilken muskel det handlar om?

Man kan ju åtminstone veta ungefär vad det handlar om och ha en teori. Det räcker ganska långt. Det mest intressanta är kanske inte vilken muskel som kompenserar utan hur du ska få din häst tillbaka till hälsa och ett bra rörelsemönster.

Ja du har helt rätt, jag är mest nyfiken! Kanske löser sig problemet av sig självt när han musklar på sig nu, utan någon specialträning.

Vi har börjat sätta igång och är inne på vår tredje vecka med skritt för hand & om ytterligare tre veckor ska vi börja lägga in en minut trav för hand. Så det är en bra bit kvar. Men hellre lägga ner några veckor extra.

Nu har jag även bokat massör! :) Tack för dina svar!

Chili har en muskelgrop på ca 5*4 cm på vänster bog. Kommer efter en skada (mest troligt en spark) när hon var liten och sen dess så är den där, och ställer inte till med några som helst problem.
Fast jag lär mig aldrig dock. När jag känner över henne vid rykten och står i min egna lilla värld så hajar jag till varenda gång jag stryker handen över den innan jag inser att det är samma vanliga gamla grop som det alltid är ;)

Min häst fick en skada på rumpan när han var föl, lite snett nedanför svansroten. Där är ett ganska kraftigt ärr och precis bakom ärret finns nu en muskelbulle som jag antar är en kompensation.

"Bullen" är ungefär lika stor som en apelsin, inte på höjden men i diameter, den är ca 1.5 cm hög på mitten. Kan det vara ett bindvävsärr?

"Bullen" är ungefär lika stor som en apelsin, inte på höjden men i diameter, den är ca 1.5 cm hög på mitten. Kan det vara ett bindvävsärr?

Det kan jag inte svara på utan att ha känt på den, men det är mera sannolikt att det är bindväv än att det skulle bero på kompensation för förlorad muskelfunktion någon annanstans.

Jag hade tyvärr inte hästen så länge att jag kunde göra något riktigt bra utvärdering angående framtida hållbarhet då hon fick avlivas p.g.a. senskador några år efter detta.
Men fram tills det var det inget problem.

Kan du beskriva hur bindväv känns? Är det hårdare än muskel?
Denna bulle har jag inte sett förrns i fjol när han var 10 år gammal.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 585
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar