Muskelfästet som brustit, fler som råkat ut för samma?

Varmblod90

Trådstartare
För 3 veckor sedan så blev min foderhäst rädd i hagen (för mig av allt) och när han for iväg så fläkte han ut sitt högra bakben i det hala gräset och for omkull. När han sen kom upp på benen så såg jag att något va galet på det benet. Böjde inte hasen. Tog in honom i boxen och när han inte blev bättre under dagen så ringde jag vet som kom ut dagen efter, på fredagen. Trodde det va en rejäl sträckning. Fick metacam i 5 dagar.
Men han blev inte bättre så ringde jag Vaggeryd hästklinik och bokade tid för röntgen för att se så inget hade hänt med benet.
Inget hittades på röntgen. Veterinären bedövade hasen, ingen förbättring, likaså med hoven men ingen förbättring där heller. Hon stod helt utan svar om vad min häst hade för fel. Tills jag berättade att om man lyfter upp benet och dra det bakåt som man ska kratsa hoven så blir benet/hasen helt rakt. Hon provade detta och då fick vi svaret. Muskelfästet hade brustit.
Nu blir det vila 3 månader i box samt en liten sjukhage stor som en box. Därefter öka motionen (gå en liten promenad) och göra hagen lite större allt eftersom. Han väntas blir helt bra om 6 månader. Men för säkerhets skull så tänker jag inte börja rida honom förrän till våren. Han är 20 år gammal och jag vill att det ska läka ordentligt.
Nu undrar jag om någon annan har råkat ut för detta? Hur har det gått för er i så fall?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 378
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst