Muskelavslappnande grejer

tott

Trådstartare
Har sedan länge extremt spända muskler i nacke och rygg. Känner av yrsel ibland.
Det knakar och knastrar i nacken, men har blivit bättre då jag gjort speciella nackövningar. Bra är det inte ännu!

Har ni tips på muskelavslappnande örter/piller/mediciner?
Jag tränar 3-4 pass i veckan, både styrka och rörlighet i olika tempo. Yogar lite för husbehov.
 
Har sedan länge extremt spända muskler i nacke och rygg. Känner av yrsel ibland.
Det knakar och knastrar i nacken, men har blivit bättre då jag gjort speciella nackövningar. Bra är det inte ännu!

Har ni tips på muskelavslappnande örter/piller/mediciner?
Jag tränar 3-4 pass i veckan, både styrka och rörlighet i olika tempo. Yogar lite för husbehov.
ta hjälp av en duktig massör/naprapat mycket bättre än örter/piller och mediciner
 
Har sedan länge extremt spända muskler i nacke och rygg. Känner av yrsel ibland.
Det knakar och knastrar i nacken, men har blivit bättre då jag gjort speciella nackövningar. Bra är det inte ännu!

Har ni tips på muskelavslappnande örter/piller/mediciner?
Jag tränar 3-4 pass i veckan, både styrka och rörlighet i olika tempo. Yogar lite för husbehov.

Tens på högintensiv inställning fungerar bra som avslappning för spända muskler. Minst 30 min för smärtlindrande men sen kan man ha den på hela dagen om man vill enligt min fysio. Jag använder den mest på nacke, axlar och käke då jag är väldigt spänd där.
Läste nu på 1177 att även lågintensiv inställning kan fungera bra men att det beror på, för mig är bara högintensiv TENS aktuellt :)
Jag fick min via vården men de är inte så dyra.
 
Tens på högintensiv inställning fungerar bra som avslappning för spända muskler. Minst 30 min för smärtlindrande men sen kan man ha den på hela dagen om man vill enligt min fysio. Jag använder den mest på nacke, axlar och käke då jag är väldigt spänd där.
Läste nu på 1177 att även lågintensiv inställning kan fungera bra men att det beror på, för mig är bara högintensiv TENS aktuellt :)
Jag fick min via vården men de är inte så dyra.
Låter intressant! Googlade lite. Vilket märke har du?
 
Tror det är Beurer. Finns att köpa lite överallt och man kan köpa till lite olika storlekar på elektroder 😊
Finns det elektroder som klistrar fast mååånga gånger. Köpte en tens idag men kuddarna har redan börjat trilla av mitt i behandlingen...och det är INTE skönt.
 
Vetekudde, foamroller och en liten triggerboll har räddat min rygg och skuldror/axlar.

Såg nu att du ville ha tips på just piller, jag läste ”grejer” i rubriken.
Men dessa tre redskap har gjort under för min knastrande och knakande nacke! Har inte fått fler nackspärrar sedan jag började använda foamrollern regelbundet.
 
Jag är väldigt väldigt stel i nacke/axlar, och det ger mig sen spänningshuvudvärk och migrän... Sist hos sjukgymnasten sa hon att jag måste gå och lösa upp det värsta med akupunktur, sen fortsätta och underhålla med massage eller liknande. Jag har inte vågat mig dit än, men kan väll tipsa vidare för det! 🙈😂
 
Vet du varför du blir spänd? Varför är ju rätt viktigt för att kunna lösa problemet.
Kan det gå att avhjälpa med rätt arbetsställning/hållning, se till att du inte spänner dig, andas rätt etc?
Kanske efter du gått till en kiropraktor som hjälpt dig nollställa systemet först.

Jag har svåra nackskador bla som kroniskt ger besvär. När sambo som är kiro behandlar mig slipper jag spänd muskulatur och smärtan det ger. Jag behöver inte stretcha, masseras, få akupunktur, ta muskelavslappnande etc iom att när jag inte har låsningar blir jag inte spänd om jag nu inte är i stress, jobbar i fel lägen för mkt etc.
Jag kan bli spänd då och då iom nervskadorna och sen efter behandling kiropraktiskt/med manipulation eller som många säger "knäcker till" så är muskulaturen direkt mjuk igen.

Jag har också tens, har medicinerats tungt etc förr. Kiro är sååå mycket bättre! Och sundare än att äta stark medicin.
 
Vet du varför du blir spänd? Varför är ju rätt viktigt för att kunna lösa problemet.
Kan det gå att avhjälpa med rätt arbetsställning/hållning, se till att du inte spänner dig, andas rätt etc?
Kanske efter du gått till en kiropraktor som hjälpt dig nollställa systemet först.

Jag har svåra nackskador bla som kroniskt ger besvär. När sambo som är kiro behandlar mig slipper jag spänd muskulatur och smärtan det ger. Jag behöver inte stretcha, masseras, få akupunktur, ta muskelavslappnande etc iom att när jag inte har låsningar blir jag inte spänd om jag nu inte är i stress, jobbar i fel lägen för mkt etc.
Jag kan bli spänd då och då iom nervskadorna och sen efter behandling kiropraktiskt/med manipulation eller som många säger "knäcker till" så är muskulaturen direkt mjuk igen.

Jag har också tens, har medicinerats tungt etc förr. Kiro är sååå mycket bättre! Och sundare än att äta stark medicin.
Jag har provat många många behandlingar av en av mitt lands bästa kiron och det hjälpte noll och inget annat än att jag kunde röra på huvudet mera. Jag gick tre gånger i veckan och sedan två massage däremellan. Kiro är ingen mirakellösning. Inte massage heller. Eller akupunktur.

Har provat muskelavslappnande också men de hjälper ju ingenting. Allt beror ju på varför man är spänd och har ont. Är det pga migrän så kan ingen kiro eller massage i världen hjälpa.
 
Jag har provat många många behandlingar av en av mitt lands bästa kiron och det hjälpte noll och inget annat än att jag kunde röra på huvudet mera. Jag gick tre gånger i veckan och sedan två massage däremellan. Kiro är ingen mirakellösning. Inte massage heller. Eller akupunktur.

Har provat muskelavslappnande också men de hjälper ju ingenting. Allt beror ju på varför man är spänd och har ont. Är det pga migrän så kan ingen kiro eller massage i världen hjälpa.

Allt ovan är ju mest bara hjälp för stunden. För att bli av eller minska smärta/stelhet rejält måste man komma till botten med vad orsaken är. En duktig fysioterapeut skulle jag alltså rekommendera till TS som förebyggande behandling.
En grej jag reagerar på är att du tränar 3 gånger per vecka men ändå känner dig stel i nacke/skuldror. Kan det vara så att du tränar fel? Gör en övning på fel sätt, eller en övning som kanske inte är optimal när man har ont där du har ont. Det kan vara bra att gå igenom med en fysio till exempel :)
Sen kan man självklart komplettera med akupunktur, massage, naprapat, TENS, smärtstillande etc för att må bättre i stunden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 511
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 341
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp