Musik och promenad?

C

Carlaa

ja, jag funderade på det här när jag satt och läste stora promenadtråden ;)

Många jag möter inne i stan har full volym i öronen när dom är ute och går med sina hundar. och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.

Jag tycker det ser illa ut men tror inte att hunden far illa? Jag tror jag tycker det för att det ser så nonchalant ut. Likaså när man är ute och rider och möter någon som pratar i mobiltelefon och en högljud konversation om fredagkvällens ragg.

Men jag vet inte. vad tycker ni? Musik i öronen under promenad eller utan? Jag föredrar nog det sistnämnda och kör naturell.

Sv: Musik och promenad?

Det beror helt på vad vi gör. Har vi ett aktiv promenad så har jag inte musik i öronen, då vill jag att vi är fokuserade på varandra.
Promenerar vi mest för promenerandets skull så får de gå och nosa och drälla och jag lyssna på musik.
Att någon annan tycker att det ser nonchalant ut är deras problem. Inte mitt.

Det beror helt på vad vi gör. Har vi ett aktiv promenad så har jag inte musik i öronen, då vill jag att vi är fokuserade på varandra.
Promenerar vi mest för promenerandets skull så får de gå och nosa och drälla och jag lyssna på musik.
Att någon annan tycker att det ser nonchalant ut är deras problem. Inte mitt.

Se där, då behövde inte jag skriva någonting, precis sådär resonerar jag också.

det jag mest tänkte på var att inne i stan här om dagen så mötte vi en tjej som hade just lurar i öronen och hennes hund stannade för att kissa och hon var "i sin egna lilla värld" och hörde inte när jag sa att hon fick nog korta sin hund lite för vi mötte dom och hunden tittade mycket intensivt på min hund. Vi mötte dom i en ganska smal tunnel och hennes hund började gapa. ingen reaktion från tjejen. Först när hunden gjorde ett ryck mot min hund vaknade hon till, tog ur lurarna sa till hunden att vara tyst och gick :grin:

Inte lyssna på musik, däremot brukar jag surfa på mobilen, typ vara inne här och svara ;)
Främst på morgonpromenaden då han kan gå lös hela tiden och jag går en runda där jag inte behöver ha 100% koll på honom.

ycker det är värre när folk gör det när dom går inne i stan, överövergångsställen och är allmänt okoncentrerade...

Jag promenerar utan, egentligen mest för att jag inte tänker så långt som att ha med mig musik, i kombination med att jag njuter av mina tysta promenader =)

Men inte far hunden illa av att man lyssnar på musik. Bara man har koll på den så. Under rena promenader sköter sig dessutom hunden mest själv, han blir inkallad eller får kommando att stanna några gånger (om han är lös), kanske lägger vi in ett kort fotgående men mest går jag och filosoferar för mig själv medan han busar runt.

om det händer något? äsch, jag vet inte, det är nog mest jag som är löjlig :p

Händer vad? Jag är inte tykig bara oförstående ;) Tänkte att du kanske menar att ägaren inte hör om det händer nåt runt om.. men man hör ju e del trots musik i lurar och då skulle det ju vara synd om alla hörselskadades hundar.. Och om du tänker på uppmärksamheten så nog går man i andra tankar ibland på hundpromenaden utan att hunden lider (mina är nog lyckligast då, om de kan lyckas peta i sig några harpluttar eller annat bus :angel: ). Så jag var bara ärligt undrande :D

Tidigare lyssnade jag alltid på musik när jag var ute och gick. Men tillslut slutade inkallningen att fungera så snabbt som jag ville och provade att sluta promenera med musik. Nu har vi mycket roligare promenaderna och allting fungerar som det ska. Ibland går jag fortfarande med musik men då oftast tidigt på morgonen eller sent på kvällen när jag inte möter så mycket folk :)

Jag tror jag vet vad du menar. Hundpromenaderna är ett sätt att umgås med min hund. Hon & jag tillsammans utan distraherande inslag. Det finns en slags respekt i att låta bli att lyssna på musik, tända en cigg eller sätta sig på en bänk och käka t ex godis och sen slänga pappret på marken.

Inte för att jag tror att nån hund skulle fara illa av att ägaren gjorde nåt av detta. Men jag vill inte ha det så, för det vår tid tillsammans.

Det beror på vilken promenad det är skulle jag säga, och om jag är trött i huvudet eller inte... Är det bara ren motionspromenad i koppel lyssnar jag rätt ofta på radio men jag är snabb på att ta ur ena hörluren om vi möter hundar eller så eftersom jag inte vill tappa kontakten med min hund. Har jag suttit och jobbat hela dagen och inte känner att vi har "umgåtts" går jag hellre utan lurar så vi kan kommunicera mer.

Knapplån.

Det beror helt på hunden och omgivningen skulle jag säga. När jag går rena motionsrundor med två av hundarna här hemma så har jag alltid något i lurarna, eftersom hundarna i koppel alltid går lugnt vid min vänstra sida eller travar i lagom tempo framför mig om dom är lösa. Inkallningarna sitter, dom sticker inte på bilar etc = jag behöver inte ha 100% koll på omgivningen. Men då går vi ute på landet också.
Med andra av hundarna har jag aldrig något på, för där behöver jag ha reda på saker före hunden. Med valpen exempelvis som fortfarande lär sig måste ju jag vara snabb med inkallningar etc, höra en bil långt innan för att lära henne att när dom kommer ska man sitta i diket och så mycket annat.

Två av hundarna kan inte gå lösa på promenader, och den ena av dom blir upphetsad vid hundmöten så där har jag heller inget att lyssna på. Jo, om vi går på en väg som jag vet är helt enslig och den/dom går i koppel och där inget hundmöte risker att hända runt ett hörn, där bilar inte kör etc.

KL

Jag håller med Bebben, det beror på hund och situation.

Jag hade ofta/alltid musik i öronen när jag bodde i Falun (hade bara en hund då) och han är über-lydig så jag behöver snudd på aldrig hålla koll på honom. Jag är mer "orolig" för vad som kan dyka upp utan att man hör det.

Nu skulle jag inte ha musik på, med tanke på att jag måste hålla 110% koll på unghunden + att det på senaste tiden börjat komma lösa hundar farandes från höger och vänster.

Edit: Problemet blir väl dom som bara går och inte håller koll på sin hund. Där hunden kanske skrämmer/stör någon eller rentav kanske kan bli skadad nära vägar och dylikt.

Riskabelt eller ej - om jag gick ut med en kompis på promenad och denne satte musik i öronen, eller messade/pratade i sin mobil hela tiden, skulle jag tycka det var jättetrist. På promenad umgås jag med min hund, han må nosa och kolla runtomkring, men i det stora hela är det han och jag som är ute - tillsammans! Ett ypperligt tillfälle för kontakt och umgänge!

Jag går väldigt aktiva promenader med min hund. Vi/han får hoppa runt på stenar, gå lite fot, dra lite i en pinne, balansera på en stock osv.

Jag lyssnar inte på musik/pratar i telefon eftersom jag vill att promenaden ska vara något som vi gör tillsammans, då förtjänar han min 100% uppmärksamhet. I bland stannar vi till och lyssnar på naturens musik (fåglar osv)

Ps. Bra liknelse Lena

Senast ändrad:

Jag har musik på när jag går långpromenad, tycker det känns så oerhört långt och jobbigt annars :angel:
Vi möter typ aldrig människor men jag brukar hålla koll över axeln så att vi inte blir överraskade av någon bil som kommer bakifrån.
Självklart har jag ändå full koll på hunden och vi har en jättefin kontakt oavsett om jag har musik på eller inte.
Ser inte vad problemet skulle vara?

Jag ser det bara som om musiken helt enkelt hindrar åtminstone mig från att vara 100% koncentrerad.

Jag har dock inte något problem med att promenaderna känns oändligt långa. Jag är en vandrare.
Sedan är jag inte så såld på musik över huvud taget.

Jag hade ofta/alltid musik i öronen när jag bodde i Falun (hade bara en hund då) och han är über-lydig så jag behöver snudd på aldrig hålla koll på honom. Jag är mer "orolig" för vad som kan dyka upp utan att man hör det.

Jag vill lägga till att jag alltid tränade med honom aktivt på promenaderna ändå (uppletande av kotte, fot/här, konster/trix osv) , jag hade dessutom bara en snäcka i örat så att jag kunde lyssna efter cyklister, joggare, bilar osv.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
Hundträning Var ute på en helt vanlig kissrunda i närliggande skogspartiet (mitt i en större stad ska tilläggas), ser två lite halvskumma typer som...
2
Svar
27
· Visningar
622
Senast: Viva
·
Övr. Hund Nu har det hänt flera gånger. Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag)...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 869
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka