Läggande vid hundmöten (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

@Viva Jag tror dock inte en hund skadar sig frivilligt om man skulle dra - utan den lär ju inse att kliver den inte upp och går, så åker den med och då blir det obehagligt :p Hundar är inte helt korkade även om man ibland kan tro det :D

Njaaaaa. Har haft ett par boxrar som körde med lägganden vid möten och det var inte lätt att få bort. De blev som betongklumpar som dessutom tog spjärn med klorna. Ignorerade godis och leksaker helt. Det är klart att det går, men enkelt behöver det absolut inte vara. Det är nog bättre (och kanske lite lättare) att börja med att jobba på att de inte ska stirra. Det har jag försökt vara stenhård med på vår yngre hane.

Ja asså det kräver ju att man orkar dra med sig hunden, men kan man få hunden att sluta stirra så är det ju också en metod. Jag har inte haft problemet själv så har ingen praktisk erfarenhet.

Håller med @russinbulle , tror det är ytterst få som skulle slita upp tassar/klor istället för att börja gå.

Håller inte riktigt med om att liggande hundar ska vara ett sånt extremt triggande beteende. Sålänge de inte stirrar på min hund utan har kontakt med sin ägare. Det sistnämnda tycker jag är det viktigaste. Att hunden inte stirrar på den mötande hunden, oavsett hur sen kroppen är, om hunden sitter, ligger, står, whatever.

Och tja, detta med att släpa med sig en hund som inte vill. Det funkar rätt lätt med mindre hundar. Men om min på 40kg vill vägra, då får man ta i REJÄLT för att släpa med honom. Det går ju, men om jag på dubbla vikten och hyffsat tränad får ta i ordentligt så kanske det finns situationer där denna metod inte är så jättegångbar för alla. Sele går bättre än halsband.

@Viva Jag tror dock inte en hund skadar sig frivilligt om man skulle dra - utan den lär ju inse att kliver den inte upp och går, så åker den med och då blir det obehagligt :p Hundar är inte helt korkade även om man ibland kan tro det :D
Du har helt klart inte träffat min hund och jag har svårt att tro att hon är unik. Hon verkar inte heller tycka att de är särskilt obehagligt att åka med. Och med tanke på att de finns hundar som drar så i kopplet att de får svårt att andas så.

Du har helt klart inte träffat min hund och jag har svårt att tro att hon är unik. Hon verkar inte heller tycka att de är särskilt obehagligt att åka med. Och med tanke på att de finns hundar som drar så i kopplet att de får svårt att andas så.
Jag har en själv som ibland får för sig att hon hellre ligger på rygg med något skräp hon hittat än gå framåt :D fast okej, även om hon fått åka någon meter ibland är det lättare att säga orden "hejdå" så är hon uppe illa kvickt ;)

Jag har en själv som ibland får för sig att hon hellre ligger på rygg med något skräp hon hittat än gå framåt :D fast okej, även om hon fått åka någon meter ibland är det lättare att säga orden "hejdå" så är hon uppe illa kvickt ;)
Hej då fungerar klockrent utan koppel men har hon koppel är hon så medveten om att jag inte kommer nånstans utan henne...

Är det säkert kan jag släppa kopplet och gå så kommer hon men bor en mitt i stan är det ju inte alltid man vill det.

Hej då fungerar klockrent utan koppel men har hon koppel är hon så medveten om att jag inte kommer nånstans utan henne...

Är det säkert kan jag släppa kopplet och gå så kommer hon men bor en mitt i stan är det ju inte alltid man vill det.
Har du testat flexikoppel?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har ett litet problem vid hundmöten jag skulle vilja ha lite nya infallsvinklar på. Jag har en tik av mindre ras, D, ca 1 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka