C

cissiny

Bara kollar om nån här vet... Sambon är allergisk och mår inte så bra av att göra ren kattlådan. Jag kan inte göra det, får kväljningar.

Vi har pratat ett tag om att skaffa munskydd, så att han inte får i sig damm från kattsanden, apoteket har tidigare haft men säljer inte det längre?

Nån som har en aning om var man får tag på munskydd? :)

Tack på förhand!

Mvh Cissi nattsuddare:angel:

Sv: Munskydd

Enkelt sätt för dig att tömma kattlådan utan att få kväljningar är att ta en Stor plastpåse, stoppa ner hela kattlådan i den och vänd den uppner inne i påsen, ta ur kattlådan och knyt ihop påsen snabbt som rackarn, så slipper den allergiske sambon utsätta sig för några allergena ämnen...

Jag håller med Gnist, dessutom: efter x antal gånger kommer du att ha vant dej o är inte så vemmel-magad längre...

Nu ska jag vara elak här, men varför skaffa katt om sambon är allergisk å du inte klarar av att rengöra lådan å anser att han ska göra det?

Men i övrigt det är något man vänjer sig vid om man gör det några ggr, jag själv får grymma kväljningar av spyor men jag kan ändå ta reda på dom.

Munskydd kan du köpa på vilket byggvaruhus som helst. Men jag tycker det är konstigt att sambon tvingas rengöra kattlådan som trots allt är allergisk men du är det inte utan får bara kväljningar. Är det inte du som ska göra det som inte har mer problem än just kväljningar ?

Lära katten att går in toan! Så släpper du sanden.

Jag gjode det med min inne katt som jag hade förut. Men nu har jag katt lukan. :D . Men det går kanske lätt att lära dem. Det ända "downside" är att du får "floaters" och måste spola för katten och det är inte kul när nån sätter ner locket och katten kan inte använder det. :angel:

Om du är intresserad så kan jag skriver ner hur vi gjode det att lära honom. Annars så slippa jag det.

Många tåla katten men inte sanden. Själv klart ska de har katten om de vill.

Som sagt... munskydd finns... men allvarligt alltså??

Utekatt istället kanske? Skippa lådan helt.

Hur gör ni med blöjbyten..?
*f´låt...*:angel:

Jag fick också kväljningar i början, men det går att vänja sig av med om man kämpar. Andas genom munnen så mycket det går, djupa andetag genom munnen.

håller med vissa föregående talare. man ska inte ha katt om man inte klarar av att göra rent lådan. det e lixom bara att göra det. du vänjer dig snart, tycker inte att du ska utsätta din allergiske kille för det. eller låt katten gå ut o skita :)

Håller med alla andra... Man vänjer sig faktiskt....

Annars kanske detta är ett alternativ:Bild
Självrengörande
Dock vet jag inte om det fungerar... Verkar ganska omständigt....

Varför omständig? Du rullar runt lådan, rullar tillbaka den, drar ut en loten låda, tömmer den och stoppar tillbaka den. Tycker inte det verkar speciellt omständig.

En varning dock, dessa lådor är väldigt små inuti, alltså ytan där katten är är liten. Så inget om man har stora katter.

Tycker som många andra. Utsätt inte din sambo för det som faktiskt är allergisk. Du vänjer dig efter ett tag.

Det kan ju också vara skillnad mellan olika sorters sand, hur mycket det dammar (för din sambo) och hur ofräscht det känns (för dig). Fast ni kanske redan prövat en massa sorter...

MissFideli skrev:
Varför omständig? Du rullar runt lådan, rullar tillbaka den, drar ut en loten låda, tömmer den och stoppar tillbaka den. Tycker inte det verkar speciellt omständig.

En varning dock, dessa lådor är väldigt små inuti, alltså ytan där katten är är liten. Så inget om man har stora katter.
Tja, för mig skulle det vara omständigt:o
Först skulle jag väl tappa lådan när jag ska vända den. Sedan skulle väl allt ha fastnat där inne:rofl:

Men om han nu är allergisk kan ni väl köpa såna där kristaller, som man lägger i lådan. De dammar inte och är väldigt bra!
Sen måste jag hålla med många andra här, varför ha katt när man inte kan rensa lådan, som är en såpass stor del i att äga katt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30