Annlouise

Trådstartare
Hej alla duktiga hundmänniskor, nu behöver jag er hjälp!
Min älskade schäferkille har precis blivit opererade för främmande kropp! Dom tog ut tre!! stora plastbitar ur hans mage!!
Nu har vi tagit beslutet att köpa en munkorg åt honom.
Vi har två små barn och dom sprider ut sina uteleksaker och det är troligtvis dom han har tuggat på! Han blir sååå gld när någon kommer o hälsa på så han hämtar nått att tugga på... Mest för att han vill leka och att personen ifråga ska kasta leksaken... Tro mig jag har VERKLIGEN sagt åt honom och städat/ slängt "farliga" leksaker men det hjälper inte. Vi vill inte heller låsa in honom, vi vill att han ska få vara med oss hela tiden o barnen älskar honom... Så, vi har bestämmt att använda munkorg ... Men behöver tips om bra munkorgar och om hur man på bästa sätt tränar honom att acceptera sin munkorg???

Sv: Munkorg

Min hund har *host* ett ganska gott öga för min mammas höns :angel: Så hon har munkorg när hon är ute hos dem, just för att hönsen är totalt orädda för hundar och dessutom frigående. Denna varianten kör vi på, jag tycker den sitter bra och verkar mycket bekvämare än de klassiska korgarna, finns på Grizzly.

5599_34485216d0c34cea206e2f019b7faf93.jpg

Bra munkorgstips av Lady-Vip, men jag bara undrar, tänkte ni alltså ha munkorg på hunden i princip hela tiden?

Det finns ju klart annan träning man kan göra än att "verkligen säga åt" hunden. Är hunden desstuom "sååå" glad så undrar jag om den inte egentligen är stressad.

Jag ser inte munkorg som någon lösning, dock som hjälp i början av träningen.

Jag tycker du ska satsa på att träna hunden. Håller helt med Blandis här. Att säga nej är inte att träna hunden.

Min hund har *host* ett ganska gott öga för min mammas höns :angel: Så hon har munkorg när hon är ute hos dem, just för att hönsen är totalt orädda för hundar och dessutom frigående. Denna varianten kör vi på, jag tycker den sitter bra och verkar mycket bekvämare än de klassiska korgarna, finns på Grizzly.

5599_34485216d0c34cea206e2f019b7faf93.jpg

Hahaha - kunde inte låta bli att skratta åt namnet på munkorgen :sneaky:

Den ser klart bekväm ut jämför med de flesta jag sett, för visst är det gummi/mjuk plast ?

Den såg mycket bekvämare ut än den vi köpt! Vi har fått tips av veterinären att använda munkorg när vi är på ställen där han kan få i sig saker han inte tål/så att han kan vara lös. Så hos min pappa kommer han få ha munkorg framförallt. Det är helt omöjligt att få bort allt där, och han har ofta blivit lite sämre när vi varit där trots att vi städat så noga. Men pappa bor på en gård på landet och där är vovve lös så då har man ju ingen aning om vad han kan hitta utomhus.
Han har inte accepterat den munkorgen vi har han står mest still på samma fläck.Han kanske skulle ha lättare att acceptera en som är bekvämare?
Går det ett band över huvudet också på den?

Hahaha - kunde inte låta bli att skratta åt namnet på munkorgen :sneaky:

Den ser klart bekväm ut jämför med de flesta jag sett, för visst är det gummi/mjuk plast ?

Precis, den är ganska mjuk och har dessutom stora hål så man kan ge hunden godis om man vill.

Här ser man den på min lilla, dock är hon mellan två storlekar, så egentligen skulle jag vilja ha en lite större korg eftersom jag tycker att denna är lite för liten, men den funkar bra ändå.

97819E3E-7EB1-4C64-896F-D5A99F52CA31-13942-0000185CEA1EF85D_zps03619381.jpg

Den syns inte på bilden, men det sitter en rem som går mellan ögonen och fästs i nacken för att de inte ska kunna dra korgen över nosen.

Tack snälla för alla tips...
Jo, han är tyvärr den lite mer stressade typen och jag ska ta tag i träningen igen ( har legat lite på is ) nej, tanken är inte att alltid ha munkorg, bara vid de tillgällen vi inte har 100% koll på honom, typ när det är andra folk och barn här... All annan tid ska han ju naturligtvis gå utan munkorg.

Vet inte om jag missförstod ditt inlägg, men är tanken att hunden ska ha på sig munkorgen dygnet runt?

Hej alla duktiga hundmänniskor, nu behöver jag er hjälp!
Min älskade schäferkille har precis blivit opererade för främmande kropp! Dom tog ut tre!! stora plastbitar ur hans mage!!
Nu har vi tagit beslutet att köpa en munkorg åt honom.
Vi har två små barn och dom sprider ut sina uteleksaker och det är troligtvis dom han har tuggat på! Han blir sååå gld när någon kommer o hälsa på så han hämtar nått att tugga på... Mest för att han vill leka och att personen ifråga ska kasta leksaken... Tro mig jag har VERKLIGEN sagt åt honom och städat/ slängt "farliga" leksaker men det hjälper inte. Vi vill inte heller låsa in honom, vi vill att han ska få vara med oss hela tiden o barnen älskar honom... Så, vi har bestämmt att använda munkorg ... Men behöver tips om bra munkorgar och om hur man på bästa sätt tränar honom att acceptera sin munkorg???

1. börja träna hunden - nej, loss, byteshandel.
2. Ha hunden inte lös och utan uppsikt på tomten
3. Plocka utan barnens leksaker och ha dem inte utspridda. Är barnen gamla nog kan de lära sig städa hjälpligt efter sig.

Det låter som ni vill köra en genväg att slippa träna hunden och sätt på den en munkorg istället?

Jag har samma munkorg.. den ar super!!!

Faster i nacken och har en ogla for att dra halsbandet igenom, sa den sitter dar den sitter. Sakert, stabilt och bra!

TS: jag tranade helt enkelt min hund att acceptera den genom att han fick godis nar han korde huvudet sjalv i den... Jag anvander den mest nar han ar ensam i bilen, for sakerhets skull eftersom han ar ratt oral och vi tyvarr inte har en hundbur som funkar i en pickup.

Nej, tanken är inte att han ska ha den jämt utan bara vid vissa tillfällen då han är av den lite mer stressade typen som tuggar på saker vid vissa tillfällen. Han är uppflyttade till lägre klass så träna kan och gör vi.... Tyvärr har det kommit lite på efterkälke när man har småbarn och det skall ändras på.... Men nu när situationen är som den är vill jag ändå göra det bästa för hunden och det är ju att hindra att han inte har tillgång till att tugga på saker, han och vi vill ju att han ska få vara med oss och inte sitta i någon hundgård lr instängd och man kan inte hålla 100% koll hela tiden ....

Tycker jag fått bra tips här och tänker prova ut en munkorg till honom och träna med godis...

Nej, tanken är inte att han ska ha den jämt utan bara vid vissa tillfällen då han är av den lite mer stressade typen som tuggar på saker vid vissa tillfällen. Han är uppflyttade till lägre klass så träna kan och gör vi.... Tyvärr har det kommit lite på efterkälke när man har småbarn och det skall ändras på.... Men nu när situationen är som den är vill jag ändå göra det bästa för hunden och det är ju att hindra att han inte har tillgång till att tugga på saker, han och vi vill ju att han ska få vara med oss och inte sitta i någon hundgård lr instängd och man kan inte hålla 100% koll hela tiden ....

Tycker jag fått bra tips här och tänker prova ut en munkorg till honom och träna med godis...

Jag förstår inte varför du gör den tolkningen.

Då du har 2 småbarn som sprider ut sina utesaker (det är dem du tror han tuggat på och fått i magen). För att komma åt utesakerna måste han väl ha tillgång utan uppsikt på gården?
Ni vill heller inte "låsa in honom" då antar jag att du menar ej fri tillgång till tomten? dvs att han är inomhus med stängda dörrar.

Då ni vet att hunden blir glad då folk kommer på besök och hämtar en leksak så bör ni ju även med lätthet kunna träna bort de med tex byteshandel. Ett tuggben, godis eller en hundleksak att byta den förbjudna leksak med..

Så kör du byteshandel och inte låter honom vara ute i trädgården själv behöver du inte en munkorg på hunden, inte sant?

Senast ändrad:

knapplån..
Vår ena labrador har samma beteende och nu får det inte hända igen, för hon klarar inte en operation till. Vi funderade också på munkorg, men hon blev helt knäckt av den så vi skippade det. Funderade istället på NÄR hon har haft bäst möjlighet att äta det hon ätit.. (avokadokärnor, barnvantar & strumpor) och kom fram till att det troligtvis var på nätterna eller när vi är borta som hon ätit sakerna. Hon är en orolig hund.
Har också barn och det är ett ständigt plockande av kläder och prylar. Vi bestämde att barnens rumsdörrar alltid skulle vara stängda så hon inte kunde ströva in där och mumsa. Sen tog vi in hundburen från bilen och ställde i vårt sovrum. Med en biabädd och vattenskål i den så fick det bli hennes sovplats. Skulle vi lämna hundarna ensamma så fick de vara i ett rum bara.

Veterinären tyckte hon skulle äta omeprazol + skonkost för hennes mage är så känslig och att det kunde vara orsaken till att hon gick och åt olämpliga saker. Men vad kom först.. ägget eller hönan :)

Vågar knappt skriva det, men hon verkar bättre i magen nu och sover som vanligt igen. Men barnens dörrar är och förblir stängda.

Senast ändrad:

TS:

att trana munkorg med godis ar faktiskt jatteeffektivt. Och det ar himla skont att bara behova racka fram den sa kommer nosen in helt utan brak.

Just munkorg pa storre hundar tycker jag ar en san grej som "vi alla" borde trana pa, for man vet aldrig riktigt nar man kan behova den. Har funkade det inte med kon (amazing hur fort dom gar sonder...) sa da var munkorgen ett bra alternativ under den perioden med. Just baskerville munkorgen ar designad for att de ska kunna ata, dricka och flasa ordentligt i den utan problem som kan uppsta med en "storre" munkorg eller hur man nu ska uttrycka det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 914
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 035
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat