munkorg? överviktig häst.

Sv: munkorg? överviktig häst.

självklart håller jag absolut med dig! eg vill jag inte banta henne alls (alltså strypa tillgången på foder) utan istället träna bort det. (eller i hennes fall måste man ju strypa det, får hon fri tillgång så blir ju fettman resultatet) men enda anledningen till att jag just vill begränsa intaget av gräset är just fången. vi har spånat lite på att ev ge henne hö osv, men det är inget vidare alternativ heller. eftersom hon inte går på hö nu, och då behöver vänja sig vid en ny hösort + gå ut på bete så blir det ju jätte stora förändringar i tarmfloran och det är ju jätte dåligt med tanke på fångrisken. vi tänkte göra så, att de första dagarna vid ihopsläpp får hon gå utan munkorg så hon kan säga ifrån osv. och sedan tar vi upp henne om nätterna, så får hon stå på torv och få halm att tugga på. det ska tydligen inte ge lika stor obalans i tarmfloran som hö.

tyvärr finns det inga nedbetade partier i hagen, dessutom är hagen så pass stor att hon skulle behöva stå ensam stora delar av tiden och det känns inte heller riktigt schysst när hon kommer från ett mindre bra hem och sedan kommer till ett ställe där hon får stå ensam... jag tror inte det är en bra grej att öka stressfaktorn för den stackarn... det måste ju också kunna påverka mage och allt negativt?

Hej!

Sa de vilken modell de tyckte var lämpligast för att de inte skulle kunna fastna?

Jag funderar på en till min häst som nyss fått fång men som längre fram kanske kan gå med munkorg.

såg nu att du måste läst fel. de rekomenderade en som inte göra att hästen fastar (alltså stryper intaget av mat HELT) inte en sådan så att hästen inte fastnar i något :p

:D Ja man läser ju som man vill!

Men tack ändå för dina tips. :) Safeline har jag aldrig hört talas om,men det är kanske just en sådan modell som de behöver när de fastar.

haha jaa man gör ju det. jag tror att safeline var en modell som dom tyckte jag skulle använda. som dom alltså får lite gräs av. men jag gav mig inte ens på att försöka googla.. tänk va många träffar man kommer få lixom :p

Du har inte möjlighet att dela av en del åt alla hästarna under natten? Fast om det är mycket bete där med så hjälper det kanske inte så mycket...

Jag har samma problem som TS och det skulle inte hjälpa min häst att han fick gå i en magrare hage nattetid. Nu står han inne på natten och äter 1 kg hö + halm och jag beställde en betesreducerare igår för han är för tjock. Tråkigt men nödvändigt!

Även jag har ett mycket överviktigt kallblod, som tyvärr inte kan motioneras direkt pga benproblem. Idag har hon provat sin betesreducerare för första gången. Inget hurrande direkt, men jag ser det som enda lösningen för oss. Jag är rädd för belastningsfång om hon går upp mer.

Vi började med betesreducerare för vår gamla shettis som var extremt lättfödd. Med munkorgen på kunde hon få umgås med kompisarna dygnet runt och hon höll sig fin i hullet. Självklart rundare än på vintern, men hon blev absolut inte mager. Hon hade en Greenguard dygnet runt. Tidigare provade vi med att ha henne inne eller i liten nedbetad hage under natten, men det ledde aldrig till någon viktförändring, utan hon åt bara mer under den tid hon var i gräshagen.

Därför har jag besämt att prova betesreducerare av samma märke som TS till kallblodsdamen. Förra året provade vi utan, men då blev hon extremt fet (och de andra hästarna höll sig jättefina) på betet. Vi vänjer in munkorgen under en vecka ca, men planerar sedan att ha den på i stort sett jämt om hon håller sig fin. Hellre det än att riskera fång!

Vad spännande! Du får PMa mig hur det går för er och ert kallblod!

Är det någon som har erfarenheter av glob*s betesrecducerare vs greenguard? Vilken är bäst/sämst, ger mest/minst mat osv? Några erfarenheter?

Jag har inte ngn erfarenhet av munkorg och kan ha missat ngt i tråden. Men om du är rädd för fång så kan det vara dumt att vara rädd för att ge henne hö eller i alla fall halm. Det nya gräset innehåller inte så mkt fibrer. Jag tror att det är bättre för dem att få lite annat än bara gräs, även om det innebär ett foderbyte till.

hm. okej. jag får väll slå en signal till till strömsholm och kolla. dock är tanken just nu att dom får stå inne första nätterna och då får hon stå på torv med lite halm och på dagarna får hon stå med munkorg på betet.
ihopsläppet tar vi dock i vinterhagen och där får hon gå utan munkorg givetvis. våra hästar är extremt snälla mot andra och hon är själv väldigt låg i rang så jag oroar mig inte alls för det.

Vi hade en sommarponny (En fet shettis) ett år. Av oro för just fång så inköptes en såndär munkorg.

Den funkade bra och hästen kunde äta med den i knappt två veckor. Det var den tid det tog för att den lilla feta shettisen skulle bita sönder den....

Prins02.jpg

Så han fick fortsätta vara fet...

Haha Prinsen är så söt (för det var väll det han hette?)
Shettisar är ju kända för att vara små huliganer, jag får hoppas att min prinsessa inte förbandlas till en sådan när jag pussar henne på mulen imorgon när hon kommer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 375
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka