Sv: Mugg..

Jag tycker det känns väldigt fel att ha ett såpass starkt medel på hud som redan är sårig.. :crazy:

Kanske om det är väldigt infekterat... Men min är mest röd och öm, huden är irriterad..

Jag tycker det känns väldigt fel att ha ett såpass starkt medel på hud som redan är sårig.. :crazy:

Kanske om det är väldigt infekterat... Men min är mest röd och öm, huden är irriterad..

Okej. Jag vet faktiskt inte, det är alla dom i detta stall som använder Virkon. Det är inte min egna häst utan en medryttar/halvfoderhäst och det är ägaren som anvisat mig att använda Virkonet. Jag visste inte att det var speciellt starkt eller så... Hade aldrig ens hört talas om detta innan jag kom till detta stall.
Hovisen tror jag det är som rekommenderat dem att använda detta - iaf på röta på hovar o sånt (det VET jag för jag var med sist han var där och han sade det då).
Hmm - om jag tänker efter så tror jag det är veterinären som rekommenderat Virkon till hästens ägare... att ta på raspen. Minns inte vad ägaren sade i början... Ska fråga henne igen.

Min stackars pålla har oxå mugg, inte bara några skorpor utam massor på alla 4... trots att jag är i stallet o tvättar, torkar o smörjer 2 gånger om dagen, har provat allt, inget hjälper, nu har muggen orsakat så´n svullnad bak att hon har riktiga elefentben...:(
vet inte vad jag ska ta mig till... även i detta fallet beror det naturligtvis på bedrövliga hagar, men vad gör man???!!! Hjälp!

Har fått rådet om Virkon, hur mycket ska man späda och hur använder man det?

Det står på förpackningen hur man blandar det.

I övrigt så får du nog ta hjälp av veterinär och få nån slags anitbiotika utskrivet till din häst - när det gått så långt och inget verkar hjälpa.

Ring veterinären innan din häst får rasp!

Till trådskaparen:
Min pålle har också mugg, hon fhade en stor kaka" i sin vita karled (vita ben är känsligare för mugg)
och vet fick komma ut.
jag fick spruta henne med antiinflamatoriskt medel i 5 dagar och fick stränga order från vet att INTE ta bort ruvorna då detta gör mer skada än nytta.
Sen sa hon att jag skulle köpa salicylsyrevaselin och lactatyd (finns receptfritt på apoteket och kostar inte så mycket).
Sen skulle jag bara sätta på salicylsyrevaselin 1-2 gånger om dagen på muggen, låta det sitta i minst en halvtimme och sen tvätta rent med lactatyd och därefter "dutta" det torrt.
Ibland struntade jag i att tvätta bort krämen och satte bara på ett tjockt lager vaselin och lät det sitta och då var ruvorna oftast borta på morgonen.
Glömde skriva att anledningen till att man inte ska pilla bort ruvorna är att de ska "lösas" upp (mjukas upp) utifrån så läker det bättre, för pillar du bort ruvorna kommer där in ännu fler bakterier och det blir bara värre.
Sen måste jag bara få påpeka att mugg INTE smittas som någon skrev här innan...

Ring veterinären innan din häst får rasp!

Du menar "innan det sprider sig mera!" ? För rasp är inte farligare än mugg, det är bara det att det heter olika beroende på VAR det sitter... Vissa hästar får oftast bara RASP och ingen mugg alls.

Glömde skriva att anledningen till att man inte ska pilla bort ruvorna är att de ska "lösas" upp (mjukas upp) utifrån så läker det bättre, för pillar du bort ruvorna kommer där in ännu fler bakterier och det blir bara värre.

Okej bra att du sa det! Då ska jag försöka få bort ruvorna på "min" häst också på DET sättet istället.

Jag har superbekymmer på min ena häst och har haft hela hösten, har lagt måååånga tusen på det...

Har provat alla husekurer och alla kurer vet. har rekommenderat. Nu sist pratade vi med Helsingborg och fick deras "recept", som hittills är det enda som funkar okej.
Sacisylrsyrevaselin minst en halvtimme, precis som någon annan skrev. Sen tvättar jag med antibakteriellt schampo och tar då bort lösa ruvor (min häst hade ruvor som var 1 cm tjocka), eftersom det också gömmer sig bakterier under dem.
Efter detta har jag på en antibiotikasalva.

Har även tagit hudprover och biopsi och fick idag svar om att hon har stafilycocker i det, och nån annan bakterie. Biopsin visade också att det inte var "vanlig" mugg (citat från vet. som labbade), utan att det nog kommit från fotskabb.

Så blir det långvarit så ta prover.

Ett annat tips är även att raka områdena så är det lättare att hålla rent.

//E

Mm jag har sett några fall som din och är ju rädd att min också ska bli så. Är därför jag funderar på att hålla honom inne.....

Men jmf med det så har han ju ingen mugg att snacka om, efter två dagar med salva så har han inte ens några skorpor. Han är bara irriterad och öm, på hans vita ben så syns det att huden är röd.

Det enda som hjälpte på mitt halvblod, det var en receptbelagd salva som heter socatyl. Den är kanon till svårläkta sår, den ligger kvar som en hinna och hindrar smuts från att komma in. ( även perfekt till sår på sommaren då flugorna inte kommer åt!!)

Men om det inte är så farligt så skulle jag klippr det ändå och sen bara tagit något uttorkande på.

Fick antiseptisk handtvätt av min vet. en gång, det är ju sprit i. Det har jag tagit på andra sår och där är den kanon, nåt sånt hade jag provat med och skippat salvor, iså fall enbart rikigt feta grejer typ vaselin.

//E

Stackars er allihopa!! Nugg är så :devil:

Men här är min mugg historia, hoppas den kan hjälpa någon!

Min häst fick ett yttepytte sår på sitt vita bakben - vilket bommade upp och ble den ärsta muggkakan jag har sett! Den var inte mjuk och svampig utan det satt stenhårt! Jag prövade allt receptfritt som fanns - inget hjälpte! sen kom et ut för hon fick lymfangit (vet inte stav. på den) då fick jag pröva allt recepsbelagt och då menar jag ALLT. Jag tvättade två gånger om dagen, hade oljebandage och antibiotikasalva - vilket är det starkaste vet. ska ha mot mugg - inget hjälpte!

Tills min träanre sa att det inte var mugg (läs bakterie) utan svamp! Då fick vi fucidin (som någon hade rekommnederat här) och skiten gick bort på typ en vecka! Tänk om någon kunde sagtd et tidigare! Jag missade lag-SM med henne för att vi behandlade med den andra sk****

Så använd FUCIDIN!!! Och tvätta med måtta tänk på att bakterier och svamp och annat gillar tvättning:crazy:

Och en annan sak - veterinärer rekommederar Virkon S så det är nog bra. plus att det måste vara bättre att få lite svid snabbt en gång än att gå med äcklig mugg:eek:

Lycka till!

/Hon med muggfri häst ÄNTLIGEN (peppar,peppar:p )

Tvätta med Jodopaxlösning och sen smörja med Helosansalva. Den är antiseptisk och mjukgörande. Funkar på min pålla.:)

Till alla: Släpper ni ut era hästar med mugg i leran och vattnet?? Blir muggen verkligen bra trots det???

Har min ute nu men känns som det bara kommer bli värre om han fortsätter vada omkring i lervatten hela dagen.. :crazy:

jag har ju inga leriga hagar, så det problemet har jag inte. Men jag hade satt på något riktigt fett vattenavstötande på det, i min värld mår hästarna sämre av att stå inne.

//E

Till alla: Släpper ni ut era hästar med mugg i leran och vattnet?? Blir muggen verkligen bra trots det???

Har min ute nu men känns som det bara kommer bli värre om han fortsätter vada omkring i lervatten hela dagen.. :crazy:

ja, pålle kan ju inte stå inne hela dan...
däremot har jag om jag varit där på kvällen tvättat å torkat å lindat benen, sen får hon ha kvar bandagen i hagen, så rider jag på fm... å luftar lite... sen ut i leran...
poäng: försöker lufta å hålla dem torra en "längre period"...
kan ju inte hålla henne inne en vecka....

j*a väder.......

Det är så jäkla tråkigt med mugg. Har också det på min häst, hennes vita bakben. Försöker med det mesta men vet inte vad som är bäst igentligen. Hoppas det försvinner snart.

Jo det tycker ju jag med.. Att hästar ska få vara ute. men han har ju blivit såhär PGA lerig och våt hage. Känns lite som att allt man gör för att få det bra är förgäves om man inte tar bort orsaken, dvs hagen. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 477
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 227
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka