Sv: Mugg..

Har du ingen möjlighet att grusa en del av hagen då och låta honom gå där tills det är bättre?

Eller sånadär stora..träspån (vet inte hur jag ska förklara:p) som brukar ligga på motionsspår?
Går att köpa säckvis...

Kanske en fyrkant, som är roligare att stå på än i boxen?

Det heter flis...låter svindyrt att köpa i säckar, Känner du ingen in lastbils branschen? de brukar ha bra kontakter!

(har inte orkat läsa hela tråden...)
Tror att jag läste om nån här på buke som använde medel med tea tree oil för att bota mugg. Mugg kan ju vara en svampinfektion och tea tree oil är bra mot det...

// M

Jag har hört att man inte ska använda tea tree oil på iaf hundar, kommer inte ihåg ifall det gällde hästar med. Kolla upp detta innan du använder det!

jo då, det går att använda till både hundar och hästar. därimot så vet jag en hund som reagerade med allergisk reaktion på det (tappade päls)

*KL*

Raspen på min är så gott som borta nu "helt plötsligt"! :idea: Har använt Virkon och salicylsyrevaselinet varje dag nu de senaste dagarna - och vips verkar alla krustorna vara puts väck!

Det är särskilt salicylen som gjort susen!! Den mjukar upp krostorna och får dem att lossa och när de lossar så har bakterierna inte längre skydd av dom, hehe. Och muggen/raspen försvinner!
Dessutom skyddar salvan mot väta och smuts utifrån.

men jag kan lova dig att inotyolen skyddar många gånger bättre mot vätan och smuts/lera ;) vet ingen annan salva som man behöver använda handtvättmedel mot olja för att få bort, den är dessutom lika mjukgörande ;)

Det tror jag säkert ;) men i vårat fall fungerar s.vaselinet alldeles utmärkt och inget annat verkar behövas!

men jag kan lova dig att inotyolen skyddar många gånger bättre mot vätan och smuts/lera ;) vet ingen annan salva som man behöver använda handtvättmedel mot olja för att få bort, den är dessutom lika mjukgörande ;)

kanske något å ha på sina stallfingrar å tillhörande fd nagelband :angel:

*KL*

Är förvånad över att INGEN nämn Skillingarydsalvan, 4ess. Den funkade på mitt vbl som hade lite mugg ett tag. Ska testa den på min nya som har mer mugg dock...

Kan säga att inotyol är helt suverän! Dock lyckades jag smygspränga bakdelen av tuben medans man undrade varför det inte kom ut nå ^^

Puttar upp tråden lite, då det känns onödigt att skapa en ny:bow:
Många hagar är ju ny mycket leriga TYVÄRR och hästarnas hovar/ben mår ju inte alltid så bra av det, men vad gör man :confused: :confused:
En liten undran som jag har, tycker ni att hästarna ska vara inne hellre än att släppa ut dom överhuvudtaget?
Vet en som har sin häst (unghäst, frisk och pigg) inne hela dagarna, på grund av mugg (litegrann). Frågan är när vädret är så här, försvinner inte problemet, även om muggen läker nu. Så någon gång måste väll hästen få komma ut:confused: :confused:
Ni som har hästarna inne, krävs det inte lite mer av er (eller någon annan) att dom får komma ut och motionera mera ?
Jag är av den åsikten att hästarna mår bäst av att vara ute och att det nu liknar plågeri för denna häst??
Vad tycker ni kloka.
Hälsn Anna (som lärt mig mkt av era bukefalister):bow: :bow: :banana:

ja nu var ju jag tvungen att prova den på mig själv bara för det...

Och hör och häpna!!!!
Den läkte en envis självspricka på mitt ena finger som jag provat allt på redan...över bara EN NATT!!!!!

Superdupersmörja säger jag bara!!!

// M

Mina hästar tål inte den, den är ju skit. Alltför stark. Tjära har man på båtar.

Hillevie, har köpt sån salva nu och den är nog bra, men inte lättarbetad! :D Tuben sprickte i fel ända... Haha...

Anna25: Jag har mina inne om det är riktigt dåligt väder. En chans för benen att torka, och dom har det inte särskilt trevligt ute när det regnar vågrätt.... :crazy:
Men i dag som det är uppehåll är dom ute. Med massa kletig salva på benen. :p

Jo dom har jag funderat på... Problemet är att hästen ifråga helst inte vill ha på sig annat än lindor, och gör allt han kan för att ta av sig skydd... :crazy: Har testat massa olika och allt går sönder... Equi-chapsen ser inte så tåliga ut heller, massa kardborrar som han kan bita av.
Och 775kr en gång i veckan blir lite väl dyrt.

Annars en jättebra ide. :)

Milly: Det måste ju svida nåt fruktansvärt?? :eek:

Han har inga skorpor nu, dom lossande efter ett par dagers behandlig med superbra hästsalva. Men är fortfarande öm och irriterad, och det KLIAR...

Hej

Har också nyss haft mugg på min häst så jag vet hur jobbigt det är.
Tänkte tipsa om en hemsida som heter WWW.EQUITERAPI.COM
där kan man gå in och beställa nåt som heter Antifungi som är ett mugg medel funkade skit bra på min häst kostar ungerfär runt en 100kr men det är enkelt att använda bara ta en bomulls tuss och badda på med medlet..Tänkt på att hästen ska vara ren men främst av allt torr när man ställer in den för natten...du ska dock inte tvätta för mycket kan göra det värre då men har du väldigt leriga hagar har du kanske inget val...det sägs att det kan vara bättre att låta leran torka och sen bara borsta bort skiten...
Några tips i alla fall..

men hur gör ni innan ni kletar på inytiol? tvåttar med jodopax eller lactacyl?

Ni har inte provat olivolja med pressad vitlök i? eller honung blandat med citron och helosansalva/idomin? Fungerar kanon bra på mugg, helt ofarligt. Typiskt recept ifrån Karl-Henrik Heimdahl och gänget på Åby kliniken. Jag har iallafall testat det med mky gott resultat.:banana:

Jo du tack!
Vi testade detta med olivolja och vitlök för över tio år sedan och den hästen fick omedelbart akut lymfangit som aldrig riktigt ville bli bra igen!!!!!

Det provar vi ALDRIG mer!

// M

men hur gör ni innan ni kletar på inytiol? tvåttar med jodopax eller lactacyl?

ALDRIG med jodopax!!
Trodde alla hade slängt den skiten vid detta laget????

Inte ens en häst med lymfangit ska tvättas med jodopax enligt veterinär, hans råd var just att: Slänga skiten det är inte bra till nåt!
Det dödar vävnad så att sår inte kan läka ordentligt

/ M

Mugg smittar:confused: du skojar:rofl: ;)

Mugg kan hästarna även få av störd tarmflora

Eftersom mugg är en typ av svampinfektion så är det nog inte omöjligt att det kan smitta....

Vissa typer av hovröta smittar ju till exempel...

// M

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka