Sv: Mugg..

Men är det bara vatten så är det inte så farligt, men när det kommer lera och grus med i bilden då är det värre.
Det är ju det som ligger och skaver och skapar den bakteriella infektionen som mugg ju faktiskt är.

*kl*

kan säga att den där salvan som jag testade (läs tidigare i tråden, någon tipsade)
den satt som BERGET idag... å det var igår vid lunch jag satte på den!!!

tyvärr blev det översvämning i stallet, så jag kunde inte skrubba benen å kolla.... får försöka ikv...

ha ha, vad va det jag sa :D :angel:

gör inget om den sitter kvar, den är väldigt mjukgörande på muggen/huden oxå. brukar "skrubba" bort så mkt. det går med jodopax på kvällen och sedan "kleta" på mer dan därpå. är muggen lindrig brukar den vara borta på drygt en vecka.

dessutom skyddar den mot ny mugg

Senast ändrad av en moderator:

Det enda som hjälpte på mitt halvblod, det var en receptbelagd salva som heter socatyl. Den är kanon till svårläkta sår, den ligger kvar som en hinna och hindrar smuts från att komma in. ( även perfekt till sår på sommaren då flugorna inte kommer åt!!)

Aha!! :idea: Precis vad jag funderade på tidigare idag... Har nämligen en Socatyl tub kvar sen förr förra sommaren (som INTE gått ut än) som jag fick utskrivet till min hästs sommarsår i ansiktet/huvudet (men de läkte ändå inte, tyvärr, under den tid hon hade kvar... sen for hon till himlen av andra orsaker).
Iaf - jag funderade på om den kan vara bra även mot mugg/rasp och försökte söka efter info om den på nätet... men hittade inget.

Men nu vet jag då!! Ska testa på min medishästs rasp!

Det står även i vet. fass att den kan användas mot mugg, men det såg jag inte förrän jag redan testat :)
Jag har oxå kört med hydrokortison, lactacyd osv utan resultat.

Det här (o)vädret gör ju inte det lättare att bli kvitt muggen!
Lycka till!

problemet med socatyl är att den löser upp sig och "försvinner" av geggan. den är jättebra på sår på sommaren då inte flugorna kommer åt innanför den hårda skorpan, men den är inte moståndskraftig mot väta. den verkar lokalt antibiotiskt pricis som streptocillinet.

problemet med socatyl är att det inte FINNS längre å heter socatil å att veterinären måste söka ny licens å att min häst fick ett j*a överben....

damn it.......

Äsch min ena häst har fått mugg... :crazy: Han har aldrig haft det tidigare, men eftersom hagen mer ser ut som en sjö så är det inte så konstigt.. Han måste dessutom ha boots på sig i hagen vilket inte gör det bättre precis. Det är inte allvarligt, men har blivit så på bara några dagar, dvs det kan snabbt bli värre.

Så vad gör man egt???:confused:
Det finns ingen torrare hage. Så det är antigen stå i skitigt vatten och lera hela dagen eller stå inne... Han är iofs inte så förtjust i att vara ute i regnet, men min andra häst får också stå inne, jag vill inte att han ska vara ensam hela dagen, och han tycker det är fint att vara ute trots regnet..
I dag är dom inne.

Hur skulle ni ha gjort??

Hej!

Jag skulle ha haft hästarna ute. Min häst har också, för första gången, haft mugg nu i höst. Han går ute dygnet runt på lösdrift och benen torkar aldrig när det är som nu ute.

Jag tvättade varje dag med grönsåpa, plockade bort alla muggkrustor/skorpor och smorde sedan med Zinkpasta (köper du på Apoteket). Efter 5 veckor så var muggen borta, och det trots all väta. Han har oklippta ben.

Lycka till med din häst!

problemet med socatyl är att den löser upp sig och "försvinner" av geggan. den är jättebra på sår på sommaren då inte flugorna kommer åt innanför den hårda skorpan, men den är inte moståndskraftig mot väta. den verkar lokalt antibiotiskt pricis som streptocillinet.

Okej. Jag har inte testat det än, ska göra det nån torrare dag då.
Dock tycker jag det fungerar ganska bra med Virkon och salicylsyrevaselinet (stavning?). I mitt fall är det inte så sårigt o ömt, utan mest att det är krustor.

:confused: Jag fattar inget vad du svamlar om här... :p

socatyl finns inte längre... det ersattes av socatil... å vet. måste ansöka om licens för ERSÄTTNINGSPREPARATET...

vet. skrev ut socatyl till mig i somras när min häst hade sår grande deluxe på benet... men då vare ett j*a tjaffs å det fanns inte, å vet fick/kunde inte skriva ut ersättningspreparatet osv.. så jag är bitter... det hela slutade med att såret läkte sjukt dåligt å att min häst har ett överben..... damn it....

när du nämner det så har jag nog hört det förut. men varför fick du inte tex. streptocillin i stället ? det är ju oxå lokal antibiotika.

när du nämner det så har jag nog hört det förut. men varför fick du inte tex. streptocillin i stället ? det är ju oxå lokal antibiotika.

jag vet inte... veterinären sa (efter allt strul) att socatyl är värdelöst... så tack för hjälpen å engagemanget lixom *inte alls bitter*

Har du ingen möjlighet att grusa en del av hagen då och låta honom gå där tills det är bättre?

Eller sånadär stora..träspån (vet inte hur jag ska förklara:p) som brukar ligga på motionsspår?
Går att köpa säckvis...

Kanske en fyrkant, som är roligare att stå på än i boxen?

min häst får precis som du säger bara rasp. Runt hasen och knät mugg har han i princip aldrig haft :crazy: Vad ska man skylla på då liksom söliga hagar känns inte som ett alternativ ;)

Äsch min ena häst har fått mugg... :crazy: Han har aldrig haft det tidigare, men eftersom hagen mer ser ut som en sjö så är det inte så konstigt.. Han måste dessutom ha boots på sig i hagen vilket inte gör det bättre precis. Det är inte allvarligt, men har blivit så på bara några dagar, dvs det kan snabbt bli värre.

Så vad gör man egt???:confused:
Det finns ingen torrare hage. Så det är antigen stå i skitigt vatten och lera hela dagen eller stå inne... Han är iofs inte så förtjust i att vara ute i regnet, men min andra häst får också stå inne, jag vill inte att han ska vara ensam hela dagen, och han tycker det är fint att vara ute trots regnet..
I dag är dom inne.

Hur skulle ni ha gjort??

(har inte orkat läsa hela tråden...)
Tror att jag läste om nån här på buke som använde medel med tea tree oil för att bota mugg. Mugg kan ju vara en svampinfektion och tea tree oil är bra mot det...

// M

min häst får precis som du säger bara rasp. Runt hasen och knät mugg har han i princip aldrig haft :crazy: Vad ska man skylla på då liksom söliga hagar känns inte som ett alternativ ;)

Nej jag vet inte... men jag tror att även på dom hästarna (är din ett kallblod också med hovskägg?) så irriteras huden av smuts av nåt slag och då kan bakterierna sätta sig där... Konstigt för de har ju ändå massor med HÅR som skyddar till skillnad mot många varmblodiga hästar som har så tunn päls kring benen.

Ja det är mycket som man inte riktigt fattar... :confused:

Nej det är ett halvblod utan hovskägg i princip ;)

Okej :D . På dom brukar ju det oftast bli MUGG... Ja konstigt det här. Men det är nog bara så att det inte alltid har att göra med smuts, huden kanske bara är mottaglig (känslig) ändå där och angrips lätt av bakterier/svamp.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka