Sv: Mugg..

ska kolla upp det, bra att veta;) på 35 år har jag endast haft 2 hästar med mugg:bow: pga störd tarmflora, ngn olämlig växt i hagen

Ja gör det så får vi höra vad du hittar :)

Mugg är väl ett samlingsnamn på flera olika åkommor med krustor på hästben...eller är det rasp som är det?
Minnet sviker mig idag ;)

// M

Min häst hade fått stått inne..är man sjuk så blir det sängliggande:p Det får hon faktiskt stå ut med..trots att man kanske tycker synd om dom men man själv vill ju heller inte ligga till sängs då man är sjuk.
Dessutom är det för dens eget bästa.

Ja känner en häst som fick mugg, vill inte skrämma dig men har de en gång fått det då kan de lätt komma tillbaka..tyvärr.
Hans ben svullnar upp ofta och hältor då å då, men de tror det är mer än mugg så.
Han fick iaf stå inne!

Har kikat runt lite:D

Mugg kan vara ett tecken på nedsatt immunförsvar, t ex på grund av en virusinfektion eller allergi. Det är en svampinfektion som kan behöva behandlas både invärtes och utvärtes.

http://www.hippok9.nu/tips/mugg.htm

Mugg är en infektion som drabbar huden i karlederna. Normalt står huden emot en sådan infektion, men i karlederna är huden extra tunn och känslig och blir den fuktig under längre tid – som nu på hösten - får bakterier och svampar lätt fäste och det skapas en infektion.

Första symtomen
De första symptomen är att du hittar små sårskorpor i hästens karled. Sprider sig infektionen så kan hästen också bli varm, svullen och öm i benen. Har hästen tecknade ben, alltså vita ben, kan du även se en rodnad i huden. Kraftig mugg kan göra hästen halt.

Kan bli riktigt illa
Om du inte behandlar mugg i tid, kan den sprida sig. Och om den sprider sig uppåt på hästens skenben kallas det rasp & kan vara riktigt svårt att bli av med. En annan komplikation är lymfangit som betyder att lymfkärlen i hästens ben blir inflammerade. Hästen får här kraftigt svällda ben och vill det sig illa kan tillståndet bli kroniskt och den får något som kallas för elefantben.

Fortsätta träna?Är muggen allvarlig kan hästen få så ont i såren att den blir halt. Men så länge hästen inte har ont, så är det bara bra om du rider eller kör som vanligt, även om den är svullen i benen. Just svullnader brukar gå ner när hästen rör på sig.

Så undviker duLeriga hagar är tyvärr inte så mycket att göra åt denna årstid. Men var istället väldigt noga med att spola av hästens ben när du tar in den från hagen eller motionsrundan. Och har hästen boots eller senskydd, var noga att titta så de inte ger skavsår. Att du mockar boxen noga är en självklarhet.

http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=142&articleID=1923

En annan liten berättelse:

Min häst har varit dålig från och till allt sedan han kom från Holland för ca 1 ½ år sedan och har besökts av 7 olika veterinärer som samtliga konstaterat att han har mugg och att han även har rasp. Jag har behandlat honom med allt vad veterinärerna har rått mig till men utan att han blivit bra. Vi har sett en viss lindring ibland men långt ifrån någon förbättring. Det har snarare varit så att hästen har blivit bättre vid vissa tider på året och sämre på andra tider. Det visade sig att han var näst intill symptomfri på sommaren men mycket dålig på senvintern i februari-mars, då han svullnade upp så mycket i bakbenen att han inte kunde stödja på dem. Han fick då penicillin och rådet från veterinären var att behandla mot mugg och rasp, tyvärr utan resultat.

Av en händelse pratade jag med djursjukvårdare Katrine Blanc som hade varit i kontakt med en svensk veterinär som arbetat i England och som hade erfarenhet av fotskabb/chorioptes bovis på både shire och clydesdale. När jag fick höra symptomen satt jag bara och nickade i telefonen för det stämde precis in på min valack. Jag fick bråttom till apoteket och köpte ut mina sex flaskor Frontline och inledde behandlingen. På bara två dagar såg vi en märkbar förändring och efter tre veckor kunde man bara se ärren efter fotskabben.

http://www.nordsvensk.com/fakta/fotskabb/fotskabb.php

Men så vitt jag kan förstå så smittar inte mugg, för i så fall är det troligare tt hästen har skabb:smirk: Men jag lova att luska i det;)

En sak måste vi ha klart för oss:smirk:

En häst är en häst och kommer alltid att vara en häst:p
Och detta låter mer som fotskabb än mugg;)

Läs gärna artiklen ovan

Vet rekommenderade mig att använda Hexocil (desinfektions shampo), finns att köpa i en ridsportbutik. och Salicylsyrevaselin som finns att köpa på apoteket. Börjar med att göra rent benen och tar på Salicylsyrevaselin som ska verka i ca: 30-60 min. Sen borstar jag bort skorven och tvättar sedan med hexocilen. Det funkar bra! Fucidin funkar oxå bra på min häst.:)

honung blandat med citron och helosansalva/idomin, funkade skitbra! prövade det i typ två tredagar och nu är det nästan försvunnet!

Jätte länge ! :smirk: Min andra häst hade det i över två år, fast jag var väl lite glömsk att sätta på salvan ;)

Äsch min ena häst har fått mugg... :crazy: Han har aldrig haft det tidigare, men eftersom hagen mer ser ut som en sjö så är det inte så konstigt.. Han måste dessutom ha boots på sig i hagen vilket inte gör det bättre precis. Det är inte allvarligt, men har blivit så på bara några dagar, dvs det kan snabbt bli värre.

Så vad gör man egt???:confused:
Det finns ingen torrare hage. Så det är antigen stå i skitigt vatten och lera hela dagen eller stå inne... Han är iofs inte så förtjust i att vara ute i regnet, men min andra häst får också stå inne, jag vill inte att han ska vara ensam hela dagen, och han tycker det är fint att vara ute trots regnet..
I dag är dom inne.

Hur skulle ni ha gjort??

Hej!! Om ni har ridhus släpp dom där medans di mockar fixar mat o lite sånt så kommer dom ut lite i allafall.:) Men om inte det går så går det kanske om ni har någon utebana.
Hoppas det blir bra med muggen.
kram beccan

Äsch min ena häst har fått mugg... :crazy: Han har aldrig haft det tidigare, men eftersom hagen mer ser ut som en sjö så är det inte så konstigt.. Han måste dessutom ha boots på sig i hagen vilket inte gör det bättre precis. Det är inte allvarligt, men har blivit så på bara några dagar, dvs det kan snabbt bli värre.

Så vad gör man egt???:confused:
Det finns ingen torrare hage. Så det är antigen stå i skitigt vatten och lera hela dagen eller stå inne... Han är iofs inte så förtjust i att vara ute i regnet, men min andra häst får också stå inne, jag vill inte att han ska vara ensam hela dagen, och han tycker det är fint att vara ute trots regnet..
I dag är dom inne.

Hur skulle ni ha gjort??
Hej! Det som funkat jätebra i vårat stall (alla hästarna hade mugg smatidigt) var PROBoljan. Man kan köpa den i alla hästaffärer. Den trokar ut, och muggen försvinne rjättesnabbt! Den kan jag verkligen tipsa om! Men min häst stod i sjukhage den tiden han hade mugg, men när jag släppte honom i den stora som är en ända lersjö oljar jag in hans ben med matolja! Mkt praktsikt!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka