Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Antar att du pratar om Fucidin Comp, örondroppar för hund och katt. Är ett antibiotikum som ffa är verksamt mot stafylokocker, en vanlig hudbakterie som emellanåt tar sig ton och orsakar hudinfektion, t ex mugg. Verkar även på streptokocker, Clostridier m fl bakterier. Innehåller dessutom kortison som hjälper till att lägga inflammationen.

Mot öronskabb är effekten tveksam, man förmodar att de arma djuren drunknar i gul sörja och att det är så Fucidinet utövar effekt mot detta.

Men det stämmer att Fuc Comp, utöver ovannämnda spektra, även har en fungicid verkan mot bla jästsvamp. Men säkert var det svamp eftersom TRÄNARN sa det!!:devil:

Jaja, ursäkta spydigheten... Fucidin Comp brukar faktiskt funka fint på mugg så visst kan det vara värt att prova, dock inte i det här fallet.

Mot öronskabb är effekten tveksam, man förmodar att de arma djuren drunknar i gul sörja och att det är så Fucidinet utövar effekt mot detta.

Axel - jag har pm-svarat dig på pm:ad fråga.- Om du tycker att det är relevant får du väl lägga ut svaret även på öppna forumet.

Lägger ut Tant Esters svar här.
för mig är det ganska tydligt att kunskapen på det här området är ganska tunnt bland oss vanliga hästägare.

Tant Ester
Fotosensibilitet kan uppstå till följd av en leverskada. I normala fall bryter levern ner växternas klorofyll till helt ofarliga produkter, men vid skada/sjukdom funkar inte detta och nedbrytningen stannar vid ett ämne som kallas phylloerytin. Phylloerytinet ansamlas i huden och i opigmenterade partier reagerar det med solljus. Följden blir att fria radikaler frisätts och orsakar lokal vävnadsdöd (nekros).

Leverskadan kan egentligen vara orsakad av lite vad som, infektion, förgiftning (läkemedel, växt), tumörer (ovanligt). Ofta är dock orsaken att hästen har satt i sig någon levertoxisk växt som t ex alsikeklöver.

I vissa fall blir inflammationen så kraftig att hästen blir allmänpåverkad och får feber.

Levern självläker om orsaken till förgiftningen tas bort. Det finns alltså ingen behandling som läker en skadad lever. Man rekommenderar att hästar med fotosensibilitet byter hage och skyddas mot solljus, ev genom att hållas inne under de timmar solen står som högst på himlen.

Hoppas du blir något klokare! Gamma-GT värdet var bara lindrigt förhöjt, så jag tror inte att det är någon fara med din häst. Bildsvit nr 2 visar visserligen fula skador, men på bättringsvägen jämfört med bildsvit nr 1.

Byt hage om ytterligare en häst är drabbad - detta styrker ju bara teorin om giftig växt.

Domo och trimsulfa ihop kan ge dödliga störningar i hjärtrytmen... (Kommer direkt alltså - inte nu)!

Färgar för att det ska uppmärksammas lite extra:angel:

:bow:Åh! Massa bra info!!! :bow::bow:
Då undrar jag av högst persoliga intressen... kan smörblommor vara levertoxiskt eller ge hästen fotosesibilitet? Kan inte även piggmenterad hud drabbas?

Nu var denna häst så klok att han stod inne i sommarstugan- i skuggan.

Jag undrar hur det hade sett ut annars?:eek:

Pigmentet skyddar mot solljus och därför sker inte samma reaktion i färgade hudpartier.

Smörblomma ska ju vara giftigt, men jag vet inte den verkar på så vis att den ger upphov till leverskador.

I vissa fall blir inflammationen så kraftig att hästen blir allmänpåverkad och får feber.
M a o är det då troligt att min häst var så:eek:
Muggen kom flera da´r efter.

Fast han svarade bra på medicinen o febern gick ner samma dag.
Vet. valde mellan att ge kortison för svullnaden eller få ner tempen.
Cortison kunde inte ges samtidigt som finadyne.

Det var ju en vikarie som inte har varit färdig mer än 3 år, men jag kände iallafall ganska bra förtroende för henne.
Ska ringa henne o rapportera idag.

Vad skönt att du verkar har fått en diagnos, även om den inte var så rolig.

personligen ringer jag alltid och återkopplar till veterinärer som har hjälpt mig och min häst. Inte för att påpeka om de gjort någon felaktig bedömning utan för att de ska få erfarenheten.

Jag minns när jag ringde tillbaka till jourveterinären som sydde ihop en sparkskada på hästen som då var 2,5 år. Det hade inte blivit bra och jag hade åkt till klinik och det visade sig vara en benflisa som var lössparkad. När jag ringde för att berätta det för jourvet trodde han att han skulle få skäll för att han missat frakturen. Jag ville bara berätta så att han visste till en annan gång. Klart att jag inte trodde att han hade röntgenblick..

Hoppas att de kryar på sig nu pållisarna!

Det är klart att VET. ute i fält inte har samma resurser, men det är oftast de som ser saker av den här typen.

Har nu ringt o min förhoppning är att andra hästar oxå kan få hjälp, men snabbare.
Hade leverprover tagits på en gång kanske benen inte hade behövt blivit så drabbade.

Tror du att det spöregnade kl. 01.30 inatt:crazy:. Inget regn skulle komma enligt prognosen:mad:

Låter som det börjar vända, hur gör du med hagen de gått i?
Kommer du plöja upp den?

När min valack fick förgiftningssymptom så hade jag telkontakt med jouren över helgen, han fick dock aldrig feber, och på måndagen kom min vanliga vet och tog leverprov direkt, fast det var iofs på min egen begäran.
Hon var rätt säker på att han inte hade förhöjda värden och det visade sig ju sedan att han inte hade heller.

Det ÄR inte lätt att var veterinär, en del försöker med allt, andra är nonchalanta, jag har fått lära mig, som många andra, den hårda vägen och ber nu ofta om en "second opinion" av annat vet, även om det kan kränka behandlande vet....

Minns när min unhäst var 1½ år och hade en pytteliten sårskada på baklåret, men blev så dålig på kvällen att hon låg helt apatiskt och jag fick inte kontakt med henne, feber över 40 grader och jag trodde hon höll på att dö.
Var då en vik vet som inte var fardig utbildad, och vi lyckades efter 2 timmar få upp henne med hjälp av starka grannar, då konstaterade han att hela lårbenet var av......benet hängde säker 20 cm efter osh släpade + att hon hade så otroligt ont.
Han rekomenderade avlivning....
Ingen ambulans fanns tillgänglig, så jag fick själv traila henne till Strömsholm.
Hon hade ingen fraktur, men huden hade på insidan slitits loss från hela muskeln, vilket inte syntes på utsidan.

Tur att vi inte avlivade henne pga att hon hade så :devil:ont.

Klart att hagen måste plöjas, även en annan.

Klinikvet. blev alldeles tyst igår på tel.när jag sa att jag kontaktat SLU.
Han trodde heller inte på förhöjda levervärden.
Är inte van vid prestige från min vanliga gamla Vet. stöt;)

Jag sa då att det är väl bra för hästen om man tar till vara på den kompetens som finns o att de slår sina kloka huvuden ihop.

Är det din unghäst du pratar om?
Vilken tur:eek:

Axel, jag har inget vettigt att komma med. Men jag håller tummar och tår att pållen blir bra snart!!

Tack:)
Har inte grinat på ett par da´r nu:banana:

Mår med åren allt sämre själv när hästarna är sjuka.
Har beklagat mig över att tävlingarna har uteblivit, men nu är jag bara glad om de klarar av ett liv i hagen o kan promenadridas.

Hm, jag funderar på om jag borde plöja den hagen valacken gick i då han blev dålig..men den är inte så stor och rätt kuperad...

Ja, det är min unghäst, nu 4 år som detta hände med...:crazy:

Jag tycker det var BRA att du talade om att du pratat med SLU, inte alla vet håller sig uppdaterade.....

Tänker på er, usch vad trist:cry: OCh som sagt, vilken kompetens det finns här:bow:

Det är så mycket med dem, djuren. Jag har alltid mått dåligt när hästen är dålig (eller nån av dem) det har inte kommit med åldern utan alltid. Man fungerar inte riktigt, innan de är bättre igen.

Knapplån**

Det är inte bara hästar med mycket hovskägg som får Hovskabb Halvblod Araber osv kan också få det och jag kan inte annat än att hålla med om att på dom sista bilderna så ser det ut som Hovskabb och om det är fler hästar med muggliknande symtom så kanske man ska fundera samt så verkar dom små skabb:devil: se skillnad på svart och vita ben :eek: ..

Förkasta inte den teorin om du inte hittar någon annan solklar teori:crazy:

Får de förhöjda levervärden o feber av skabb?
Tror inte att det är orsaken.

Tant Esters version var just mitt i prick- att huden går i nekros av sambandet - se ovan.

Får de förhöjda levervärden o feber av skabb?
Tror inte att det är orsaken.

Tant Esters version var just mitt i prick- att huden går i nekros av sambandet - se ovan.

Nja vet inte om levervärden men det borde ju K.B på SLU kunna svara på om även den möjligheten finns ( tror inte det men) men Feber JA ;) OCh det är ju inte bara den ena som nu har problem med benen och detta talar väll lite emot Fotsynhes ?
Ska dock läsa igenom det igen

Bad dig enbart att inte förkasta även den teorin om skabb och ha den i bakhuvudet ;)

När skabben dör så bildar den stora hudgula skjok för då kryper dom upp ur huden och skabbprover är inte så mycket att lita på
ca 40 % chans att man hitta de små :devil:

Men borde det inte ha synts ngt på benen allra först- före Temp. osv.?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka