Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

KB är ju polare med grannfrun.
Hon är i GB nu, men ska nog "prata" lite med henne om de inte kan äta middag här.
Kan bjuda på Svart Kaviar och Gåslever:rofl: Det motsvarar väl ett end a besök på SLU:cool:

Angående att det fastnar i såren så kan du använda vanliga tunna dambindor ;)
Även pållen gillar Libresse i dessa situationer :D

Fick tipset på Strömsholm när andra pållen var skadad .

Mvh Mia

:rofl: Vilket jättebra tips! Men lite okonventionellt... :D Det ska jag komma ihåg.

Då kan du få ett till som jag kommit på helt själv...:angel:
Min 4 åring med de sparkande bakbenen var ett helvete att göra rent hoven på när hon fick ett spiktramp, och ännu värre var att hålla hoven i ren i luften och få på ett sterilt bandage.

så jag gjorde rent och tog helt enkelt en BLÖJA runt hoven sedan på med wetrapbandage. Snabbt och enkelt!!

Tack för tips.
Satte på parraffinkompresser i karlederna o sorbact på kotorna. Vi får se om det blir bättre.
Hela mitt lager med förbandmateriel plus det jag köpte på kliniken kommer att ta slut i morgon.

Brukar sätta trosskydd i hjälmen framtill vid pannan:p funkar fint.Det finns visst speciella såna, men de ser likadana ut.

JAG TVÄTTAR INTE HJÄLMARNA SÅ OFTA, SÅ DETTA GÖR DET HELA LITE MINDRE ÄCKLIGT. oops versaler:angel:

Har nu köpt 6 l. Aloe Verajuice o gelé.

Kan jag använda det nu??????

Duuuuu!! min häst hade något liknande!
Han hade ett balltramp som var lika stort som afrika, vi behandlade det och tyvärr tycktes det läka ihop lite för fort så vi fick pilla upp det och sedan lägga på jobopaxomslag. Vi trodde att vi hade bukt på det men helt plötligt verkade det som om balltrampet gått upp och ut i kronranden som en böld. Panik och på med per jodomslag. Skiten blev bara värre och värre och nya sår kom hela tiden. Stora äckliga sår. Han blev svullen och skiten gick upp mot knät och tillslut blev han riktigt halt. Tog ut vet som sa att det antingen var en "böld" eller en hudinfektion. Hovslagaren kom sen och sa att det var som mugg/rasp men en GROV form av det. Såren var inte djupa men stora och variga, men ytliga, det sipprade fram ur dem som typ pormaskar eller något.
Han fick först pencilin i 7 dagar men hade inte gått över ordentligt så han fick 5 dagar till. Sedan var det nästan helt borta, lite zinkpasta på så blev det bra.

bläk nu tittade jag vidare i tråden och så där stort och äckligt var inte min häst sår. de var typ som 5kronor i olika former

Jag kan svara, men inte så bra - jag vet inte om aloe vera hjälper i nuläget... Jag hade inte använt det själv för jag vet så lite om det. Jag kör enligt principen "så lite onödigt klet som möjligt" - men som sagt, jag vet väldigt lite om just aloevera. Ledsen att jag inte kan svara bättre. Men jag läste din fråga iaf, points for trying? :crazy::p

Men nu fick du ju ett svar från HH ser jag! :bow:

Senast ändrad:

Fast det lindas över?

Kan jag prova på en liten separat fläck?
hästen står o torkar lite nu.

OK!
Jag sätter bara på Streptocillinsalva enligt order från kliniken.

Senast ändrad:

Precis som Lickety säger ska man duttla så lite som möjligt med sår. Förutom att hålla det rent. Man kan ha på sånt som fångar upp vätska om det är ett vätskande sår, man kan ha återfuktande om det är torrt. Om man behöver tillföra ngt som dödar bakterier kan man göra det. Annars ska man störa det så lite som möjligt med ämnen med oklar effekt.

I ditt fall vet du att det troligen rör sig om att ett giftigt ämne bildats i huden. Vi vet ingenting om hur länge det ämnet finns kvar. Inte heller hur länge den fototoxiska effekten av Aloe Vera finns kvar.

AV har en fibroblaststimulerande effekt = stimulerar bindvävsceller som ska starta läkningen. Jag skulle tänka mig att använda det på ett sår som trots alla andra åtgärder inte vill starta läkning. Dumt nog testade jag det på en färsk djup benskada en gång. Maken till svallkött som det blev har jag aldrig ens hört talas om! (fast det fixade sig sen med zinklinda) HH

Det där med bildande av svallkött- berättade försäljaren om.

Frågan är det är lika på hudskador.
anledningen till att jag ville prova det är för att många har pm:at och berättat deras erfarenhetr av AV.
till saken hör väl att få skador är fotosensibla.

Man är ju villig att prova allt:angel:. men jag ska lugna mig till måndag.

Har funderat på detta du skrev om svallköttet.
Jag hade en häst som skadade sig väldigt illa och Stod på Strömholm länge, han bildade då mycket svallkött och man skar bort detta många gånger . när jag fick hem honom så var såren fortfarande stora och det bildades mycket svallkött .
Jag blev både desperat över att sårena var geggiga samt luktade illa och bildade så mycket svallkött .

Jag provade då i min rena desperation rena Aloeverablad och delade på dessa och la som omslag mot såren .

Det blev en stor skillnad på varje omläggning både var det gäller läkning geggigheten och svallköttet .

Och jag är ingen försäljare av Aloe vera produkter jag och i min berättelse använde jag endast Bladen på Aloe vera inga salvor eller gel eller Juicen Utan Endast bladen från blommam som jag delade och sedan la som omslag ..

Mvh Mia dock kanske inte i detta fallet skulle lägga på aloe vera .

Hej Zanzan!

Veterinären borde ha tagit prov för bakterier och svamp och även begärt en resistensundersökning för att kunna sätta in rätt preparat och inte slabbat med div salvor. Tränaren borde inte ha ställt "diagnos" som hon/han faktiskt inte kan avgöra utan ovanstående analyser - och inte heller ha gett ut en medicin som är receptbelagd.

Och jag borde inte ha varit spydig mot dej!
Förlåt!

:bow: Till dig!

Fast jag kan ha överreagerat, hade jobbat 12h och skrev en del arga saker på internet efteråt. Ska inte logga in nästa gång jag jobbat över:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka