Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Kopierat från Tant Ester

Leverskadan kan egentligen vara orsakad av lite vad som, infektion, förgiftning (läkemedel, växt), tumörer (ovanligt). Ofta är dock orsaken att hästen har satt i sig någon levertoxisk växt som t ex alsikeklöver.

Slut av citat Tant Ester

Alltså torde även ett stort skabbangrepp ge förhöjda levervärden när dessa små monster har gjort så /bildat en infektion i kroppen !

Dvs Lymfangitliknande symptom , Benen går upp och ner i svullnad blir bättre av pencellinbehandling och så fort man slutar blir det sämre och vid behandling av benet är det vissa skabbisar som dör och då kryper upp till ytan och dör i stora hudflager ..

Visste faktiskt inte själv att an vanlig infektion i kroppen knde ge förhöjda levervärden !

Men som sagt var förkasta inte skabbteorin om inget annat hjälper för dig .

Håller verkligen tummarna för dig att det löser sig snart och vänder .. Och den andra teorin är INTE dum ;) (Fotosent?????)

Mvh Mia

Jag anser inte att jag kan avfärda sånt som jag inte kan. Överlåter det åt de som kan.
KB vet nog.

Men du! Ser man inget på benen menar du- när det börjar?

vill se bilder på det.
Ska googla o söka här.

Senast ändrad:

Men borde det inte ha synts ngt på benen allra först- före Temp. osv.?

Då fanns ingen tendens lite något lite mugg/ sår ? Eller klia man svans ?

Igentligen är det konstigt att pencillinet (stavning ) hjälper om om inget syntes innan han fick temp och Fotocensibilitet ska det gå under Allergisk reaktion så borde ju inte pencillin hjälpa ? Och det borde inte kommit före vid en ev Fotoscensibilitet eller ??

Temp kom först och sen började han flaga eller började du bandagera i samband med detta ?

Temp. jättesvullet gulrinnande öga o svullen utsida på ENA bakbenet var allt.
Ngn dag senare öppnade sig små små hål i karleden, där det rann ut samma färg på vätskan.'

han fick finadyneinjektion samtidigt.
hästen togs ju in oxå . om det nu påverkade.
Dagen innan var det soligt men väldigt blåsigt- de vistades nog hela dagen i solen.

Senast ändrad:

Visst, vid varje sjukdom så finns det en mängd symptom man KAN få - och vränger man på dessa kan varje sjukt djur i princip ha varje upptänkbar sjukdom.

När man hör hovklapper ska man inte tänka på zebror.

Det som talar emot skabb är: rasen på häst ovanligt att det drabbar hästar med lite hovskägg. Utbredningen av skadorna stämmer inte, skabbarna väljer inte vit hud - det är bara solen som gör skillnad mellan vit och mörk hud . Levervärdet som är högt och en initial febertopp.

Man ska ju titta på allt med ett öppet sinne - men inte försöka vränga på patientens symptom så de passar sjukdomen man själv tycker passar!

har jag missat nåt inlägg där det står vad din häst drabbats av? egentligen? konstaterat av nån duktig vette?

Visst, vid varje sjukdom så finns det en mängd symptom man KAN få - och vränger man på dessa kan varje sjukt djur i princip ha varje upptänkbar sjukdom.

När man hör hovklapper ska man inte tänka på zebror.

Det som talar emot skabb är: rasen på häst ovanligt att det drabbar hästar med lite hovskägg. Utbredningen av skadorna stämmer inte, skabbarna väljer inte vit hud - det är bara solen som gör skillnad mellan vit och mörk hud . Levervärdet som är högt och en initial febertopp.

Man ska ju titta på allt med ett öppet sinne - men inte försöka vränga på patientens symptom så de passar sjukdomen man själv tycker passar!

Vadå talar emot skabb angående hästrasen ? Det är gammalt och förlegat att det endast går på hästar som har massor av hovskägg !
Vad har du själv för erfarenheter angående skabb innan du uttalar dig ?

Utbredningen av skadorna hur ska dom se ut enligt dig ? enbart sitta i hovskägget :idea:ha massor av mjäll lknade sympton och att hästen står och stampar :idea:

Tycker du kan utveckla dig mer eftersom du verkar ha stor kunskap om just hovskabb .

Och jag har inte sagt att det är hovskabb jag har sagt att det ska finnas i bakhuvet när det andra är uttömt !

Mia

Mycket intressant och kompetent tråd!:bow:

Jag håller alla tummar för att ni ska få bukt på eländet!

Om det är som jag uppfattat det att det är skarp gräns mellan vit och pigmenterad hud och det drabbat 2 hästar i samma hage och föreligger åtm ett förhöjt levervärde så är jag beredd att äta hundtunga (en annan växt som ger fotodermatit) på att Kerstin Bergvall kommer att hålla diagnosen fotodermatit som sannolik.

MEN axel jag tjatar igen om att du ska göra en inventering av vilka växter det finns i din hage. Om det i hästarnas närmiljö finns något som gör dem sjuka så måste du ju försöka ta reda på vad. Det kanske är någon växt som sticker in under staketet och inte klövrarna på själva vallen? Då hjälper det ju inte att plöja om.Slå fast om det är alsike du har på vallen och om det ser ätet av. Ta floran och gå runt. Pressa de växter du inte kan IDa. Kolla på florasidan som det länkats till. HH

har jag missat nåt inlägg där det står vad din häst drabbats av? egentligen? konstaterat av nån duktig vette?

Så här långt tycker jag att Det tyder på en diagnos som Lickety, HH o tant Ester är inne på- se inlägg ovan.

Ingen vet. i verkliga livet har sagt ngt som stämmer.
Fast på ATG var den med på fotosensiviteten.

kommer nog att få träffa en hel del veterinärer på denna resa.:crazy:

Jag är verkligen ingen hudexpert, men veterinärutbildningen har inte hittills lärt mig att skabbdjuren skiljer på ljus och mörk hud - dvs lokalisationen.
Om en sjukdom är ovanligare på en ras blir diagnosen mindre sannolik helt enkelt. Men fotskabb ökar ju idag, så det är bra att man är medveten om att det finns.

kl
Jag är också beredd på att äta hundtunga på att fotoöverkänslighet är första diffen, men vi får väl se vad KB och co säger... ;)

Det verkar som om jag varit otydlig i mitt pm till Axel (som går att läsa med röd stil här i tråden)!

En allmäninfektion ger INTE leverskada med symptom som t ex fotosensibilitet. De infektioner jag avsåg var sådana som angriper levervävnaden!

Fotskabb skadar definitivt inte levern!

Den andra har inte samma sak, utan mer vanlig mugg- skorpor.
Men det kan mkt väl vara samma, men den brukar få mugg.
Den fick mugg i vintras av ett litet skav vid karleden. Gav till slut hippotrim o det försvann med undantag av en liten liten prick som ej har förändrats förrän nu.

Behandlar den på samma vis, o lindar 3 ben.

De går inte i den hagen, utan en annan med vall växter o maskrosblad.
Den hagen där de drabbas är typ naturbete.
Ska krypa där imorgon.

Alsike ser jag överallt- i allas får/nöt o hästhagar

Mot öronskabb är effekten tveksam, man förmodar att de arma djuren drunknar i gul sörja och att det är så Fucidinet utövar effekt mot detta.

Men det stämmer att Fuc Comp, utöver ovannämnda spektra, även har en fungicid verkan mot bla jästsvamp. Men säkert var det svamp eftersom TRÄNARN sa det!!:devil:

Jaja, ursäkta spydigheten... Fucidin Comp brukar faktiskt funka fint på mugg så visst kan det vara värt att prova, dock inte i det här fallet.

Struntsamma om det är mot öronskabb lr vad skit som helst. Det var inte det ngn av oss var ute efter (att prata hund medicin alltså). Eftersom hon sa att hon vagt hade misstänkt att det kommit svamp i såren så sa jag hur JAG hade behandlat min häst mot svamp! Sa aldrig att hon skulle göra det i detta fallet. Ok?

Vart vill du komma med spydigheten? Du behövde inte ens kommenterat!! Vill dock inte diskutera detta här med dig, men jag vill inte bli påhoppad hur som helst och inte heller att nån kommer och är översittare utan att svara för mig!

Jag är verkligen ingen hudexpert, men veterinärutbildningen har inte hittills lärt mig att skabbdjuren skiljer på ljus och mörk hud - dvs lokalisationen.
Om en sjukdom är ovanligare på en ras blir diagnosen mindre sannolik helt enkelt. Men fotskabb ökar ju idag, så det är bra att man är medveten om att det finns.

kl
Jag är också beredd på att äta hundtunga på att fotoöverkänslighet är första diffen, men vi får väl se vad KB och co säger... ;)

Skabben kanske inte skiljer på ljus och mörk päls men däremot så har ni väll lärt er på Vetrinärutbildningen
att ljus hud är känsligare . Dock så är det på ljus hud JAG sett som rent angripen !

Vidare har jag själv haft kontakt med Kerstin Bergvall samt Chris ??? Samt Tillverkarna inom Sebacil (Vetrinären på Häst ) Och diskuterat skabb konstaterande /provtagningar /diagnos samt hur detta kan visa sig på olika raser . Och kan inte dessa utersluta skabb och hur det nu visar sig olika på raser med kort hår och raser med långt hår så kanske det skulle vara en bra sak för dig att Tenta i för den kunskapen behövs eftersom detta som du själv säger ökar här i Sverige ..

Detta gäller INTE nu Axels häst det jag skrivit ovanför
och jag tänker inte mer diskutera detta i denna tråden eftersom det nu gäller Axels häst !
Och Hans mugg -Allergi eller vad det nu är .

Jag hoppas enbart att dom kommer på vad det är oavsett vad det må vara och att hästen blir bra .

Mvh Mia

Senast ändrad:

Jag har sett samma sak (tror jag) men det så något värre ut. Det gällde en tillridningsponny på en fd. arbetsplats så jag vet inte hur det såg ut där han kom ifrån och jag tvivlar på att han någonsin fick någon diagnos på det hela. Hos oss blev han noggrant tvättad och insmord med Skillingarydssalva två ggr/dag. Han fick gå i grushage med tillgång till hö. Han blev en hel del bättre under tiden han stod hos oss (2-3 veckor) men något tillridning blev det av naturliga skäl inte så han fick åka hem igen. Jag vet att han blev bättre även sen han lämnat oss men inte om han blev helt bra.

Förmodligen blev du inte mycket klokare av min erfarenhet men man ser en hel del bland hästfolk som ibland inte är helt seriösa och som löser problem efter eget huvud. Ibland slår de huvudet på spiken utan att veta det.

Jag hoppas att det blir bra med pållen. Lycka till. Jag håller tummarna för er.

*KL*
Såja!:)
Ingen prestige här nu- snälla ni.

I mina ögon är det ganska klart vad som har drabbat min häst, MEN vi låter KB titta på bilderna o hästen live- så att vi får allt annat uteslutet.

Tycker att det är jobbigt att inte kunna se vad som händer innanför bandageringen.
Tycker att omläggning var 3:e dag är lite, när jag såg hur kompresserna hade korvat ihop sig o fastnat i såren.
får väl linda lite sämre så jag kan byta varannan dag:angel:

Finns det en ev. sponsor på omläggningsmateriel här?- skojar;)
Ska nog ta en tur till jobbet:rofl: Men jag har en snäll chef:banana:

Tackar alla kollektivt för all uppmuntran:love::banana::bow:
finns det ingen Puss-smiley:mad:

Senast ändrad:

Och kan inte dessa utersluta skabb och hur det nu visar sig olika på raser med kort hår och raser med långt hår så kanske det skulle vara en bra sak för dig att Tenta i för den kunskapen behövs eftersom detta som du själv säger ökar här i Sverige ..

Och jag förstår inte ens vad jag ska behöva tenta i? :crazy:

Du!
allvarligt.
Det här kan vara något att doktorera i.:idea:
Verkar vara få experter på området-din karriär är klar:)

du kan få forska på mina- om jag får livstidshjälp med åkomman.

Lite OT
Gnällde 1988 på att det inte fanns ngt medel mot broms- till en kemist, som då provade preparat på Axel.
Det blev till slut RB86.
Skulle få livstidsförbrukning, men sen blev vi osams o det gick om intet:mad:

Vi måste skriva på papper om det;)

Senast ändrad:

Jo, vi får väl se! :p Man vet aldrig och hud är jätteintressant! Men det är ju en massa andra saker också!
När ska du åka till KB? Hoppas det blir snart! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka