Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Synd att jag inte har några bilder. Men det liknar verkligen hur min såg ut, och när han var som värst var det hela vägen upp till knät, och benet var tjockt som på en elefant.

Ska kolla på den andra datorn o se om jag har fått ngt svar från SLU.

Blir alldeles kall igen. Hyste lite hopp efter igår.

Har fått svar från C. Johnston:bow:

Skulle kontakta ngn Larsdotter nästa vecka på SLU

Har klippt sönder T-shirts o satt på den tygstyckena med hjälp av luftiga skydd- på de 3 vita benen:eek::crazy: på den andra hästen. Får stå inne om solen skiner.

Har köpt solskydd åt den med faktor 30.

Hon på SLU är den person jag menade!
(Min vet är duktig, känner KB, men hon har semseter, inte tillbaka förrns åp måndag.)

Håller med Charlotte, jag tror att du kan få hjälp av henne.

Ska kolla på den andra datorn o se om jag har fått ngt svar från SLU.

Blir alldeles kall igen. Hyste lite hopp efter igår.

Stackare, det är nog klokt att låta stå inne unde rvärsta soltimmarna.

Håller tummarna att det vänder.

Har nu pratat med med väninna som är lite av en häxa:rofl:(hennes sto som ÄR konstaterat dräktig på 50:e dagen med Florencio :d)

Hon sa att folk glömmer att PC är en mögelsvamp o att svampen kan öka just pga det.
tänkte nu på min bandagerade häst, som troligen har svamp i såren men inte har ngt medel emot det.

ser framför mig hur det växer under den lösa huden.
Kan det vara därför som den släpper:confused:

PC:et han fick i början kan ha tagit bort bakterierna, men gjort en grogrund för svampen.

just därför brukar vi använda jodopax lösning(omslag vid behov) ihop med juvenesta el. streptocillin (vid misstänkt mugg/rasp el. annat svampangrepp). det är två medel som "samverkar" på ett utmärkt sätt då jodopax är kraftigt svampdödande. allt efter "våra" veterinärers rek.

hoppas du får ordning på det

Hon sa att folk glömmer att PC är en mögelsvamp o att svampen kan öka just pga det.
PC:et han fick i början kan ha tagit bort bakterierna, men gjort en grogrund för svampen.

Penicillin är en molekyl som mögelsvampen Penicillinum bildar - inte en svamp som sådan. Molekylen utvinns fortfarande från mögelsvampar dock.
Däremot kan man rubba hudens normala balans mellan svampar och bakterier när man har ihjäl bakterierna. Då får svamparna ett övertag, speciellt när huden redan är skadad. Så resonemanget stämmer inte, men slutresultatet kan bli detsamma om man har otur - en svampinfektion.
Hoppas hästen blir bättre snart! :) Jag tänkte spontant också på fotohypersensibilitet när jag läste tråden först.

Men vad gör man då om det är en svampinfektion????

tycker inte om att använda Jod eftersom det dödar försvaret oxå.

Jag blir ännu mer virrig i skallen.
sätter in kaffekoppen i kylen o är helt disträ

:rofl: Du lägger inte post i frysen iaf. ;)

Om man har en etablerad svampinfektion ska den ju behandlas, då får man i så fall ta prov och undersöka. Men prata du med Larsdotter och så håller vi tummarna. Jodopax hämmar sårläkningen så det skulle inte jag använda i första hand.
Det ser verkligen inte roligt ut, håller tummarna att behandlingen fungerar!

ska ta nya bilder i morgon. vid bandagebyte.

det ser nu betydligt värre ut nu- tro mig:eek:
Får antagligen provsvaret i morgon.

Den andra hästen har nu rejäl "vanlig" mugg o rasp på ett framben o på gång i karlederna bak.

Konstigt att båda verkar ha åkt på samma sak. Knappast troligt att båda precis samtidigt skulle ha fått problem med tex levern eller annat. Väntar nyfiken på provsvaren.

stackars dig och dina små älsklingar:(

Känner bara helt spontant att borde dom inte sätta lite fart med provsvaren???

Hoppas att det löser sig..

Lycka till...

Provsvaret visade på förhöjt levervärde.

GT 2,2 normalvärde 0,9.
Kan ngn förklara vad det innebär rent fysiskt?

Fick reda på att min väninna är kompis med KB.

Undrar om han klarar sig till måndag:crazy: Går trots allt ganska obehindrat, ingen temp o har inget Finadyne.
Här kommer senaste bilderna:eek:
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0097.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0096.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0095.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0098.jpg

Inte världens snyggaste omläggning- svårt när man ska hålla i kompresser, vadd, bomull o lindor själv.

Har smileyslindan för tur;) o förhindra smutsintrång.

Så där kan tyvärr hårt angripna fotskabbshästar se ut..:crazy:
Har du/har haft häst med mkt hovskägg i din närhet,samma stal osv så skulle man kunna misstänka nått sånt.
Diagnos via skrapprov,behandling med sebacil + avmaskning (ivermectin)

Hoppas ni kommer på vad det är..

Fast nu tycker jag att det är en ganska logisk diagnos.
om du tittar på v.b så ser du kanten mellan det vita o det mörka friska partiet, även på fläckarna nere vid kronranden.

Tror inte att skabb särskiljer på vit eller färgad hud.

Provsvaret visade på förhöjt levervärde.

GT 2,2 normalvärde 0,9.
Kan ngn förklara vad det innebär rent fysiskt?

.

gamma-Glutamyl-Transferas är en av lever enzymerna. Att det är förhöjt talar för att det skulle röra sig om fotodermatit. Att flera hästar i samma hage drabbas talar också för att det finns ngn växt som ger leverpåverkan och fotodermatit. Har du kollat vad som finns i hagen? Det är ju viktigt att de inte fortsätter att äta den ev orsaken till det hela. HH

Jag tycker i alla fall han ser mindre svullen ut.

Har han feber?

Han måste klara helgen, jag vet inte hur man behandlar förgiftningar, men att de allra flesta blir helt friska, men det tar tid, och ibland har det ju även kunnat sätta sig på lederna.

Håller tummarna för dig och pållarna!!!

De gick i den hagen igen förra helgen:crazy:
Sen har de gått i en annan med vallväxter o maskrosor.

tycker du att de inte ska beta alls när jag inte kan garantera att det inte finns Alsikeklöver där?
Svårt att se skillnad på omoget sådant o vitklöver.

Får väl gå o beta dem i skogen.:banana::(
får ta med en god bok o picnick korg.

Tror du på Skabb?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka