Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Tack alla för svar.:bow:
Har ringt till Strömsholm.
DV kommer o tar blodprov idag.

Det är väl själva den att det är här som man får kompetenta svar:crazy:

När jag bodde i England fanns det en växt som heter "Ragwort" som är väldigt giftig för hästar och finns överallt. Stod alltid en artikel i alla tidningar om denna växt som ger sådana symptom som din häst har. Det är levern som tagit skada och vita partier på hästarna ser ut precis så som din gör. Bra att DV kommer och tar prov så att behandling kan sättas in. Sen är det ju bara att försöka lista ut vad det är som gjort din häst sjuk.

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig.

Behandlade såren igår som riktiga sår o idag är han inte det minsta svullen.
Ngn som vet om man kan ha på Proteinsalvan?????

Han är för himla snäll när jag håller på:love: klok häst.
DV har ej ringt tillbaka:devil:
Ska JAGA henne:cool:
Vill ha svar nu eller på en gång:angel:

Ngn som vet vad man behandlar leverförgiftning med?

det var nog inte helt fel att han fick Paraffinolja första dagen.
Är ju oxå livrädd för Fång, men är torr o sval i frambenen/ hovarna.

En sak till. Oftast vet inte veterinärer bäst och allt eftersom åren har gått har jag insett att man måste verkligen vara påstridig ibland för att få rätt behandling. Det är ganska illa när en veterinär inte vet vad det är men om de inte gör det så borde DE ju försöka lista ut med hjälp av andra kollegor vad problemet är. Om du kan få svar här på Bukefalos, det är ju inte säkert att det är levern, så vore det ju sjuttom om inte en veterinär kan kontakta andra veterinärer för att få svar. Blir bara så trött på veterinärer som inte vet vad det är och inte gör något för att få svar. Tänk nu om det är levern i din hästs fall, jag vet inte om 2 veckor spelar roll men det hade ju nog varit bättre och fått rätt svar snabbt.

Det är ju nu vikarierande Vet. hon blev ganska paff över min teori.
Men det är troligt att min andra "mugghäst" som har 3 vita strumpor lider av samma, fast inte lika gravt. Den är heller inte lika glupsk.

Faktiskt så tror jag inte att ngn Vet. här-någonsin har kommit fram till denna diagnos.
Det är en hel del hästar som har fått liknande symptom här i trakten förr om åren, som behandlats mot Mugg o aldrig blivit riktigt bra.

Frågan är om inte vitklövret kan orsaka samma fenomen.
De insjuknande hästarna har blivit drabbade när det har varit vitklöver explosion.

Min väninnas dräktiga märr - 43 dagen-blev apatisk o skulle slangas för att kolla ev. foderstrupsförstoppning o blödde då rejält ur näsan- varvid det inte fullföljdes.
Ägaren fick senare reda på att dräktiga ston ska ha Finadyne vid behandling som kan utlösa stress, för att inte resorbera.
Finadyne är prostaglandinhämmande.
Den är konstaterat dräktig med Florencio o det är en dyyr hingst, så jag förstår hennes oro.
Lite OT, men ändå:angel:

Det växer ovanligt stora bestånd av flera av de växter som kan ge fotodermatit i mina trakter i år. Johannesört, vildmorot och alsikeklöver bl a. Däremot har jag inte sett mkt stånds (=ragwort) här i år.

I Alsikeklöverns fall vet man inte om det är växten själv eller en parasit på den som ger reaktionen. Vitklöver är inte känd för att ge fotodermatit. Ett mögel på den kan däremot förtunna blodet, men det utgör sällan ett problem.

Hur som helst ser reaktionen ut att kunna bero på fotodermatit som Tant Ester föreslog. Ut och kolla i hagen med en flora i handen!
Intensiv lokal vård och att vara snäll mot levern är behandlingen. Mariatistelolja har en dokumenterad effekt att reparera förgiftade levrar hos människa. HH

Min väninnas dräktiga märr - 43 dagen-blev apatisk o skulle slangas för att kolla ev. foderstrupsförstoppning o blödde då rejält ur näsan- varvid det inte fullföljdes.
Ägaren fick senare reda på att dräktiga ston ska ha Finadyne vid behandling som kan utlösa stress, för att inte resorbera.
Finadyne är prostaglandinhämmande.

Lite OT, men ändå:angel:

Mer OT!
Tror jag inte är ngn allmän rekommendation. Man bör vara extremt försiktig med Finadyne under dräktighet vad jag vet. HH

HelenaHandberg och andra i den här tråden: :bow: Man lär sig så mycket av att läsa era svar!

Axel: Vitklöver och Alsikeklöver är olika saker. Alsikeklöver ser ut så här:
trifhyb3.jpg

och Vitklöver ser ut så här:

trifrep4.jpg

Båda bilderna hämtade ur "Den virtuella floran", http://linnaeus.nrm.se

Skönt att det kommer svar från kunniga människor o att man kan avfärda många funderingar:bow:
Ska ut på stan o leta rätt på den där tisteloljan.

hästen är förövrigt mkt piggare idag- riktigt på G.:banana:

En liten fråga- Kan jag använda Procellsalvan?

En liten fråga- Kan jag använda Procellsalvan?

Vet inte vad det är! Det viktiga är att inte använda ngt som retar huden mera och att skydda vit hud mot sol så länge levern är påverkad.

Vätskande eksem svarar bra på zink- eller tjärbaserade salvor, ofta behövs cortisonsalva i det akuta skedet om det inte är infekterat. När inflammationen torkat upp används återfuktande kräm tills det läkt. HH

Procell är en proteinsalva som sägs påskynda läkningen.

Vet ej om det funkar, men värt att prova.

Det växer ovanligt stora bestånd av flera av de växter som kan ge fotodermatit i mina trakter i år. Johannesört, vildmorot och alsikeklöver bl a. Däremot har jag inte sett mkt stånds (=ragwort) här i år.

Har vi verkligen ragwort i Sverige. Jag har aldrig sett det här men en växt som liknar det har jag sett. Jättefarligt för hästar, även när det är torkat om det kommer med i hö är det farligt.

Hittade det på internet när jag sökte. Blommorna i Sverige är lite mindre än de i England så därför har jag inte trott att det var Ragwort eller stånds. Man lär sig något nytt varje dag. Har inga på mina marker i alla fall. I England växer det över allt såsom hagar, dike, vägrenar etc.

Vad heter klöversorterna på Latin?
Även den där Stånds:confused:

Om det rör sig om johannesört tror jag inte man behöver ha förhöjda levervärden, det tar lång tid för hästen att bryta ner hypericinet i växten men leverprover kan vara normala. Det är växtens ämne i sig som ger reaktion vid belysning. Kolla om du har sådana. Har aldrig sett så många som i år. Mina blommar inte än och ser rätt oansenliga ut. Såvitt jag vet kan både 3- och 4kantig Johannesört ge fotodermatit. I bifogade länk (samma som Linneas) kan du leta rätt på alla växters lat namn själv!

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

HH

Jag har varit ute och tittat runt omkring på gården och hittat lite av alla farliga växter ni har nämnt ovan. I mina stora beteshagar finns dem inteeftersom det plöjs regelbundet men i en liten hage som ej går att plöja finna nästan allt ni nämnt. Herregud man vågar ju knappt släppa ut hästarna.

Har googlat lite.
glömde bort att nämna att han var svullen i ena ögat o det rann gul vätska. Inget konstigt eftersom han är jättekänslig mot alla flugor i ögonen. Har "pippi" på att ta av sig mössan.
Såren på benen började som yttepytte små sår som oxå gav ifrån sig samma färg på vätskan.

Läste nu att ögonen/ hinnan eller hela hästen kan anta en gul ton- gulsotfärgad-leverpåverkan.

Vet. var ju förbryllad över att "hela" hästen var svullen- varav ormbettsteorin.

vänta här nu:idea:
Hade ju koll på om han kissade o nog var det mörkare än vanligt.
Ännu en indikation på njur o leverpåverkan

Senast ändrad:

Fortsättning.
Åker in till klinik idag o visar upp eländet.
Vill att flera Vet. tittar o att jag får en behandlingsplan.

Nästan all vit hud förutom framsidan är påverkad (det som har utsatts för mest sol) o kommer att släppa.

:bow: Hoppas att de kan komma med vettiga teorier som ni kan testa och sedan hitta rätt behandling.

Dina hästar ska vara glada för att de har dig.

Mitt gamla halvblodssto hade en liknande reaktion på ett av sina bakben för några år sedan, men inte alls så mycket som din. Jag behandlade det som mugg men det blev ingen bättring tyckte jag. Sen var vi på Strömsholm i annat ärende och en veterinär som bara råkade gå förbi och fick se det, gav mig recept på en salva som funkade jättebra allt var borta på en vecka. Celeston nånting hette den. Jag tror det är en kortisonsalva.
Har fått den en gång efter det när hon hade massor med vätskande sår på örat, var helt suverän där med.

Lycka till med din häst.

/C

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka