Müsli, vad tycker du?

Jo men om man köper inplastat ensilage blir det ganska svårt och göra analys på ett helt parti om du vill göra analysen själv.Som sagt ni går gärna göra analys men att som många säger att det är det enda rätta och blint tro på analyser skrämmer mig.Då tror man mer på (kanske felaktiga ) siffror än vad dom finns framför ögonen på dig nämligen hästen.Har ett skräck exempel på en tjej som slog sig på bröstet att hon var så noga med analyser hit o dit men "glömde" avmaskning.Jag säger inte att ni är sådana men ibland hade hästfolk behövt se hela bilden inte bara irra in sig i detaljer som kanske stämmer.Det gör mig lite trött faktiskt.....man måste vara kritiskt och inte bara förlita sig på analyser.
 
Jo men om man köper inplastat ensilage blir det ganska svårt och göra analys på ett helt parti om du vill göra analysen själv.Som sagt ni går gärna göra analys men att som många säger att det är det enda rätta och blint tro på analyser skrämmer mig.Då tror man mer på (kanske felaktiga ) siffror än vad dom finns framför ögonen på dig nämligen hästen.Har ett skräck exempel på en tjej som slog sig på bröstet att hon var så noga med analyser hit o dit men "glömde" avmaskning.Jag säger inte att ni är sådana men ibland hade hästfolk behövt se hela bilden inte bara irra in sig i detaljer som kanske stämmer.Det gör mig lite trött faktiskt.....man måste vara kritiskt och inte bara förlita sig på analyser.

Om man köper plastat så tar man givetvis sina prover innan grovfodret pressas.

Att man gör analyser och foderstater gör en varken blind eller dum. Det där är så typiskt uttalande från de som inte förstått hur viktigt det är att ha koll på det man inte kan se med sina egna ögon. Självklart har man koll på både parasitstatus och hästens hull precis som man har koll på vaccinationer och alla andra behov hästen har. Analyser och foderstater är ett hjälpmedel. Det är inte något som ersätter sunt förnuft eller övrig hästkunskap.
 
Jo men om man köper inplastat ensilage blir det ganska svårt och göra analys på ett helt parti om du vill göra analysen själv.Som sagt ni går gärna göra analys men att som många säger att det är det enda rätta och blint tro på analyser skrämmer mig.Då tror man mer på (kanske felaktiga ) siffror än vad dom finns framför ögonen på dig nämligen hästen.Har ett skräck exempel på en tjej som slog sig på bröstet att hon var så noga med analyser hit o dit men "glömde" avmaskning.Jag säger inte att ni är sådana men ibland hade hästfolk behövt se hela bilden inte bara irra in sig i detaljer som kanske stämmer.Det gör mig lite trött faktiskt.....man måste vara kritiskt och inte bara förlita sig på analyser.

Vad har analysen med att någon glömmer avmaska? Det är ju två helt olika problem.

I vårt stall tas prov på fältet efter gräset är slaget, efter ett speciellt mönster. Detta blir sedan ensilagebalar. Våra hästar äter äter upp i stort sett hela partiet under vintern (det går 4 balar/vecka), alltså funkar genomsnittet på fältet bra för oss.

Dvs, om ena hörnet är mer proteinrikt men en kortsida mer energirik går det mer eller mindre på ett ut under de 9 månader de äter fodret.

OCH SJÄLVKLART TITTAR MAN OCKSÅ PÅ HÄSTEN. Ingen är väl så dum att man inte tittar på vad man har i boxen? Dock kan man ju inte med blotta ögat se brister eller överskott av mineraler/vitaminer/spårämen. Om det inte gått tillräckligt långt. Varför skulle en nogrannhet med analys betyda att man inte tittar på hästen. Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Och ja, vi har analys på betet också. Beteshagarna slås innan hästarna släpps, och detta görs till hö. Som, naturligvis, analyseras, och därigenom har vi ett bra hum om mineralinnehållet även i betet*

Har också varit med om att en häst (6 år) brutit (eller snarare totalt massakrerat) skenben och kotor. Obduktionsrapporten visade att sklettet var, i stort sett, helt tomt på mineraler. Hästen var nyligen inköpt från uppfödaren.

*Över lag ligger våra fält högt i kalk, lågt i kobolt och koppar. Samt lågt i järn för att vara Sverige.
 
Jag förstår verkligen inte varför det finns folk som motsätter sig analyser.

Som slår sig på bröstet med att strunta i det.

Det känns så 1800-tal på något sätt, att motsätta sig vetenskap?

Tror ni att jorden är platt och att homeopati fungerar och att barnvaccin ger autism också?
 
Vad har analysen med att någon glömmer avmaska? Det är ju två helt olika problem.

I vårt stall tas prov på fältet efter gräset är slaget, efter ett speciellt mönster. Detta blir sedan ensilagebalar. Våra hästar äter äter upp i stort sett hela partiet under vintern (det går 4 balar/vecka), alltså funkar genomsnittet på fältet bra för oss.

Dvs, om ena hörnet är mer proteinrikt men en kortsida mer energirik går det mer eller mindre på ett ut under de 9 månader de äter fodret.

OCH SJÄLVKLART TITTAR MAN OCKSÅ PÅ HÄSTEN. Ingen är väl så dum att man inte tittar på vad man har i boxen? Dock kan man ju inte med blotta ögat se brister eller överskott av mineraler/vitaminer/spårämen. Om det inte gått tillräckligt långt. Varför skulle en nogrannhet med analys betyda att man inte tittar på hästen. Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Och ja, vi har analys på betet också. Beteshagarna slås innan hästarna släpps, och detta görs till hö. Som, naturligvis, analyseras, och därigenom har vi ett bra hum om mineralinnehållet även i betet*

Har också varit med om att en häst (6 år) brutit (eller snarare totalt massakrerat) skenben och kotor. Obduktionsrapporten visade att sklettet var, i stort sett, helt tomt på mineraler. Hästen var nyligen inköpt från uppfödaren.

*Över lag ligger våra fält högt i kalk, lågt i kobolt och koppar. Samt lågt i järn för att vara Sverige.
Med avmaskningen menade jag att denne person stirrade sug blind på analyser men istället missade annan hästhållning och sånt skrämmer migSen som jag skrev säger jag inte att just ni är sådana men bara för att man inte gör analys betyder inte det att man inte har koll alls.6 åringen är tråkigt att höra om men det krävs mycket felfodring för att sådant ska uppkomma
 
Jag förstår verkligen inte varför det finns folk som motsätter sig analyser.

Som slår sig på bröstet med att strunta i det.

Det känns så 1800-tal på något sätt, att motsätta sig vetenskap?

Tror ni att jorden är platt och att homeopati fungerar och att barnvaccin ger autism också?
Jag slår mig inte på bröstet för att jag inte använder analys .Men jag tycker man ska vara medveten om problematiken med analys.Jag läser mycket forskning men tycker man måste tänka ett varv till.Sen är det tråkig ton du använder.Jag har skrivit flera gånger att jag motsätter mig inte att folk gör analyser men lita inte blint på dem.Jag dumförklarar inte folk bara för de har en annan åsikt.Detta är ett diskussionsforum inte omoget pajkastning
 
Med avmaskningen menade jag att denne person stirrade sug blind på analyser men istället missade annan hästhållning och sånt skrämmer migSen som jag skrev säger jag inte att just ni är sådana men bara för att man inte gör analys betyder inte det att man inte har koll alls.6 åringen är tråkigt att höra om men det krävs mycket felfodring för att sådant ska uppkomma

Hur vet du att dom struntade i att avmaska? Dom kanske tog träckprov som visade inget behov av avmaskning?

Menar du att du såg ett högt provvärde och personen valde medvetet att avstå från avmaskning?
 
Men, du gör ju åt andra hållet. Du avmaskar men tror inte på analyser. Vad säger att det är bättre?
Det var inte det jag sa.Det krävs ju helhet eller hur?Men det blir ju fel när man gör analys men inte avmaskar.Det är ju inte så att jag inte har en susning vad jag ger min häst.Tex vissa växter innehåller mer protein, har jag kalkrik eller fattig jord, järn i vattnet, lerjord ellrr berg.Hur var skördens överlag i år.Var det goda väderförhållande, osv
 
När hästen togs hem från Hen gjordes direkt maskkoll och det var så mycket mask att hade hen gjort prov hade det påvisats.
 
Med avmaskningen menade jag att denne person stirrade sug blind på analyser men istället missade annan hästhållning och sånt skrämmer migSen som jag skrev säger jag inte att just ni är sådana men bara för att man inte gör analys betyder inte det att man inte har koll alls.6 åringen är tråkigt att höra om men det krävs mycket felfodring för att sådant ska uppkomma

Jag vet inte en enda som använder sig av analyser och foderstatsberäkning som blundar för allt annat. Det är de som inte vill ta till sig den kunskap som finns som påstår att de som tar till sig kunskap blir blinda för allt annat.

Det som krävs för att hästens mineralbalans ska bli fel är att man inte har koll på mineralerna. Att hästens behov inte blir tillgodosedda och det kan man inte veta om de blir om man inte analyserar sitt grovfoder och gör foderstatsberäkningar. Det är så det kan bli om man inte har koll på mineralerna helt enkelt. Jag vet en häst som gick höga klasser i hoppning. En dag stannade hästen på hinder vilket hen aldrig hade gjort tidigare. Hästen togs till veterinär som efter röntgen kunde konstatera att benen var helt urkalkade. Hästen togs bort samma dag. Det var bara ren tur att hästen inte hann bryta benen innan.
 
Vad är problemet med att använda sig av analys? Även om man inte varje dag lyckas få i hästen på grammet rätt mängd av varje mineral lär man komma närmare på det stora hela än den som saknar analys, ger nåt färdigfoder som marknadsförts duktigt och en skopa standardmineraler för sakens skull?

Jag förstår inte ens vad det är att försvara. Det verkar som ett rätt stort slöseri med tid att läsa forskning men inte använda sig av kunskaperna. Men man gör ju som man vill...
 
Vad har analysen med att någon glömmer avmaska? Det är ju två helt olika problem.

I vårt stall tas prov på fältet efter gräset är slaget, efter ett speciellt mönster. Detta blir sedan ensilagebalar. Våra hästar äter äter upp i stort sett hela partiet under vintern (det går 4 balar/vecka), alltså funkar genomsnittet på fältet bra för oss.

Dvs, om ena hörnet är mer proteinrikt men en kortsida mer energirik går det mer eller mindre på ett ut under de 9 månader de äter fodret.

OCH SJÄLVKLART TITTAR MAN OCKSÅ PÅ HÄSTEN. Ingen är väl så dum att man inte tittar på vad man har i boxen? Dock kan man ju inte med blotta ögat se brister eller överskott av mineraler/vitaminer/spårämen. Om det inte gått tillräckligt långt. Varför skulle en nogrannhet med analys betyda att man inte tittar på hästen. Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Och ja, vi har analys på betet också. Beteshagarna slås innan hästarna släpps, och detta görs till hö. Som, naturligvis, analyseras, och därigenom har vi ett bra hum om mineralinnehållet även i betet*

Har också varit med om att en häst (6 år) brutit (eller snarare totalt massakrerat) skenben och kotor. Obduktionsrapporten visade att sklettet var, i stort sett, helt tomt på mineraler. Hästen var nyligen inköpt från uppfödaren.

*Över lag ligger våra fält högt i kalk, lågt i kobolt och koppar. Samt lågt i järn för att vara Sverige.
Och just det.Bara för några veckor sen konstaterade vi ännu en gång att trots noggrann instruktioner på hur en utlånad häst måste fodras fick vi hem en smal häst som vi fick fodra upp så nä tyvärr många ser inte vad de har i boxen.Tom haft häst i proffsträning som vi tog hem som hade blodmask, dåliga tänder (trots de kollat tänderna) och mager som en vet inte vad men gick på analyserat grovfoder.Som sagt analys får gärna användas men att inte använda analyserat foder innebär inte dålig hästhållning lika lite som analyserat grovfoder ger god hästhållning.:)
 
Vad är problemet med att använda sig av analys? Även om man inte varje dag lyckas få i hästen på grammet rätt mängd av varje mineral lär man komma närmare på det stora hela än den som saknar analys, ger nåt färdigfoder som marknadsförts duktigt och en skopa standardmineraler för sakens skull?

Jag förstår inte ens vad det är att försvara. Det verkar som ett rätt stort slöseri med tid att läsa forskning men inte använda sig av kunskaperna. Men man gör ju som man vill...
Problemet blir ju om analysen visar fel vilket både artikel och bonde kan intyga
 
När hästen togs hem från Hen gjordes direkt maskkoll och det var så mycket mask att hade hen gjort prov hade det påvisats.

Tom haft häst i proffsträning som vi tog hem som hade blodmask, dåliga tänder (trots de kollat tänderna

Alla hästar har lilla blodmasken, men de flesta lever i balans med den (om mockning av hagar osv sker korrekt, hästen i övrigt är frisk osv osv). Om man utsätter hästen för stress (typ, en flytt) kan de dock fälla ur stora mängder ägg (då masken reagerar på hästens ngt nersatta immunförsvar). Att en häst har hög EPG efter en flytt behöver inte betyda att den hade det innan.

Min häst gick igenom en tandkoll utan anmärkning. Fyra månader senare hade hon en elak foderinackning och kraftiga hakar. Så kraftiga att hon har stora ärr längst bak i munnen. Nu är det inte den korta tiden jag vill att du fokuserar på, utan att vet som hade tagit hand om hästens tänder i 4 år var den som gav 'ua' till tänderna. Om vetrinären var helt inkompetent eller inte ville erkänna några problem (som denne orsakat) vet jag inte.
 
Problemet blir ju om analysen visar fel vilket både artikel och bonde kan intyga
Nej problemet som jag ser det är att okunniga verkar tro att "analys" är lika med kvalitetsstämpel. De förstår inte vad de läser och det är inte konstigt att en häst faller ur om den får näringsfattig mat. En ridsportsvutik häromkring försökte sälja grovfoder som var "bra hästsilage" med 9mj/25gsmrp. Det är ingen konst att få hästen att falla ur efter en vinter på sånt foder. Analys eller inte är ingen religion.
 
Alla hästar har lilla blodmasken, men de flesta lever i balans med den (om mockning av hagar osv sker korrekt, hästen i övrigt är frisk osv osv). Om man utsätter hästen för stress (typ, en flytt) kan de dock fälla ur stora mängder ägg (då masken reagerar på hästens ngt nersatta immunförsvar). Att en häst har hög EPG efter en flytt behöver inte betyda att den hade det innan.

Min häst gick igenom en tandkoll utan anmärkning. Fyra månader senare hade hon en elak foderinackning och kraftiga hakar. Så kraftiga att hon har stora ärr längst bak i munnen. Nu är det inte den korta tiden jag vill att du fokuserar på, utan att vet som hade tagit hand om hästens tänder i 4 år var den som gav 'ua' till tänderna. Om vetrinären var helt inkompetent eller inte ville erkänna några problem (som denne orsakat) vet jag inte.
Det är tre olika hästar jag tagit uppDen som stått i proffsträning hade de problem med under längre tid att få i hull.Då borde det höga lilla och stora blodmask uppdagats(maskkoll).Tänderna hade blivit kollade ett par gånger men de fick inte (uppenbarligen) rätsida på det.Denna häst hade anatomiskt dåliga tänder som hon behöver kontinuerligt hjälp med
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 469
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp