Müsli, vad tycker du?

Alltför många säger det och de säger det till den dag de har en häst som blir sjuk pga brister eller överskott. Då brukar även de inse hur viktigt det är att hästens behov tillgodoses. Tråkigt bara att det är hästen som betalar för ägarens nonchalans. Det är inga problem alls att ta en tillförlitlig analys. Du tar den själv, skickar den själv och får resultatet själv. Givetvis ser man då också till att ha en tillförlitlig grovfoderproducent som inte blandar vallar hej vilt utan vet vad hen gör.
Läste en artikel i ridsport och det verkade inte alls lätt och få en bra analys.Dessutom kan det skilja väldigt mycket på ett fält så även om du får ett genomsnitt så stämmer det inte om du fodrar med nått tagit i en ände av hagen med tex bäst värden.Vi har ju bra foder i Sverige och överskott än underskott är nog vanligare.Man ska inte nonchalera utan ha goda grundskaper och ha öga.Jag gör ju inte analys för mitt barn men läser på vad som är bra eller inte;)
 
Från Edel analys dekoration, skrivet med grå text längst ner.

Övriga spårämnestillsatser per kg är Zink, järn, mangan, jod och kobolt
 
? Finns det odeklarerad mat i Sverige?

De flesta har ingen aning om de ger hästen kakor eller broccoli, tror du inte det kan bli lite fel då?
Jag säger inte man ska läsa på har själv läst foderkunskap och lärt mig göra foderstat men jag gör inte foderanalys av grovfoder för det.Sen klart du kan läsa innehållsförteckning för din familjs mat vilket jag gör mycket för att få ett hum om vad vi äter men jag läser ju inte all innehållsförteckning för det.
 
Jag säger inte man ska läsa på har själv läst foderkunskap och lärt mig göra foderstat men jag gör inte foderanalys av grovfoder för det.Sen klart du kan läsa innehållsförteckning för din familjs mat vilket jag gör mycket för att få ett hum om vad vi äter men jag läser ju inte all innehållsförteckning för det.

Men?! Alltså, vad argumenterar du för egentligen? Nu säger du ju att et är viktigt för dig att läsa innehållsförteckningen för att veta vad du äter - det är ju precis det man kontrollerar med foderanalysen.
 
Men?! Alltså, vad argumenterar du för egentligen? Nu säger du ju att et är viktigt för dig att läsa innehållsförteckningen för att veta vad du äter - det är ju precis det man kontrollerar med foderanalysen.
Om du läser noga så läser jag inte ALL innehållsförteckning!Precis som med min familj som jag gör med mina hästar.Jag har läst till mig och lärt mig vad är bra och äta för människor och hästar
 
Läste en artikel i ridsport och det verkade inte alls lätt och få en bra analys.Dessutom kan det skilja väldigt mycket på ett fält så även om du får ett genomsnitt så stämmer det inte om du fodrar med nått tagit i en ände av hagen med tex bäst värden.Vi har ju bra foder i Sverige och överskott än underskott är nog vanligare.Man ska inte nonchalera utan ha goda grundskaper och ha öga.Jag gör ju inte analys för mitt barn men läser på vad som är bra eller inte;)

Jaså? Varför skulle det vara svårt? Självklart tar man prov på hela det parti man vill göra en analys på och självklart tar man ut proverna på rätt sätt. Att det skiljer över ett fält är ofta marginellt och det spelar inte någon roll om proverna är tagna på rätt sätt utan det jämnar ut sig.
Över och underskott kan vara precis lika farligt. Många hästar går med brister och många får ett sådant överskott av järn att de är som tidsinställda bomber. Jag kan verkligen inte förstå hur man resonerar om man tycker att det är okej.
Du ser inte mineralbrister eller mineralöverskott med ögat förren det är försent. Kan man inte förstå hur viktigt det är att tillgodose alla hästens behov så har man inte heller någon grundkunskap att tala om.

Okej, så du ger ditt barn av en enda sorts mat? All mänsklig föda som säljs finns det analyser på så det är bara att läsa deklarationen. Vi människor är allätare och får därför inte lika lätt brister som ett djur som har en enda sorts foder som sin huvudsakliga näringskälla får. Om en människa däremot äter ensidigt så får hen också brister om hen inte kompletterar med det som behövs.
 
Jo jag fick ju ta bort, la istället i salt i krubban med lite äpplebitar.

Menade mest att det inte är svårt att få i alla hästar nog mycket. Skulle föreställa lite roligt :(

Ber om ursäkt.

Nej så är det ju. Vissa äter tills det är slut, vissa rör inte saltstenen och allt däremellan. Det svåra är ju just att veta att hästen får i sig lagom mycket när hen själv ska slicka i sig något så att det varken blir brist eller överskott.
 
Jaså? Varför skulle det vara svårt? Självklart tar man prov på hela det parti man vill göra en analys på och självklart tar man ut proverna på rätt sätt. Att det skiljer över ett fält är ofta marginellt och det spelar inte någon roll om proverna är tagna på rätt sätt utan det jämnar ut sig.
Över och underskott kan vara precis lika farligt. Många hästar går med brister och många får ett sådant överskott av järn att de är som tidsinställda bomber. Jag kan verkligen inte förstå hur man resonerar om man tycker att det är okej.
Du ser inte mineralbrister eller mineralöverskott med ögat förren det är försent. Kan man inte förstå hur viktigt det är att tillgodose alla hästens behov så har man inte heller någon grundkunskap att tala om.

Okej, så du ger ditt barn av en enda sorts mat? All mänsklig föda som säljs finns det analyser på så det är bara att läsa deklarationen. Vi människor är allätare och får därför inte lika lätt brister som ett djur som har en enda sorts foder som sin huvudsakliga näringskälla får. Om en människa däremot äter ensidigt så får hen också brister om hen inte kompletterar med det som behövs.
Pratade med en höleverantör ang provtagning.Han hade verkligen gått inför det!Han hade testat hur mycket det kunde skilja på delar av ett fält och det kunde vara mycket!!!Då hjälper inte ett genomsnitt om du får Hö från en del av fältet då blir ju din foderststuträckning fel för det!Våra hästar hade inte presterat på den nivå om de haft någon brist.Sen i ridsport stod det att det var viktigt hur provtagaren hanterar provmaterielt för annars blir inte analysresultaten de rätta.Folk får gärna lägga tid på fodrrstater och analyser men tro inte att det blir rätt för det :o
 
Om du läser noga så läser jag inte ALL innehållsförteckning!Precis som med min familj som jag gör med mina hästar.Jag har läst till mig och lärt mig vad är bra och äta för människor och hästar

Det man ska tänka på är ju att vi människor i stor utsträckning äter en mycket varierad kost och det i sig löser de flesta "problem" med brister och över- och undervitaminisering (eget ord).

En häst äter sitt hö eller hösilage och oftast ett fullfoder hela sitt liv. När hästen går på bete eller hästar som i andra länder kan gå på varierat bete året om har man ju inte samma problem.
 
Pratade med en höleverantör ang provtagning.Han hade verkligen gått inför det!Han hade testat hur mycket det kunde skilja på delar av ett fält och det kunde vara mycket!!!Då hjälper inte ett genomsnitt om du får Hö från en del av fältet då blir ju din foderststuträckning fel för det!Våra hästar hade inte presterat på den nivå om de haft någon brist.Sen i ridsport stod det att det var viktigt hur provtagaren hanterar provmaterielt för annars blir inte analysresultaten de rätta.Folk får gärna lägga tid på fodrrstater och analyser men tro inte att det blir rätt för det :o

Fast en "dålig" analys torde man ju förstå är bättre än ingen alls.
 
Det man ska tänka på är ju att vi människor i stor utsträckning äter en mycket varierad kost och det i sig löser de flesta "problem" med brister och över- och undervitaminisering (eget ord).

En häst äter sitt hö eller hösilage och oftast ett fullfoder hela sitt liv. När hästen går på bete eller hästar som i andra länder kan gå på varierat bete året om har man ju inte samma problem.
Men hur många kollar vilken vall du har på betet , vilken jordmån.Så plötsligt behövs ingen koll när hästen går på bete?:down:Det motsäger ju resonemanget att analys är viktigt.Jag tycker personligen att det är under betessäsongen är svårast och få jämn foderstat men klart tycker jag det är bra med bete.Men precis som med mitt Hö gör jag ingen analys av det men vet vilka växter den innehåller och vilken jordmån det är ;)
 
Men en "dåligt" gjord analys kan ju påvisa bättre Hö/ensilage än vad det själva verket är.Precis som det kan visa på dåligt res kan det visa på för bra res

Ja? Och vad visar en icke-analys på?

Jag antar att res är en förkortning på resultat?

Har du en analys, fodrar efter den och får ett resultat på din häst kan du ju använda det till nästa gång du gör en analys. Hur gör du när du inte vet något alls?
 
Ja? Och vad visar en icke-analys på?

Jag antar att res är en förkortning på resultat?

Har du en analys, fodrar efter den och får ett resultat på din häst kan du ju använda det till nästa gång du gör en analys. Hur gör du när du inte vet något alls?
Jag vet samma som vid betet , jordmån vilka växtslag det innehåller vad mitt kraftfoder det innehåller och vilka resultat mina hästar gör :)
 
Pratade med en höleverantör ang provtagning.Han hade verkligen gått inför det!Han hade testat hur mycket det kunde skilja på delar av ett fält och det kunde vara mycket!!!Då hjälper inte ett genomsnitt om du får Hö från en del av fältet då blir ju din foderststuträckning fel för det!Våra hästar hade inte presterat på den nivå om de haft någon brist.Sen i ridsport stod det att det var viktigt hur provtagaren hanterar provmaterielt för annars blir inte analysresultaten de rätta.Folk får gärna lägga tid på fodrrstater och analyser men tro inte att det blir rätt för det :o

Om jag tar prover från mitt parti på rätt sätt, skickar mina prover för analys och får svar på mina prover från mitt parti så kvittar det om det skiljer sig något mellan olika balar i mitt parti. Det är marginellt för det är snittet på mitt parti som är viktigt och det är det jag räknar på. Jag är inte så dum att jag tar prov på sådant som jag inte köper och tror att det räcker. Det är snittet på mina balar som mina hästar äter som spelar roll.
Självklart måste proverna tas ut rätt och självklart måste proverna hanteras på rätt sätt. Det är ju så enkelt så att en femåring förstår det.

Dina hästar hade kanske presterat än bättre om de hade fått sina behov tillgodosedda. Det kan du omöjligt veta. Jag hade aldrig ens kunnat med att kräva något av en häst som jag inte visste fick sina behov tillgodosedda.

Jag vet att det blir bra mycket mer rätt med analys och uträkning än om jag hade gissat.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 469
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp