Müsli, vad tycker du?

Jag läser på förpackningen vad mat har för näringsvärde.
Både till mig och mina barn.
Hur skall jag annars veta att vi får i oss vad vi behöver?

Det gör dock inte jag men det lär ju inte vara lika viktigt om man äter en mycket varierad kost, vilket även mina hundar gjorde.
Hästar som betar fritt över stora arealer (nu pratar vi fina, friska och stora beten) lär inte heller ha samma behov av analys.
 
Det svåra är ju just att veta att hästen får i sig lagom mycket när hen själv ska slicka i sig något så att det varken blir brist eller överskott.
Just med selen så är spannet för lagom mycket stort, så man kan räkna på det över året.
Om hästen inte äter saltsten så får man ju lösa det på annat sätt.
 
Jag har inte avmaskat på massor av år.
Mina hästar behöver inte det.
Är jag en dålig hästägare då?

Inte jag heller. Mina har varit nollade varje år så det behovet har inte funnits. Nu i år med en ny häst kommer det möjligtvis behövas för första gången på tio år. Vi får se vad nästa parasitkoll visar, han hade 50 EPG på stora blodmasken när han kom. Jag är väl också en dålig hästägare då :p
 
Nyfiken fråga hur många gånger gör ni om foderstaterna?
Kontinuerligt efter hur hästarna ser ut.
Ibland så kan det bli upp till var annan vecka.
Men då så tycker jag nog att jag har missat litet om det måste ske så ofta.
Men alltid i samband med ett nytt parti grovfoder.
 
Jag har så kallade tabellhästar när jag går efter eurofins analys vilket enligt utsago (vem var det som skrev här någonstans?) att den ligger en viss procent "fel" i energidelen.
Mina hästar måste ligga minst 10% under tabellen i energi för att inte bli ballonger.
Men de behöver mera protein för att sätta ordentliga muskler.
 
Det gör dock inte jag men det lär ju inte vara lika viktigt om man äter en mycket varierad kost,
Om ungarna har levt på bullar och chips en hel dag så behöver man se till att det som fattas också kommer i.
De accepterar också lättare att dra i sig grönsakerna om man förklarar varför.
 
Om inte koppar finns i grovfodret då.
Man måste ju räkna ihop allt som hästen äter.
Det finns koppar i mina hästars saltsten.
Dock är det bra att slippa järnet som alltid skall pytsas i i för stor mängd.
Men i alla foder finns det väl alltid mer zink är koppar? Så det är hopplöst att få till det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 468
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp