Hur fortsätter ni efter skada?

Hej!
Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare förslitningsskador. Och inte den närmsta tiden efter skadan där det är konvalescens och rehab utan när hästen kommit igång ”som vanligt igen”. Ändrar ni något i upplägget? Vad brukar det isåfall vara ni ändrar eller tänker över? Några speciella yrkesroller ni har kontakt med? Eller jobbar ni som innan skadan?

Anledningen till att jag är nyfiken är eftersom jag har hört folk där hästarna tex fått dubbelsidig kotledsinflammation, problem med SI-leden eller annat där det inte tycks vara en traumatisk händelse utan mer förslitning/överbelastning. Folk följer veterinärråden under igångsättningen (eller tar det ännu lugnare) men återgår sedan till samma träning.

Det är inget jag läst på buke utan andra ställen och jag är som sagt mest nyfiken på hur ni tänker kring det ☺️

Alltså allt? 😅 Min häst blev främst halt på ett framknä upprepade gånger, troligtvis först sekundärt pga en skada i ett bakknä i hagen. Bytte tränare, fick honom riden, ändrade upplägg med min egen ridning, la massa tid på att åka iväg och rida i backar och i vatten, bytte/letade upp fler friskvårdare, ändrade skoning samt testade barfota några år osv. Det funkade från och till ett par år men sedan tror jag andra problem från hovarna började göra sig mer påminda sett såhär i efterhand. Eftersom hästen fortfarande fick problem med knäet och jag inte såg några fler möjligheter att ändra på saker så fick han slippa att fortsätta tävla och träna och jag började leta ny veterinär eftersom jag även som skogsmulle inte tyckte han kändes så fräsch som han borde. Testade fler veterinärer, friskvårdare och tränare och fick till slut en diagnos på hovarna och har sedan dess kunnat anpassa mig till det. Vilket gjort att jag nu har en glad pensionär som bara har känts bättre och bättre i kropp och knopp. Känner mig nöjd med hans veterinär och fysiokontakt på kliniken och hans friskvårdare som kommer ut till stallet och tränarna vi hittat. Hovarna fortsätter vi leta bästa lösningen för men just nu är han mycket nöjd så hoppas det håller i sig 😅
 
Alltså allt? 😅 Min häst blev främst halt på ett framknä upprepade gånger, troligtvis först sekundärt pga en skada i ett bakknä i hagen. Bytte tränare, fick honom riden, ändrade upplägg med min egen ridning, la massa tid på att åka iväg och rida i backar och i vatten, bytte/letade upp fler friskvårdare, ändrade skoning samt testade barfota några år osv. Det funkade från och till ett par år men sedan tror jag andra problem från hovarna började göra sig mer påminda sett såhär i efterhand. Eftersom hästen fortfarande fick problem med knäet och jag inte såg några fler möjligheter att ändra på saker så fick han slippa att fortsätta tävla och träna och jag började leta ny veterinär eftersom jag även som skogsmulle inte tyckte han kändes så fräsch som han borde. Testade fler veterinärer, friskvårdare och tränare och fick till slut en diagnos på hovarna och har sedan dess kunnat anpassa mig till det. Vilket gjort att jag nu har en glad pensionär som bara har känts bättre och bättre i kropp och knopp. Känner mig nöjd med hans veterinär och fysiokontakt på kliniken och hans friskvårdare som kommer ut till stallet och tränarna vi hittat. Hovarna fortsätter vi leta bästa lösningen för men just nu är han mycket nöjd så hoppas det håller i sig 😅
Skönt att ni hittat en lösning (och diagnos, det underlättar ju)!
 

Liknande trådar

Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 521
Senast: Miedo
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 881
Islandshäst Min isis har fått en skada i djupa böjsenan höger bak. Vid UL kunde veterinären konstatera att hon har fått denna skadan av att fastna...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Michis
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp