Müsli, vad tycker du?

I Sverige så behövs då endast selen då våra jordar aldrig innehåller tillräckligt av det.
En saltsten med selen i borde då vara det rätta för din häst.

Men nej. En häst behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt. Med vilken saltsten med selen kan du garantera att det behovet blir uppfyllt? Oftast står det inte ens hur mycket selen saltstenen innehåller och de få gånger det står är seleninnehållet försumbart.
 
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!! :)

Behöver min häst kraftfoder ger jag med fördel müsli alla gånger.
Smakligt och trevligt tycker de flesta hästar! :)

Brukar räkna såhär:

1. Grovfoder - vad fattas?
2. Kraftfoder - finns alla mineraler?
3. Ger dom mineraler som fattas.
 
Men nej. En häst behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt. Med vilken saltsten med selen kan du garantera att det behovet blir uppfyllt? Oftast står det inte ens hur mycket selen saltstenen innehåller och de få gånger det står är seleninnehållet försumbart.
Den här t.ex.
https://www.bole.se/saltsten-sp-hast-10-kg-med-biotin-och-selen?gclid=CJD37afvmdMCFYuCsgodaSUDiA#
20 mg Selen i form av natriumselenit/kg, lika mycket som i mineraler.
Inte försumbart alls.
 
Jag gjorde det en gång och kom fram till att det var inom alla riktlinjer med stora marginaler åt alla håll.
Då så räknade jag på Edel Avel.
Har man ett grovfoder som innehåller högre halter av järn och/eller mangan så blir kvoterna helt kajko. Ofta finns det onödigt tillsatt järn i kraftfodret och då räcker inte koppar och zink.
 
En 500 kilos häst behöver exakt 50 gram av den saltstenen. Hur får du hästen att slicka i sig sitt behov?
Jag har mätt hur mycket som har gått åt över en en längre tidsperiod.
Selen lagras ju i kroppen så det är månadsdosen eller t.o.m. årsdosen som räknas.
Hästarna får styra och sedan så lägger jag till det som behövs.
Hittills så har det fungerat bra.
Just nu så får hästarna hösilage, saltstenen länkad till ovan samt Mustang Protein +
 
Ännu mer faktiskt för natriumselenit har dåligt upptag. Så minst 60 gram måste hästen få i sig.
Jag antar att du menar minst 60g salt/dag.
Enligt trådskaparen så åt just denna hästen mycket salt så det borde ju fungera.
Man får ju mäta hur mycket som går åt av saltstenen och sedan räkna på om det räcker.
 
Har man ett grovfoder som innehåller högre halter av järn och/eller mangan så blir kvoterna helt kajko.
Jag använder Jermin Fosforrik om sommaren då hästarna i princip betar på ett kalkbrott, eller alldeles bredvid i alla fall.
Det är utan järn.
http://www.spannex.se/uploads/file/...min-fufomix-vommex-teknomin-mineral-fr-16.pdf
Det är inte att rekommendera att göra så om man inte vet noga vad man gör, det kan bli för mycket jod för häst.
Dräktiga ston kan då kasta eller föda sjuka föl.
https://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/ar-alger-bra-for-hasten.htm
 
Funderat kring beräkning av foderstater.Det är ju väldigt svårt och göra en rättvis foderanalys speciellt om du handlar in grovfoder.Olika skördar, åkrar, delar av åkrar, gäller att processen görs rätt och hur vet du att det gjorts.Sen beräknar man ut en foderstat på kanske felaktig analys.Vi har tävlingshästar och jag har aldrig haft någon häst som blivit dålig över brist på något.Det är ju bra och veta vad en häst behöver men min personliga åsikt att det ibland blir lite väl överarbetat.
 
Funderat kring beräkning av foderstater.Det är ju väldigt svårt och göra en rättvis foderanalys speciellt om du handlar in grovfoder.Olika skördar, åkrar, delar av åkrar, gäller att processen görs rätt och hur vet du att det gjorts.Sen beräknar man ut en foderstat på kanske felaktig analys.Vi har tävlingshästar och jag har aldrig haft någon häst som blivit dålig över brist på något.Det är ju bra och veta vad en häst behöver men min personliga åsikt att det ibland blir lite väl överarbetat.

Alltför många säger det och de säger det till den dag de har en häst som blir sjuk pga brister eller överskott. Då brukar även de inse hur viktigt det är att hästens behov tillgodoses. Tråkigt bara att det är hästen som betalar för ägarens nonchalans. Det är inga problem alls att ta en tillförlitlig analys. Du tar den själv, skickar den själv och får resultatet själv. Givetvis ser man då också till att ha en tillförlitlig grovfoderproducent som inte blandar vallar hej vilt utan vet vad hen gör.
 
Jag aktar mig för just järn på alla sätt och kan inte begripa att det skall finnas i så många foder i så stor utsträckning som det gör.

Järn är ju inte ens deklarerat i edel avel. Kanske inte ens analyserat men jag kan lova att det är järn i.

Det är helt vansinne med massa extra järn, det håller jag helt med dig om. Tyvärr tror många människor att järn är nyttigt och köper därför gärna foder med järn i. Att hästar i Sverige inte lider av järnbrist utan snarare får för mycket redan av grovfodret har de ingen aning om och de förstår inte heller hur farligt järnöverskott är för en häst.
 
Oj ja, vi har för dagen ett väldigt bra grovfoder. Det visade sig endast behövas järn, zink, magnesium och selen. Men nu är det så att pållen äter ett probimin som inte faller i smaken enbart. Så därför blandar jag ut det med en näve Hestekraft som får anses som musli. Men här handlar det inte om att komplettera. Jag väljer främst muslifoder med en bas av lusern dvs grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 469
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp