Motsträvig-hur lösa problemet??

Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??

Det var pga av att det kan vara så här som jag skrev att det var mitt sätt att lösa det och inte det enda rätta :smirk:

Ja det är vi överens om, tror jag skrev det med. Sen som sagt så måste man vara överens om vad man ska lösa för problem, exakt, vilket vi nog inte var riktigt, nån som svarade, bara vilket varv det är och vilket som är problemet betyder ju allt för hur man gör.

Undrar om inte såna enkla saker är förklaringen till många missförstånd och oenigheter här:confused:
Som ajg skrev förrut, man har olika bilder i huvudet av vad man ska lösa:crazy:

Jag tänkte på denna diskussion och provade och det du beskriver fungerade alldeles utmärkt trots att jag faktiskt var skeptisk. Trampa ner i ytter blev för mycket men "trampa-ner-i-ytter-tänk" däremot var mcyket bra. QUOTE]

Men resulterar detta *tänk* inte bara att du möter upp med ytterhjälper ??

Iom att du trampar ner ytter som du beskriver betyder för mig att vi spänner muskelaturen i våran yttersida och det säger hästen att hålla reda på ytter bak som utgör den *ram* för hästen att arbeta i !! arbetar man dessutom med diagonal hjälpgivning...innerskänkel för att skåla ur...till den ytterhjälp som redan är beskriven kommer man till *riktig* ridning enligt mig ;)

Det finns en tjusning att kunna rida med *små* hjälper och vi som ryttare sätter faktist gränsen själva och jag tror faktist hästen uppskattar den i slutändan :bow:

Iom att du trampar ner ytter som du beskriver betyder för mig att vi spänner muskelaturen i våran yttersida och det säger hästen att hålla reda på ytter bak som utgör den *ram* för hästen att arbeta i !! arbetar man dessutom med diagonal hjälpgivning...innerskänkel för att skåla ur...till den ytterhjälp som redan är beskriven kommer man till *riktig* ridning enligt mig ;)

Det finns en tjusning att kunna rida med *små* hjälper och vi som ryttare sätter faktist gränsen själva och jag tror faktist hästen uppskattar den i slutändan :bow:

Jo, jag tänkte ju att det var så som du skriver. Tror jag skrev det innan. :confused: Att det måste vara för att man då har koll på ytter (samt inner sk mot ytter osv)
Men det hade faktiskt böjande effekt enbart att tänka trampa ner ytter. Det var det som förvånade mej.
Jag provade o experimenterade lite efter denna diskussion för att förstå hur susan bla menade.
Jag gör som du skriver och det var så jag tänkte, men lärde mej att även enbart tänka trampa ner ger bra hjälp.

Så det var alltså inte att jag mötte upp med ytter, den var där redan i mitt vanliga sätta att rida. (som fungerar bra, men jag vill ju alltid förstå hur andra menar också) Prova och se om du förstår då!:D

Frågan var/ är ställd till Susan
QUOTE=Fazer;7052974
Vad menar du med lätta ur från det framben hästen inte vill ställa [/QUOTE]

Detta skulle jag vilja ha svar på, om det går för sig...

Tycker också att det låter som att FL gjort precis detta du beskriver.(Kommit åt hästen med ytterhjälperna)

Att trampa ner i ytterstigbygel och lägga vikten utåt som Susan skrev kan omöjligtvis leda till att hästen får hjälp att svänga och förflytta sig inåt.

Men det vis som FL tolkar det som Susan sen skrev i senare inlägg där beskrivningen blivit lite modifierad efter vanlig ordning... alltså totalt tvärtemot vad det stod i det första svaret... så förstår jag FLs resultat för det handlar om en helt annan sak.

Tycker också att det låter som att FL gjort precis detta du beskriver.(Kommit åt hästen med ytterhjälperna)

Nej, det skrev jag att det INTE handlade om. För "kom åt" med ytter gör jag redan, även om jag har varit :devil: slarvig där så handlade det inte om detta nu. Det var en annan effekt. Jag skrev samma till Susan,"är det inte bara ytter som inverkar" så det har jag rfedan tänkt:idea:

Kan inte övertyga er via internet :p Prova själva!:idea:

Ridning är inte enkelt och ibland funkar kanske annat än man tror. Jag gillar att få aha-upplevelser.

*KL*

Han menade att man skulle hoppa inåt i sadeln på en volt för att man inte ska sitta mer på inre sittbenet o därmed bli sned. Man underlättar lika mkt med att luta sig inåt som att sitta ner på fel ben under lättridning då.
Anledningen till att man bör använda framförallt yttersk. på volt var för att det benet måste ta längre kliv för att hänga med.

Om man nu bara rider med sätet här, blir det ganska klart att den aldrig behöver göra så o kan då lättare bli än svagare i det ena -från början ngt svagare benet.
Är det ingen som orkarl kommentera:

Ställ en häst mitt på stallgången

Be en kompis få den att böja halsen till höger och till vänster med hjälp av en morot.

Stå framifrån; studera hur hästen för över vikten till motsatt sida den böjer halsen åt.

Ta en frisk oriden häst och titta på samm rörelse bakifrån. Får man hästen att ta moroten ungefär där vi har knäet så SER man tom hur manken lutar åt motsatt håll.

Eftersom rörligheten i sidled är väldigt väldigt liten så roterar hästen också en aning på ryggraden.

Normalhästen går med sina tornutskott (manken är ju tornutskott) en liten aning tippade åt höger, om man hjälper hästen att tippa dem mer åt vänster åt vänster ( i höger varv som ju var exemplet) så får hästen mycket lättare att böja i det varvet.

Under lättridning (som var exmplet) så kan man göra det genom att trampa mer i ytter stigbygel, om man har någorlunda kontroll över sin tyngdpunkt så att hästen följer vikten.

Alla sådana här vikthjälper syftar till att bli optimalt _bärbar_ för hästen.

Ryttaren får känna av _ var hästen bär henne bäst_

Du tänker ju inte helt fel :)
- Du skapar ju en utsida på dej själv i din hållning.
jag använder aldrig mothållande skänkel på detta vis

Det kontrollerar i alla fall utsidan upp till strax ovanför midjan. Behöver man mer utsida - kan man tänka håll ner ytteraxel så behöver man inte använda yttertygeln till det.

Jag vet inte varför den gör sådär så fort jag skriver stigbygel :rofl:

Be en kompis få den att böja halsen till höger och till vänster med hjälp av en morot.

Stå framifrån; studera hur hästen för över vikten till motsatt sida den böjer halsen åt.

Ta en frisk oriden häst och titta på samm rörelse bakifrån. Får man hästen att ta moroten ungefär där vi har knäet så SER man tom hur manken lutar åt motsatt håll.

Eftersom rörligheten i sidled är väldigt väldigt liten så roterar hästen också en aning på ryggraden.

Varför ska den ena synas framifrån och den andra bakifrån?

Normalhästen går med sina tornutskott (manken är ju tornutskott) en liten aning tippade åt höger, om man hjälper hästen att tippa dem mer åt vänster åt vänster ( i höger varv som ju var exemplet) så får hästen mycket lättare att böja i det varvet.
Menar du att om man lägger mer vikt utåt så följer hästen lättare med inåt bara för att kompensera bristen på balans?

Buttar någon mig utåt då åker jag utåt om det inte är såpass kraftigt att jag måste kontra för att inte trilla omkull.

Men när det gäller ridning handlar det väl om att visa hästen vägen med så små hjälper som möjligt.

För att få hästen att kontra ytterhjälpen så är den för stark och det är inget jag strävar emot.

Håller mig nog till att tänka att jag ska svänga inåt för det räcker på min häst.

Och när jag hade problem med hans höger sida då vände han med mig till slut för innertygel, vikten förlagd en aning till höger och för ytterskänkel. Med en ram från yttertygel för att han inte bara skulle förböja sig och bli som en makaron.

"min" ET har med sig en rådjursryggrad där hon visar hur kotorna och tornutskotten rör sig.
Det är faktiskt riktigt intressant.

Min häst "fastnar" lite i rörelsen högt i höger bog, steglängden är lika, men man ser att bogen inte ser "oljad" ut. Dessutom är/var han inte helt rak i sin kropp, "något banan åt vänster". Som att vänster ben skulle vara lite längre.
(Ja, rörigt beskrivning)

En övning jag gjorde var att stå brevid honom vid bogen.
Lägga handen på manken och försiktig luta mig åt andra hållet.
På så sätt stretcha. Det tillsammans med andra övningar gjorde honom rak och mer "oljad".
Det gick att känna på manken att tornutskotten mera låg som ett radband än lite oregelbundet.

Obs att detta inte är mittområde alls, så jag kanske intebeskriver korrekt, men relaterar jag det till att trampa ner i ytter stigbygel, så kan jag se en poäng där.

Min tränare säger att jag ska trampa ner ytterstigbygel i vänstervarv, men så har jag ju svårt med v,sittben.

Obs att detta inte är mittområde alls, så jag kanske intebeskriver korrekt, men relaterar jag det till att trampa ner i ytter stigbygel, så kan jag se en poäng där.

Ja precis, det kunde jag också se plötsligt. :idea: Hade inte tänkt på det så.

Susan:

Men jag använder ytter skänkel, vet inte om jag fattade rätt att du aldrig gör det:confused:
Eller kramar ytter. Jag menar inte bara på volten nu utan öht.
Blir inte sänka axeln samma effekt för hästen som om du håller stadigare i ytter?

Ytterskänkeln behöver ju hålla om (därmed inte nödvändigtvis mer än understödja) för att hålla baken på plats o få mer energi: Pratar inte heller bara om volten nu.

Han menade att man skulle hoppa inåt i sadeln på en volt för att man inte ska sitta mer på inre sittbenet o därmed bli sned. Man underlättar lika mkt med att luta sig inåt som att sitta ner på fel ben under lättridning då.
Anledningen till att man bör använda framförallt yttersk. på volt var för att det benet måste ta längre kliv för att hänga med.

Om man nu bara rider med sätet här, blir det ganska klart att den aldrig behöver göra så o kan då lättare bli än svagare i det ena -från början ngt svagare benet.

Är det ingen som orkarl kommentera:

Jodå nu orkar jag när jag har vilat efter julmaten:crazy: :o

Jag fattar inte "hoppa inåt". Kan du förklara?

Ang resten med ytterskänkeln så är det så jag tänker och tycker det verkar vara logiskt också. Man måste få ytterbak hela vägen.

Jag får inte till det med enbart sätet, men det säger ju inte att inte andra får det, man lär ju så lämnge man lever, så jag vågar aldrig säga tävrsäkert att något är omöjligt för att inte jag kan:crazy:

Men det låter väldigt knepigt i alla fall att få med ytterbak på rätt sätt håller ajg med dej om.

Ja du och jag är ju tvärtom så det är ju helt logiskt :)

tack för hjälpen med stigbygeln :rofl:

Det är egentligen störst skillnad i fokus.

Läggs fokus närmare ryggraden så är det lättare att behålla rätt hållning för resp rörelse och inte kollapsa.

Även att motverka onödig spänning som blockerar hästens rörelser.

Om vi tar yttersidan som ett exempel - om man viker sig innåt i midjan (kardinalfelet ) så sticker ytteraxel upp - man tappar sin hållning och därmed tappar hästen sin hållning

Om man föröker korrigera det med yttertygeln så adresserar man till symptomet och inte till problemet.

Om jag flyttar mina sittben så följer överskänkeln automatiskt med.

Flyttar jag däremot udnerskänkeln så kan sittbenet tom gå åt fel håll

Litet skillnad i fokus - "ofta" stor skilnad i resultat

Jodå nu orkar jag när jag har vilat efter julmaten:crazy: :o

Jag fattar inte "hoppa inåt". Kan du förklara?
Tibblin sa att man skulle förflytta sig i sadeln genom att "hoppa inåt" en gnutta, istället för att luta sig inåt eller trycka ner inre sittbenet.

Tycker att det låter ganska logiskt.
Ang resten med ytterskänkeln så är det så jag tänker och tycker det verkar vara logiskt också. Man måste få ytterbak hela vägen.

Jag får inte till det med enbart sätet, men det säger ju inte att inte andra får det, man lär ju så länge man lever, så jag vågar aldrig säga tvärsäkert att något är omöjligt för att inte jag kan:crazy:

Men det låter väldigt knepigt i alla fall att få med ytterbak på rätt sätt håller ajg med dej om.
pk88yh8hh8h

Det är egentligen störst skillnad i fokus.

Läggs fokus närmare ryggraden så är det lättare att behålla rätt hållning för resp rörelse och inte kollapsa.

Även att motverka onödig spänning som blockerar hästens rörelser.

Om vi tar yttersidan som ett exempel - om man viker sig innåt i midjan (kardinalfelet ) så sticker ytteraxel upp - man tappar sin hållning och därmed tappar hästen sin hållning

Om man föröker korrigera det med yttertygeln så adresserar man till symptomet och inte till problemet.

Om jag flyttar mina sittben så följer överskänkeln automatiskt med.

Flyttar jag däremot udnerskänkeln så kan sittbenet tom gå åt fel håll

Litet skillnad i fokus - "ofta" stor skilnad i resultat

Ja skillnad i fokus på mer än ett sätt, dessutom.

Nu utgår du från en del "komponenter" som inte var med i min tanke. :confused: Tex vika innersidan.
Om man nu INTE skulle göra det (även om du säkert har rätt i att även vi andra gör det..) så blir det ju annorlunda, eller...:confused:

Jag tänker inte heller flytta enbart underskänkeln, det skrev jag aldrig, så jag blir lite fundersam varför du förutsatte det:confused: Inte flytta ytter alls utan understödja aktiviteten m ytterskänkeln.

Om jag flyttar skänkeln på volten är det hela skänkeln en aning, men åtminstone jag måste var försiktig med flyttningar, det blir stor effekt av små flyttningar så det är inte tal om mycekt alls i så fall.

Jag förstår precis det du menar utifrån den utgångspunkten som du skriver nu, men jag har ju kanske inte riktigt samma och då kan det bli annorlunda för mej.

Men om man gör något med axeln så är ju det troligt att det påverkar även handen även om det inte behöver vara på ett negativt sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 754
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka