Motsträvig-hur lösa problemet??

Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??

Ja jag är faktiskt oxå imponerad :), men så vet jag ju vilken ridskola ni kommer från
(om jag inte skriver vilken - kanske det får stå kvar :D )

Jo, det så klart...flytta framdelen på bakdelen...men i detta fall så fungerade inte det, för då kom vi aldrig till själva svängen :o :o

Behövde ta med mig hela hästen i rörelseriktningen, samtidigt som jag petade med ytterbak, så att han gick i en halvdålig sluta, korta sekvenser bara för att överdriva lite så att den normala spårningen som jag egentligen var och är ute efter skulle kännas mindre jobbig jämfört med den överdrivna som han slapp om han släppte efter lite.

Begärde så klart inte perfektion utan ett steg i taget.

Ok, jag tänkte hur jag gjorde när vi haft problemet ut emd vä bak:idea: Då fungerade detta. men vi pratar ju om olika hästar självfallet.:idea: Då är jag med.

Har inte behövt slutatänket av den anledningen eftersom det räckte att flytta bogen. (däremot av andra skäl)

Olika ryttare gör olika saker till häst - det var därför jag skrev att det är jag som red, men jag är heller inte unik. det är många som belastar höger ben mer än vänster.
Ställ två vågar bredvid varandra och väg dig, jämför själv - så får du se hur just du belastar.

Det är en viktförskjutning som man oftast inte är medveten om.

Men att flytta vikten till ytterstigbygel anser jag som medveten och det var det vi pratade om.

Om man förskjuter vikten till yttersidan så blir det ännu svårare för hästen att svänga inåt....:idea:

Jag vill förskjuta vikten till ytterbak som hästen ändå måste balansera ifrån och sedan rätta in framdelen på den

Du ville ju förskjuta vikten till ytterfram i förra inlägget??

Ja jag är faktiskt oxå imponerad :), men så vet jag ju vilken ridskola ni kommer från
(om jag inte skriver vilken - kanske det får stå kvar :D )

Konstigt tycker jag eftersom ni skrev tvärtemot varandra.

Men man kan ju ändra sig när man finner en bättre väg att gå.

Det skulle jag bli imponerad av...

Man kanske tom. får rida så att den får sitt starkare bakben utanför kroppen ett tag så det svagare "tvingas" in under hästen.

som du säger, en sån häst som beskrivs, spårar ju inte.
Alla pratar om att flytta framdelen efter bakdelen. I ett extrem fall som detta, om hästen tex går och spänner emot i höger varv, dvs hänger i höger tygel, skjuter ut höger bog, och sladdar ut med höger bak, (läs: sladdar IN mot mitten med bakkärran, vilket "ej spårar" = dubbla spår ju innebär i detta fall), kan man behöva rätta in även självaste bakdelen, och lätta i framdelen, som första åtgärd. det man gör då är att få upp hästen mot ytter tygel och för ytter bog. Lättar i inner och skjuter på bakkärran mot ytter.

På de flesta hästar räcker det nog...men min var en riktig sågbock:( :(

Men nu är han så klart mammas gullegubbe :love: :love: :love:

Det tog sin lilla tid, men nu är han riktigt trevlig att rida.

ETT bra sätt att gymnasticera bakkärran är att tvära utåt på volt. då måste bakkärran gå en längre väg an fram.typ sk. vikning eller att bara flytta ut rumpen några steg o sen återgå till att spåra eller lite sluta.

Det stärker upp o lösgör även sidorna.

Andra männsikors ryttareproblem får givetvis hanteras utifrån vad som händer med dem när de rider en sådan häst)

Ja, det är sant man tänker ju på sej själv och en viss häst som kanske haft de problemen, och skriver utifrån det, vilket ju kan bli lite olika beroende på ryttarens och hästens problem och kombinationen. Det gör ju att vi kan beskriva olika och varje sätt kan ha varit rätt kanske på just den hästen:idea:

Jag vill förskjuta vikten till ytterbak som hästen ändå måste balansera ifrån och sedan rätta in framdelen på den

ja precis så vill jag med.

Ev. kan de varit annorlunda än fazers för de har samtliga varit starkare i vä bak. Har man bara fått in framdelen på bakdelen så har kvaliteten i höger varv blivit bra.

Ja jag tycker också att framdelen på bakdelen har räckt, oftast.

Min väg till rakare häst har varit öppna och öppnatänk
.

Ok.

Ja, det är bra, men även många andra, tycker jag, som går ut på att stärka det svagare bakbenet, främst. Även klättringen har sin del tex.

Kom att tänka på en Tibblin-clinic som jag var på.:idea:
Anledningen till att man bör använda framförallt yttersk. på volt var för att det benet måste ta längre kliv för att hänga med.

Om man nu bara rider med sätet här, blir det ganska klart att den aldrig behöver göra så o kan då lättare bli än svagare i det ena -från början ngt svagare benet.

som du säger, en sån häst som beskrivs, spårar ju inte.
Alla pratar om att flytta framdelen efter bakdelen. I ett extrem fall som detta, om hästen tex går och spänner emot i höger varv, dvs hänger i höger tygel, skjuter ut höger bog, och sladdar ut med höger bak, (läs: sladdar IN mot mitten med bakkärran, vilket "ej spårar" = dubbla spår ju innebär i detta fall), kan man behöva rätta in även självaste bakdelen, och lätta i framdelen, som första åtgärd. det man gör då är att få upp hästen mot ytter tygel och för ytter bog. Lättar i inner och skjuter på bakkärran mot ytter.

Ja jag har då aldrig suttit på en häst som sladdar in mot mitten med bakdelen eller med höger bak samtidigt som den skjuter ut samsidig bog dvs höger bog.:confused: Det naturliga blir ju att den skjuter ut ytterbogen dvs vänsterbogen i detta fallet.

Mackan kanske menar att den ligger ner i kurvorna i halvt sken.:angel:

Kom på en tibblinsak till.
Han menade att man skulle hoppa inåt i sadeln på en volt för att man inte ska sitta mer på inre sittbenet o därmed bli sned. Man underlättar lika mkt med att luta sig inåt som att sitta ner på fel ben under lättridning då.

Senast ändrad:

Ja jag har då aldrig suttit på en häst som sladdar in mot mitten med bakdelen eller med höger bak samtidigt som den skjuter ut samsidig bog dvs höger bog.:confused: Det naturliga blir ju att den skjuter ut ytterbogen dvs vänsterbogen i detta fallet.

menar du att för att du aldrig suttit på en så kan det inte ske?
hästen går typ banan formad. spänner i inner handen och harvar på sidledes (fast nu överdriver jag gravt) med baken. skjuter UT med bogen var en dålig formulering - men spänd i bogen - ja.

ETT bra sätt att gymnasticera bakkärran är att tvära utåt på volt. då måste bakkärran gå en längre väg an fram.typ sk. vikning eller att bara flytta ut rumpen några steg o sen återgå till att spåra eller lite sluta.

Eller variera mellan. Jag brukar göra det. Och det får med båda bak sen.

Om hästen belastar höger bog mer och går före med höger blir det svårt att vända åt höger. Bogarna är ju då riktade åt vä :crazy:

Om ryttarens axlar då också säger vä - så blir det ju väldigt svårt att svänga höger.

Min axelrörelse är till för att placera både mina och hästens axlar parrallella med voltens radie.

Glömde svara på detta (stressigt på jobbet:angel: ) såg jag nu.

Jag är med på hur bogarna är riktade åt vänster, men om du då som du skrev trampar ner ytter blir det fel för mej:confused: Om du ska följa volten. Inte heller inner. Men lite fram med inner höft däremot. Men sitter rakt över.

Om du inte menar att du använder ytterskänkeln :idea: extra för det är jag med på:idea:

Brukar ta hjälp av öppna och sluta på volt under uppvärmningen fast bara i skritt, har inte kännts som att det skulle behövas i trav.

Flyttar verkligen in framdelen innanför spåret en stund flyttar därefter över honom i sluta en stund och sen tillbaka.

Håller på så en stund i bägge varven.

Det hjälper honom med kordinationen tror jag.

Och sen blir han mer flexibel i sin fotföring, eftrersom han måste ändra sig hela tiden.

Jag vill inte heller flytta bogen utåt.

Om hästen inte vill ställa inåt så brukar det ta emot någontans - ofta att tornuskotten tippar inåt. Det brukar synas på att öronen inte är på samma nivå. Är öronen inte på samma nivå så har hästen roterat istället för böjt sig

Jag vill flytta vikten jämnare mellan framdelen, kommaur rotationen så öronen står rakt upp - sedan flyttar vi in hela bogen och rättar framdelen på bakdelen

Då förstår jag hur du tänker vikten ytter, jag tänker helt enkelt sitta rakt över, men det kan ju som jag skrev tidigare bero på häst och oss själva och hur vi måste tänka för att få det rätt. Det kan nog vara olika kanske.

Men var inte bakdelen utanför i detta exempel, dvs vä bak utanför kroppen:confused: Flyttar man in bogen då? Den delen förstår jag i alla fall inte då.

Jag vill alltså inte heller lägga vikt inåt och har inte skrivit det heller, utan sitta rakt över hästen.

Det är många saker att hålla isär här.

Först får jag upp ryggen
- sen rider jag krumelutter, så jag rider nog också krumelutter

Men du tycker inte att krumelutter är en hjälp för att få upp ryggen?

Krumelutterna har ju en funktion, de finns inte till enbart för att det ser häftigt ut med en häst som flyter fram i en diagonalsluta t ex.

Hur var det nu igen som du fick upp ryggen...

Ja just det!!:idea: :idea: Du vinklar bäckenet och rider hörnpasseringar, eller hur var det?

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 777
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka