Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det så klart...flytta framdelen på bakdelen...men i detta fall så fungerade inte det, för då kom vi aldrig till själva svängen
Behövde ta med mig hela hästen i rörelseriktningen, samtidigt som jag petade med ytterbak, så att han gick i en halvdålig sluta, korta sekvenser bara för att överdriva lite så att den normala spårningen som jag egentligen var och är ute efter skulle kännas mindre jobbig jämfört med den överdrivna som han slapp om han släppte efter lite.
Begärde så klart inte perfektion utan ett steg i taget.
Olika ryttare gör olika saker till häst - det var därför jag skrev att det är jag som red, men jag är heller inte unik. det är många som belastar höger ben mer än vänster.
Ställ två vågar bredvid varandra och väg dig, jämför själv - så får du se hur just du belastar.
Jag vill förskjuta vikten till ytterbak som hästen ändå måste balansera ifrån och sedan rätta in framdelen på den
Ja jag är faktiskt oxå imponerad , men så vet jag ju vilken ridskola ni kommer från
(om jag inte skriver vilken - kanske det får stå kvar )
Man kanske tom. får rida så att den får sitt starkare bakben utanför kroppen ett tag så det svagare "tvingas" in under hästen.
Andra männsikors ryttareproblem får givetvis hanteras utifrån vad som händer med dem när de rider en sådan häst)
Jag vill förskjuta vikten till ytterbak som hästen ändå måste balansera ifrån och sedan rätta in framdelen på den
Ev. kan de varit annorlunda än fazers för de har samtliga varit starkare i vä bak. Har man bara fått in framdelen på bakdelen så har kvaliteten i höger varv blivit bra.
.Min väg till rakare häst har varit öppna och öppnatänk
som du säger, en sån häst som beskrivs, spårar ju inte.
Alla pratar om att flytta framdelen efter bakdelen. I ett extrem fall som detta, om hästen tex går och spänner emot i höger varv, dvs hänger i höger tygel, skjuter ut höger bog, och sladdar ut med höger bak, (läs: sladdar IN mot mitten med bakkärran, vilket "ej spårar" = dubbla spår ju innebär i detta fall), kan man behöva rätta in även självaste bakdelen, och lätta i framdelen, som första åtgärd. det man gör då är att få upp hästen mot ytter tygel och för ytter bog. Lättar i inner och skjuter på bakkärran mot ytter.
Ja jag har då aldrig suttit på en häst som sladdar in mot mitten med bakdelen eller med höger bak samtidigt som den skjuter ut samsidig bog dvs höger bog. Det naturliga blir ju att den skjuter ut ytterbogen dvs vänsterbogen i detta fallet.
Mackan kanske menar att den ligger ner i kurvorna i halvt sken.
ETT bra sätt att gymnasticera bakkärran är att tvära utåt på volt. då måste bakkärran gå en längre väg an fram.typ sk. vikning eller att bara flytta ut rumpen några steg o sen återgå till att spåra eller lite sluta.
Det stärker upp o lösgör även sidorna.
Om hästen belastar höger bog mer och går före med höger blir det svårt att vända åt höger. Bogarna är ju då riktade åt vä
Om ryttarens axlar då också säger vä - så blir det ju väldigt svårt att svänga höger.
Min axelrörelse är till för att placera både mina och hästens axlar parrallella med voltens radie.
ETT bra sätt att gymnasticera bakkärran är att tvära utåt på volt. då måste bakkärran gå en längre väg an fram.typ sk. vikning eller att bara flytta ut rumpen några steg o sen återgå till att spåra eller lite sluta.
Det stärker upp o lösgör även sidorna.
Men du tar ju inte hjälp av krumelutter??
Öppna räknar jag till krumelutterna.
Jag vill inte heller flytta bogen utåt.
Om hästen inte vill ställa inåt så brukar det ta emot någontans - ofta att tornuskotten tippar inåt. Det brukar synas på att öronen inte är på samma nivå. Är öronen inte på samma nivå så har hästen roterat istället för böjt sig
Jag vill flytta vikten jämnare mellan framdelen, kommaur rotationen så öronen står rakt upp - sedan flyttar vi in hela bogen och rättar framdelen på bakdelen
Det är många saker att hålla isär här.
Först får jag upp ryggen
- sen rider jag krumelutter, så jag rider nog också krumelutter