Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
rörelsen är ju en kvarts cirkelrörelse
Min högra axel skall gå bakåt - flyttare jag den utåt (voltens utsida) så tar jag med hela bröstkorgen - jag förskjuter vikten utåt
fazer skrev inte åt vilket håll, jag utgick från en häst som jag red - och som inte ville ställa höger - så nej jag förstärker inte utan motverkar - gör tvärtom
Får man in ytterbenet på rätt plats är det genast lättare för alla parter att förflytta sig i den tänkta riktningen.
Förutom att jag inte håller med om att flytta bogen utåt, utan jag vill ha med mig HELA hästen i rörelseriktningen.
Detta är mina tankar och metoder, men det kan ju vara fel.
Varför verkar alla koncentrera sig så mycket på den tygel som hästen faktiskt tar stöd i? Det är ju den andra sidan som är problemet. En (frisk) häst som upplevs som stramare i ena mungipan har förlagt bogen åt det hållet, bogen är "i vägen", det är alltså hästens konvexa, starkare sida. Oftast för att avlasta andra sidans bakben som är svagare då det hamnar utanför kroppen och behöver inte bära upp lika mycket vikt. Det rakriktande arbetet går ut på att få hästen att spåra på rakt spår, att börja söka stöd på den motsatta tygeln. Man kanske tom. får rida så att den får sitt starkare bakben utanför kroppen ett tag så det svagare "tvingas" in under hästen.