Motsträvig-hur lösa problemet??

Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??

eller så är ryttaren normalsned...
tex. högerhänta människor brukar gå före med höger axel och belasta höger ben mer

jag håller med :) samma sak med olika ord och olika fokus.

hästen måste balansera på ett annat sätt, är den frisk kan den det.

är den inte frisk lär den tala om det.

Senast ändrad:

Att den kan vara ojämnt stark bak är en sak, men om den är ojämn fram, så är den halt i mina ögon. Den brukar då även galoppera sämre i ena varvet.
_Varför ska man vänta tills hästen protesterar:confused:
Man känner väl på en gång om den inte är som vanligt o kliver av- eller :confused:

Inget levande är rakt

Vare sig vi eller de belastar liksidigt av naturen, vare sig fram eller bak

däremot om hästen är så motsträvig som fazer beskriver kan man ju börja undra...

Senast ändrad:

rörelsen är ju en kvarts cirkelrörelse

Min högra axel skall gå bakåt - flyttare jag den utåt (voltens utsida) så tar jag med hela bröstkorgen - jag förskjuter vikten utåt

Ja det var det jag menade, vilken som var "utsida". Men du ahr ju okcså redan flyttat vikten med ytterskänkeln (trampet ner i den stigbygeln?) Eller fattade jag fel? Det blir mycket mycket vikten åt vänster, om vi nu var i höger varv (som jag fattade det:confused: )

jag kanske är helt fel ute nu men var det inte så att hästen inte tog stöd i vänster? Dvs ytter? Eller var det tvärtom? För det brukar ju hänga ihop med att den tippar över ryttaren utåt, dvs åt vänster?
Ska man då förstärka det mer? Eller ajg kanske missuppfattade hur problemet såg ut? Lite virrig o trött just nu:o

fazer skrev inte åt vilket håll, jag utgick från en häst som jag red - och som inte ville ställa höger - så nej jag förstärker inte utan motverkar - gör tvärtom

Jamen visst!!
Så uppförde sig min häst sig när jag köpte honom!!

Han blev hård i högersidan och skickade ut vänster bakben utanför sig.

Blir lätt lite åt det hållet fortfarnde om man inte tänker på att underhålla rakriktningen.

Har som du säger riktat in mig på att få in vänster bak under honom och det har fungerat lysnade på vår väg mot lösgjordhet och liksidighet.

Han ville inte svänga eller ställa åt höger utan ville helst svänga med slagsida och var verkligen stel och styv, men efter mycket arbete och faktist stort besvär, så har det rättat till sig, men han kommer nog alltid att ha kvar tendensen till att bära sig åt på detta vis.

Han var ändå tio år när jag hämtade honom och man kan inte trolla med knäna med en gammal häst.

De sätt de lärt sig för att slippa arbete glömmer de inte i första taget.

Helt ärligt har jag svårt "se" felet från ryggen... Jag brukar först kolla min egen sits- var är jag på väg, ger jag motstiridiga hjälper?

Sedan skulle jag hoppa av leda hästen rakt fram från bägge sidor sedan låta den gå i en volt runt mig och få den att trampa in under sig med inre bakben. åt bägge håll. Ser den inte ut att gilla bettet gör jag lika med grimma.

Då brukar det synas vilket ben den har svårast att få in under sig eller "varför" den inte gillar tygeltag om den tex skulle streta emot tygeln.

Är den inte halt eller öm skulle jag rida ut eller gå med den över stock och sten och göra volter avsuttet i skritt tills den tycker det är ok. åt bägge hållen...Jag backar på alla krav tills det gör det med lätthet.

Ser den besvärad ut så hämtar jag hjälp från lämplig expertis...

Men om det är så , så skulle ingen häst gå igenom en Vet. bes.
Nog känner jag om hästen bara är lite stel eller oren.
tycker inte att stelheten i kroppen ska ge orenheter/ ovilja att belasta.
en häst som är ofräsch eller stel brukar jag inte träna, utan göra ett felsök på. Som regel är det ngt som spökar o varför riskera att förvärra det:confused:

Jag brukar i första hand göra en Vet. koll o om det inte finns ngt där går jag vidare till ET o sen massör.

Har hänt flera ggr att jag har åkt in med friska hästar o vet. har undrat vad jag gör där- hellre en gång för mkt.:cool:

ET hittade inte heller några konstighetr, men massören gjorde så:) Det är därför som jag är så glad, att hon hittade precis det som jag har känt av. Vid det senaste besöket hade det flyttat på sig till andra sidan, men hon sa att det var bra o hoppas till nästa gång att det är borta-håller tummen.

Tror att hästen har fått det av sina spänningar av de tidigare munproblemen.

Ett vanligt fel när man försöker att kompensera motsträvighet är att man rider mer i det svåra varvet. Om man börjar i det lätta o sen byter ofta brukar det lösa sig, annars är det lätt att man sätter dit mer spänningar om man gör affär av det.

Enligt hur du skrev i ditt inlägg så förstärker du, eftersom du flyttar vikten åt det håll hästen vill- utåt- så att den ännu lättare kan trampa vänster i detta, fall utanför sig.

För att få med sig vänster sida in under och få hästen att på ett bättre sätt svänga med till höger skulle jag absolut inte belasta vänster sida mer...men det är ju hur jag tänker...

Problemet i liknande fall är ju ofta att man inte får med sig hästen till höger t ex.

Den svänger inte med i din rörelseriktning, utan flyter utåt, eftersom den vill trampa ytterbenet utanför sig.

Får man in ytterbenet på rätt plats är det genast lättare för alla parter att förflytta sig i den tänkta riktningen.

fazer skrev inte åt vilket håll, jag utgick från en häst som jag red - och som inte ville ställa höger - så nej jag förstärker inte utan motverkar - gör tvärtom

Hmmmm, men om hästen skjuter in hö bog (inåt volten) coh stoppar ut vä bak så brukar ryttaren skjutas över till vänster ändå:confused:
Blir det inte att förstärka då att skjuta vikten dit? Det är det jag inte förstår:confused: Men jag kanske måste tänka ett varv till för att förstå.

Jag tror att jag (på volten) för fram inner höft och axel ngt och flyttar bogen utåt m innersk och mot yttertygeln.:confused:
När bogen kommer på plats kommer bakbenet in mer under hästen (vä)

Senast ändrad av en moderator:

Du har så rätt i dina funderingar.
Förutom att jag inte håller med om att flytta bogen utåt, utan jag vill ha med mig HELA hästen i rörelseriktningen.
Detta är mina tankar och metoder, men det kan ju vara fel.

KL*
Detta som beskrivs är inget problem jag har nu, utan ett jag hade den första tiden med min häst och som jag avhjälpt på det sätt jag beskrivit i föregående inlägg.

Jag är nyfiken på om det finns fler åsikter om hur man ska kunna komma förbi och vidare då liknande besvär uppkommer.

Kul med lite diskussion och funderingar kring detta ändå ganska vanliga problem.

Senast ändrad av en moderator:

Får man in ytterbenet på rätt plats är det genast lättare för alla parter att förflytta sig i den tänkta riktningen.

Ja och det får jag genom att flytta bogen på bakdelen:confused: dvs utåt

Fast då beror det på vilken sida hade hästen i ditt exempel svårt för? Det kan ju bli tvärtom om vi tänker olika ang problemsidan:idea:

Jo, det så klart...flytta framdelen på bakdelen...men i detta fall så fungerade inte det, för då kom vi aldrig till själva svängen :o :o

Behövde ta med mig hela hästen i rörelseriktningen, samtidigt som jag petade med ytterbak, så att han gick i en halvdålig sluta, korta sekvenser bara för att överdriva lite så att den normala spårningen som jag egentligen var och är ute efter skulle kännas mindre jobbig jämfört med den överdrivna som han slapp om han släppte efter lite.

Begärde så klart inte perfektion utan ett steg i taget.

Jag tror att det bästa är att försöka att hålla rumpen på plats.

Vara noggrann o medveten om det, men ändå inte rida mer i det svåra varvet.
annars får du skaffa backspeglar som jag har:p

Olika sätt att se...

Om hästen belastar höger bog mer och går före med höger blir det svårt att vända åt höger. Bogarna är ju då riktade åt vä :crazy:

Om ryttarens axlar då också säger vä - så blir det ju väldigt svårt att svänga höger.

Min axelrörelse är till för att placera både mina och hästens axlar parrallella med voltens radie.

Olika ryttare gör olika saker till häst - det var därför jag skrev att det är jag som red, men jag är heller inte unik. det är många som belastar höger ben mer än vänster.
Ställ två vågar bredvid varandra och väg dig, jämför själv - så får du se hur just du belastar.

man märker det också på åt vilket håll sadeln glider..

Om ryttaren belastar ena sidan mer så kommer hon att vika sig i midjan så att högersidan blir längre och den bäckenhalvan lägre (normalfelet) så kan inte hästen flytta henne åt vänster däremot kan hästens vänstersida kännas mer eftersom den är högre.

(däremot kan vissa ryttare kollapsa tvärtom - återigen det var därför som jag hade den givna föresättningen - jag red - mina ryttarproblem .
Andra männsikors ryttareproblem får givetvis hanteras utifrån vad som händer med dem när de rider en sådan häst)

Jag vill förskjuta vikten till ytterbak som hästen ändå måste balansera ifrån och sedan rätta in framdelen på den

Detta funkar snabbt för mig på de hästar jag suttit på, eller tömkört för den delen

Ev. kan de varit annorlunda än fazers för de har samtliga varit starkare i vä bak. Har man bara fått in framdelen på bakdelen så har kvaliteten i höger varv blivit bra.

Min väg till rakare häst har varit öppna och öppnatänk

Senast ändrad:

Men du tar ju inte hjälp av krumelutter??

Öppna räknar jag till krumelutterna.

Förutom att jag inte håller med om att flytta bogen utåt, utan jag vill ha med mig HELA hästen i rörelseriktningen.
Detta är mina tankar och metoder, men det kan ju vara fel.

Jag vill inte heller flytta bogen utåt.

Om hästen inte vill ställa inåt så brukar det ta emot någontans - ofta att tornuskotten tippar inåt. Det brukar synas på att öronen inte är på samma nivå. Är öronen inte på samma nivå så har hästen roterat istället för böjt sig

Jag vill flytta vikten jämnare mellan framdelen, kommaur rotationen så öronen står rakt upp - sedan flyttar vi in hela bogen och rättar framdelen på bakdelen

Senast ändrad:

Det är många saker att hålla isär här.

Först får jag upp ryggen
- sen rider jag krumelutter, så jag rider nog också krumelutter

Senast ändrad:

Varför verkar alla koncentrera sig så mycket på den tygel som hästen faktiskt tar stöd i? Det är ju den andra sidan som är problemet. En (frisk) häst som upplevs som stramare i ena mungipan har förlagt bogen åt det hållet, bogen är "i vägen", det är alltså hästens konvexa, starkare sida. Oftast för att avlasta andra sidans bakben som är svagare då det hamnar utanför kroppen och behöver inte bära upp lika mycket vikt. Det rakriktande arbetet går ut på att få hästen att spåra på rakt spår, att börja söka stöd på den motsatta tygeln. Man kanske tom. får rida så att den får sitt starkare bakben utanför kroppen ett tag så det svagare "tvingas" in under hästen.

Du är klok som en bok :D

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 777
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka