Motsträvig-hur lösa problemet??

Sv: Motsträvig-hur lösa problemet??

Är inte säker om jag hängde med där, men om du säger att i extremfall kan man även vara tvungen att rätta in bakdelen, så håller jag med!

Bara en reflektion till:

Det finns en hel del trådar på buke om problem med höger galopp och det grundar sig ju i de problem som vi pratar om här, tycker jag.
Får väl hänvisa till den här tråden då. :idea:

Är inte säker om jag hängde med där, men om du säger att i extremfall kan man även vara tvungen att rätta in bakdelen, så håller jag med!
Tycker inte att man rättar in framdelen på bakdelen på böjt spår.
För att få hästen rak- JA!

Tycker inte att man rättar in framdelen på bakdelen på böjt spår.
För att få hästen rak- JA!

Men nu är jag inte med:confused:

Det var ju för att få den rak i den här tråden för den var sned.:confused: Kör ut vänster bak utanför kroppen osv.

Då gör jag det men även förstås (:angel: ) ytterskänkeln för baken.

Jag som har stor erfarenhet av sladdning- nej. inte av ridbanor:p -utan av yttre bak, måste för att få en bra bålböjning vara noga med hålla rumpan på plats för att just få böjningen o stödet på yttern.

Jag fattar Mackans ex. oxå. Min var så när den var stel i nackens muskulatur o samma sidas stora 3-kantiga muskel på korset- vad den nu heter:angel:
M. har mail.

Senast ändrad:

Jag som har stor erfarenhet av sladdning- nej. inte av ridbanor:p -utan av yttre bak, måste för att få en bra bålböjning vara noga med hålla rumpan på plats för att just få böjningen o stödet på yttern.

Oh ja, hålla rumpan på plats m ytter, men även flytta bogen för inner sk för rakheten,(samt hjälp för stödet på ytter) om hästen inte bara kör ut lite ben utan är mer sned, som i exemplet, alltså gör jag både och. Jag som har stor erf av att glömma ytter vet väl att ytter ska vara med:angel:

Men jag är ingen expert och dessutom är det svårt att tänka hur man gör och beskriva i ord. Det kanske är samma för oss alla:idea:

Men återigen, det svåra här är att vi har alla olika bilder i huvudet av vad olika exempel innebär....och svarar utifrån det.

ja självklart.
samtidigt som ryttaren hänger som en idiot i inner tygel och ber hästen om skänkelvikning med bakkärran in mot mitten.

:D

Var det inte enklare att skriva att den lägger sig på innersidan :angel:

Men jag tycker att en häst som lägger sig på innersidan är rak/stel i den sidan och då tycker inte jag det blir bananhäst Eller menar du att bogen inte lägger sig inåt?? *fattar inte*:confused:

alltså, det du just citerat från mig var IRONI.

det var inget IRL exempel, det ser du om du läser tillbaks och ser att detta svar var en respons till Axels skämt.....

Måste vi märka ord, utöver det?

Ja men hur menar du då? Lägger den sig på innersidan eller inte?

För att den skjuter inte ut höger bog och höger bakben som du först sa, låter väl märkligt oxå att den går som en bananhäst om den skulle lägga sig helt på innersidan så det vore ju bra att du förklarade mer ingående då hur du menar istället för att göra dig lustig över att jag inte förstår. Har inget med att märka ord att göra.

Senast ändrad:

Den tar inte gärna ytter.
och vill skyffla på "snett" med baken. men den går inte sidvärtes eller utåtställd för det.

i övrigt pratar vi om en "exempel häst" - inte min, men ridit den har jag. fick intrycket av någon låsning kanske, i nacke eller annat, vad vet jag.
jag vet inte annars hur jag ska förklara det så du förstår vad jag menar.

Jag måste erkänna att jag förstår bättre hur du menar eftersom jag provade idag.

Nu har jag inte problem med något varv egentlgien men hennes "svåra" är (och har framförallt varit) höger.

Jag tänkte på denna diskussion och provade och det du beskriver fungerade alldeles utmärkt trots att jag faktiskt var skeptisk. Trampa ner i ytter blev för mycket men "trampa-ner-i-ytter-tänk" däremot var mcyket bra.

Även de andra sätten vi diskuterade fungerar bra, i höger varv, där alltså vä bak i så fall skulle komma utanför. Men jag trodde inte på trampa ner ytter och där fick jag lära mej nåt nytt:idea:

Jag tror inte jag varit med om det men det låter som mer än "vanlig" snedhet och måste kanske istället kollas rent fysiskt, skulle jag tro.
Kanske något sånt som axel skrev.

Jag har samma problem som dig! Min ponny är stark och vill inte arbeta utan springa fort! Men jag skulle föreslå att du rider i ett tempo där hästen hinner med och där du kan arbeta den. Jobba mycket med att ställa och böja.:banana:

Förstår inte hur det skulle hjälpa att lägga mer vikt utåt när det är dit hästen vill att ni bägge ska flyta ut :confused: :confused:

För att få med yttersidan i rörelseriktningen och få hästen att spåra så fugerar det väl inge vidare....

Men men, bara för att jag löste vårt problem på ett sätt så betyder det inte att det är det enda rätta.

Brukar inte hästar följa vår tyngd?

Jag har samma problem som dig! Min ponny är stark och vill inte arbeta utan springa fort! Men jag skulle föreslå att du rider i ett tempo där hästen hinner med och där du kan arbeta den. Jobba mycket med att ställa och böja.:banana:

Tack för dina tips, men detta är ett gammalt problem som vi redan är förbi.

Tyckte bara att det skulle vara intressant med en diskussion kring problematiken.

Välkommen förresten!! :bump: :bump:

Förstår inte hur det skulle hjälpa att lägga mer vikt utåt när det är dit hästen vill att ni bägge ska flyta ut :confused: :confused:

För att få med yttersidan i rörelseriktningen och få hästen att spåra så fugerar det väl inge vidare....

Men men, bara för att jag löste vårt problem på ett sätt så betyder det inte att det är det enda rätta.

Brukar inte hästar följa vår tyngd?

Men i det här exemplet satte den ut vä bak o böjd utåt, och trycker alltså in bogarna mot mitten, inte utåt.:idea: I andra varvet blir hästen banan runt inner och trycker utåt och då går det inte att tänka trampa ytter. För då går den ännu mer utåt

Det var det här som var knepigt att vi nog kanske alla:o tänkte olika problem, men så fattade jag när Susan skrev höger varv.:idea:

Men man kan också lära sig att det faktiskt finns fler sätt att nå samma mål:idea: Och jag måste alltså erkänna att det fungerade bra trots att det lät fel för mej med. :D

Men det här är väl buke i ett nötskal, att vi inte ens kan vara säkra på att vi tolkar en situation eller ett exempel lika:angel: Men att man också lär sej av diskussioner och får nya idéer:idea:

Därför tänkte jag att i ärlighetens namn ville jag återrapportera!

Men i det här exemplet satte den ut vä bak o böjd utåt, och trycker alltså in bogarna mot mitten, inte utåt.:idea: I andra varvet blir hästen banan runt inner och trycker utåt och då går det inte att tänka trampa ytter. För då går den ännu mer utåt

Det var det här som var knepigt att vi nog kanske alla:o tänkte olika problem, men så fattade jag när Susan skrev höger varv.:idea:

Men man kan också lära sig att det faktiskt finns fler sätt att nå samma mål:idea: Och jag måste alltså erkänna att det fungerade bra trots att det lät fel för mej med. :D

Men det här är väl buke i ett nötskal, att vi inte ens kan vara säkra på att vi tolkar en situation eller ett exempel lika:angel: Men att man också lär sej av diskussioner och får nya idéer:idea:

Därför tänkte jag att i ärlighetens namn ville jag återrapportera!

Det var pga av att det kan vara så här som jag skrev att det var mitt sätt att lösa det och inte det enda rätta :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 754
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka