Sv: Motivera överviktig, lat, outbildad häst
Jag är inte förvånad eftersom det krävs mer erfarenhet för att rida en outbildad häst.
Att hästen är "lat" har säkert delvis med övervikten att göra men framförallt att den inte förstår/lyssnar på framförallt framåtdrivande hjälper.
Hästen har nu dessutom börjat protestera och vill inte gå alls om jag förstod dig rätt?
Det tyder ju klart på att det "går åt fel håll" om du förstår vad jag menar. Jag säger inte att du är en värdelös ryttare men jag menar att uppgiften förmodligen är för svår för dig med tanke på hur lite erfarenhet du har.
Självklart kan man rida annat än på ridskola men kanske då företrädesvis på en mer skolad häst.
Men jag undrar vad du menar med att du inte är förvånad över att jag fått problem.
Är det för att det är allmänt känt att överviktiga, lata hästar är ovanligt svåra att rida och ofta skaffar sig olater om man inte är rutinerad ryttare?
Jag är som sagt inte speciellt hemma i hästvärlden ännu och visste i så fall inte om det. I så fall så är det dumt att ens fortsätta rida den hästen.
Eller var det ett försök att påstå att jag skulle vara en extremt värdelös ryttare?
Eller menar du generellt att man inte bör rida annat än på ridskola om man inte ridit flertalet år?
Förklara gärna hur du menar, så jag kan ta vara på dina råd.
Jag är inte förvånad eftersom det krävs mer erfarenhet för att rida en outbildad häst.
Att hästen är "lat" har säkert delvis med övervikten att göra men framförallt att den inte förstår/lyssnar på framförallt framåtdrivande hjälper.
Hästen har nu dessutom börjat protestera och vill inte gå alls om jag förstod dig rätt?
Det tyder ju klart på att det "går åt fel håll" om du förstår vad jag menar. Jag säger inte att du är en värdelös ryttare men jag menar att uppgiften förmodligen är för svår för dig med tanke på hur lite erfarenhet du har.
Självklart kan man rida annat än på ridskola men kanske då företrädesvis på en mer skolad häst.