Motivera överviktig, lat, outbildad häst

Sv: Motivera överviktig, lat, outbildad häst

Men jag undrar vad du menar med att du inte är förvånad över att jag fått problem.
Är det för att det är allmänt känt att överviktiga, lata hästar är ovanligt svåra att rida och ofta skaffar sig olater om man inte är rutinerad ryttare?
Jag är som sagt inte speciellt hemma i hästvärlden ännu och visste i så fall inte om det. I så fall så är det dumt att ens fortsätta rida den hästen.

Eller var det ett försök att påstå att jag skulle vara en extremt värdelös ryttare?
Eller menar du generellt att man inte bör rida annat än på ridskola om man inte ridit flertalet år?

Förklara gärna hur du menar, så jag kan ta vara på dina råd.

Jag är inte förvånad eftersom det krävs mer erfarenhet för att rida en outbildad häst.
Att hästen är "lat" har säkert delvis med övervikten att göra men framförallt att den inte förstår/lyssnar på framförallt framåtdrivande hjälper.
Hästen har nu dessutom börjat protestera och vill inte gå alls om jag förstod dig rätt?
Det tyder ju klart på att det "går åt fel håll" om du förstår vad jag menar. Jag säger inte att du är en värdelös ryttare men jag menar att uppgiften förmodligen är för svår för dig med tanke på hur lite erfarenhet du har.
Självklart kan man rida annat än på ridskola men kanske då företrädesvis på en mer skolad häst.

(kanske det tagits upp innan men..)

Är ni säkra på att hästen är helt fräsch?
Det låter inte som att hästen mår så speciellt bra faktiskt. Den är extremt seg + att den har börjat protestera vid ridningen.

En häst som "bara är lat" brukar inte bete sig på det sättet.

Det behöver ju inte vara något fysiskt fel på henne (men kan vara, har hästen skor? rör den sig i hagen?) , utan det kan ju helt enkelt vara pga bristen av motion, för hårda pass, din 'okunnighet' eller vad som.

Det är som sagt inget normalt beteende. Ta reda på vad det är som gör att hästen beter sig sådär. Kanske den även kan få mer energi i ridningen om man åtgärdar det.

Enligt ägarna har hon varit seg sen de fick henne och de har haft vet ute och kollat henne tidigare.
Men det kan ju absolut ha hänt något med henne efter det.
Kan nog vara en bra idé att någon kommer ut och tittar på henne, framförallt skulle jag känna mig lugnare av att veta att hon mår fysiskt bra.

Hon är oskodd nu, endast skodd fram i höstas.

Jag letar med ljus och lykta efter en instruktör som är sugen på denna typ av utmaning, men det är svårt.
De flesta verkar bara vara intresserade av att träna tävlingshästar :(

Men jag är inte redo att ge upp ännu, varje sten ska vändas :)

Vad gör du när du rider inomhus? Det kan ju onekligen bli lite långtråkigt.

Går det att rida i fem minuter och sedan ha långa tyglar i några varv och så rida igen? Trava på lång tygel. Ev ha ngn galoppfattning på lång tygel, (varpå snabbt skritta/trava igen så att det inte blir tungt för henne).

Ta fram bommar ibland så det ser annorlunda ut, hon gillar ju löshoppning, kanske gillar hon att skritta över bomserier en dag, kanske olika längd, korta och långa steg, och gå kaprillibana en annan dag (typ "redskapsgymnastik för häst" ngn bomserie, stanna mellan två bommar, trava en halv långsida, skritta över annan bomserie, en liten serpentin osv).

Kanske, dum idé men, en dag att ni går in och joggar en kaprillibana båda två, med sadel och allt men utan ryttare.

Men kanske ha mycket långa tyglar inomhus tills hon går framåt.

Kanske kan man lös"hoppa" en bom? (fast det kanske blir lite snabbt tempo då?)

Men jag inser att det verkligen är jättesvårt, speciellt som hon hela tiden krymper din tid. Känner en häst som gör så, men hon bockar efter en viss tid istället och ålar i sidled, och har ridit henne en del men det är nästan omöjligt att få henne att inte krympa tiden. 20 min är max nu, och då har ett proffs jobbat med henne. Hon håller i ca 20 min på långa lösa tyglar eller normaltyglar och extremt stilla hand, på korta tyglar och flamsig hand så typ 10... Din tös kanske också är väldigt lättirriterad i munnen?

Kände också en ridskolehäst med extrema tendenser att backa, man red henne bara framåt i skritt och trav i ca tio min innan man låångsamt kortade tygeln. Man kände när hon hade energi nog att tolerera korta tyglar. När hon fick energin var hon fantastisk och tog tag i tygeln själv.

Kan tillägga att jag uppfattat båda stona ovan som ganska smarta med stor egen vilja, ston som kräver lite övertalning snarare än hmm tillsägelser. (ex skänkla mjukt och det går fram, skänkla hårt och det blir tvärstopp, peta lite med spö och det är framåtdrivande, peta hårt och backen går i omedelbart).

Senast ändrad:

Jag rider oftast på lång tygel, i alla fall i ridhuset, då hon tröttnar snabbare när jag kortar tyglarna..
När jag kortar tyglarna rycker hon med huvudet ganska mycket och jag har alltid tänkt att det beror på att ägaren rider på lång tygel och hon är ovan.
Men det kanske kan vara något med munnen då?

Jag googlade lite på caprillibana och det lät ju verkligen jättekul!
Men jag tror kanske att man ska, som du skrev, börja med att göra det vid sidan av henne.
Jag har testat att hoppa ett litet hinder med henne en gång, men hon tvärnitar steget framför hindret och går sakta och försiktigt över.
Tyckte att det var underligt med tanke på att hon älskar att löshoppa, men det är väl en helt annan grej att göra det med en ryttare på ryggen.

Som du skrev om de två stona, verkar hon också vara smart med egen vilja. Hon är dessutom högst i rang i hennes hage med tre andra ston.
Det kanske inte har något med saken att göra, men en intressant observation tycker jag.

Tack för dina tips!

Om du har en film eller bild så kan du göra en photobucket-sida, ladda upp bilden/filmen där och sen länkar du den därifrån till ett meddelande här.

Jag rider oftast på lång tygel, i alla fall i ridhuset, då hon tröttnar snabbare när jag kortar tyglarna..

Hmm man kanske kan korta dem ibland ett halvt varv och sedan länga igen? om man vill vänja henne vid korta tyglar?

När jag kortar tyglarna rycker hon med huvudet ganska mycket och jag har alltid tänkt att det beror på att ägaren rider på lång tygel och hon är ovan. Men det kanske kan vara något med munnen då?

Det kan det kanske vara. Hästarna jag tänkte på uppfattade jag bara som väldigt mentalt känsliga för munryck. Så det kan ju vara att hon är van vid lång tygel också skulle jag tro. Ridskolehästen som backade uppfattade jag mest som felinriden, dvs att ngn hade kämpat som bara sjutton med ngt slags försök till form (uhm böjd nacke) när hon inte var mogen (jag red henne från och till från det hon var 5 till uhm 17 ca...). Den andra hästen har nog bara uruselt tålamod med kass hand (jag har inte ridit ngn av dem tillräckligt ofta för att kunna "göra" ngt). Så jag tror det kan finnas miljoner olika orsaker till känslighet för bettet.

Hoppa: Kanske bäst att trava/galoppera bommar och kavaletti i början, det är nog på riktigt skillnad med ryttare.

En häst som "bara är lat" brukar inte bete sig på det sättet.

(Förutsatt att hästen är frisk)

En sådan häst är inte bara lat, den är smart också ;) Mitt fullblod har sådana drag, allt gick åt helvete i början för han såg ingen anledning att göra som jag ville. Ju mer bestämd jag är och ju bättre vår relation blir desto bättre går ridningen, i dagsläget sträcker han sig till att vara lat om jag inte jobbar arslet av mig. Varför ska han jobba om inte jag gör det :cool:

TS: Jag tror ni ska försöka vara utomhus så snart det bara går, peppa hästen genom att göra sådant den tycker är kul. När ni är i ridhuset, BERÖM!! Beröm bara den gör rätt. Nöj dig med 10-15 min i början, du kanske kan leda henne utomhus och skritta fram på det viset, sedan gå in i ridhuset och rida lite? Gör lite enkla saker som hon förstår, beröm så fort hon gör rätt. Hamna inte i situationer där du vet att hästen kommer strula utan ligg ett steg före hela tiden. Om du känner på dig att hon snart kommer strejka - sluta för dagen istället för att fortsätta. Sluta innan hon bestämmer sig för att sluta. Kan funka!

Låter ju onekligen som lite ledarskapsproblem är hon dessutom stoig och ranghög kanske det vore en bra idé att ta ut en NH tränare som kan hjälpa dig med ledarskapsövningar som dessutom är roliga?

Leka med hästen både på marken och uppsuttet tror jag är jättebra :)

Men du säger även att hon är "pigg" ute så att hon tycker att ridhuset är astrist kan vi ju konstatera, hon borde ju inte ha ont om det går bra att röra på fläsket ute liksom..

Sen blir det jobbigare för hästen att röra sig om hon är överviktig och dessutom massor med jättevarm päls, tänk dig själv att löpträna i thermobyxor å tjock dunjacka de e inte så himla kul...

Det enda tipset jag kan komma på att ge dig för att få fart på tjockis häst är nog det jag använde på jordens lataste, tjurigaste och tjockaste ridskoleponny som bara stannade för alla men jag brukade få fart på honom :)

Det jag rent konkret gjorde för att få fart på hästen vad han än gjorde (stannade, backade, vände, skrittade) var att titta upp i taket och dit jag skulle, tänka uppåt, framåt, uppåt, framåt, uppåt, framåt red lätt i den takt som skulle varit om han hade haft en ökad trav. Jag liksom ignorerade att hästen inte gjorde som jag sa på en gång utan red bara som om jag suttit på en Grand Prix häst och det funkade han gick över i en ökad trav så småning om så det har fungerat iaf för mig och honom, har funkat på alla de lata hästar jag provat efter det också.. Dock så kan man bli rejält slut i kroppen av allt klämmande och lättridande utan att hästkräket rör på sig *skratt*.. kan ju vara värt att prova, knappast något som lär göra saken värre iaf..

Var hästen bättre när den hade skor?

Jag skulle nog testa att sko hästen som steg 1. Är den bara lite hovöm så förvärras det på vintern.
Om det dessutom är halkigt kanske hästen går och spänner sig om dagarna = får ont i kroppen.

Var hästen bättre när den hade skor?

Jag skulle nog testa att sko hästen som steg 1. Är den bara lite hovöm så förvärras det på vintern.
Om det dessutom är halkigt kanske hästen går och spänner sig om dagarna = får ont i kroppen.

Nej, hon var inte bättre när hon hade skor, samma gamla visa....
Jag tror inte att det har med skorna att göra, hon går ju på ganska bra utomhus.

Men nu har jag i alla fall hittat en instruktör med erfarenhet av denna typ av hästar.
På tisdag ska hon komma och hon ville att vi skulle börja arbeta från marken. Ska bli jättekul!

Nu är jag på väg till stallet för en härlig och uppfriskande uteritt.
Men jag kan lämna er något kul.
En film på hur glad hon blir när hon ska få löshoppa!

http://www.youtube.com/watch?v=G-I3OqSLHZU

Hahaa, vilken sötnos :D

Men om hon gillar att springa lös så mycket i manegen själv kanske du kan testa att bara löslongera henne lite. Leka fram hur kul det är i ridhuset, plus att hon får motion då.

Ska bli kul att se vad tränan säger till dig :D Lycka till

Va sööt:):love:

Men, fick den fri tillgång på hösilage? Vill ni ha ordning på problemet måste ni nog tyvärr ändra på det. Så fort ni tränat så går hästen ut i hagen och ersätter det ni brännt bort med mer mat. Antingen måste ni kunna motioner mkt mkt mer, vilket hästen inte orkar, eller så måste det till mindre mat. Min häst var riktigt lat och tjock i somras. Nu 80 kg lättare är hon nästan för het, kan trava rask takt kilometer efter kilometer utan att bli flåsig ens en gång. Hon får 6 kg hö, 1 kg lucern och 1 kg halm, med en foderstat helt i balans (ponny). Fick hon välja själv skulle hon nog åta uppåt 15-20 kg hö om dagen, dvs bli fetare och fetare.

Räkna en foderstat som täcker alla behoven, dra bort kanske 20% av Mj och sen promenera med hästen varvat med ridning, tömkörning och lösgalopper. Det är jättejobbigt och frustrerande att gå hela pass med ryttare på ryggen om man redan bär på ett antal kilo för mkt, då är det inte konstigt att hon lägger av. Kolla också hur passformen på sadlen är, trycker den nåstans är det inte heller roligt att trava och galoppera med ryttare på. Tar ni tag i det och gör lite radikala förändringar kommer hästen säkert vara mkt piggare och gladare på någon månad. :)

Så söt!

Om hon alltid är sådan när hon är lös i ridhuset varför inte som ngn säger ovan ha henne lös och leka lite ibland (eller som hon sa löslongera, hade en ridlärare en gång som brukade leka följa john med sin unghäst i ridhuset).

Iofs så kanske hon bara inser att ett framplockat hinderstöd betyder snart löshoppning.:p

Igår var en instruktör ute hos oss.
Det var verkligen lärorikt!
Hon visade hur jag ska göra för att få henne att gå framåt när jag hanterar henne i grimma och grimskaft.

Det var en aha-upplevelse att inse att hästen jag tyckte var såååå snäll, men lite trög, hade en hel del attityd!
Hon har gått med på sånt hon tycker är okej att göra, men bara för att hon velat, inte för att man ber (kräver det av) henne.
Så det är ledarskapsövningar från grunden som gäller, så grundligt som att få henne flytta sig för tryck.

Att "gå runt i cirklar" gick väl an efter lite protester, men när instruktören hade mage att kräva att hon skulle trava lite, då fick hon nog! Bocka och sparkade bakut som värsta unghästen! :bump:

Utöver ledarskapsövningar för att få motioneringen att fungera så ska ägaren kolla om det finns någon i stallet som skulle kunna byta sin boxplats till lösdriften. Då kan hon bli uppstallad och vi kan ha bättre koll på hur mycket foder hon får i sig.

Det känns som att vi kanske kommer att få ordning på detta till slut.
Hoppas på en piggare och smalare häst till sommaren! :banana:

*ler brett* go o rund..............
Det blir mitt "standard-tips" för motivation. Rekvisita! Tänk trail-bana och gör olika upplägg. Det som redan finns räcker långt - bokstäverna, hörnen, volterna och lägg till några bommar och koner (blir inte så mycket att släpa fram). Plannera en bana och rid den sedan EXAKT så som du tänkt den. Halt här, trav x steg där, hopp litet hinder, volt runt koner........... Motiverande för både ryttare och pålle.

Hejsan, Jag har haft stora problem med en ponny sm jag red innan, hon var överviktig ^^

Det första du måste göra är att hitta något som din häst tycker är kul!
Om den tycker att det är kul, så blir den mer motiverad, och kanske även du, om du märker att hästen tycker att det är roligt :)

skippa ridhuset om hästen inte tycker att det är roligt, och bara degar fram, då slösar den energi på något dom den kunde ha bjudit mer på :)

terränghoppning, och utedressyr är det många hästar som föredrar,
även galopp, dock ska du inte galoppera så mycket med en så pass tjock häst.
Kan du kanske hitta någon som har möjlighet att rida den någon gång i veckan, eller kanske sprida ut höet i ånga tussar i hagen, så att hästen får springa omkring lite.

börja med lite kortare ridpass, ca 30 min, det finns inget som är så effektivt och nyttigt för din häst som travarbete, klättring, och morötter.
Japp, en morot efter ridningen ger hästen motivation och ett positivt minne till nästa gång, så att den längtar :)
som jag sa innan, roligt för hästen = bättre prestering = Mer träning = mindre vikt :)

Du får gärna mejla mig för mer tips
Lycka till!
kramar Anna

Jag har ströläst lite. Helt klart måste hästen gå ner i vikt. Vad äter hon nu?
Om hästen får rätt foder så kommer hon automatiskt gå ner i vikt trots att ni inte motionerar henne. Det handlar inte om att svälta hästen utan om att hitta en välbalanserad foderstat.

Eftersom hon nu blir segare och segare att få framåt så kan det bero på att hon börjar bli trött i leder och ligament så detta måste ni ta tag i nu. Om hon går ner i vikt så kommer hon också bli piggare, det kan jag garantera dig.

Jag hade exakt en sån häst du beskriver! Exakt på pricken!!! Förutom att han var en häst som blev förbannad när han inte ville...

Och då med betoning på hade, för idag e han pigg, arbetsvillig och glad. Jag kan förklara hur vi gjort (men vet inte vad som är "rätt" för din häst).

1. Långa skogspromenader i skritt, ut över stock o sten där inga stigar finns, rid i 2-3 timmar. Långa skrittpromenader är vad jag hört bästa sätt att banta en överviktig häst. (Lågintensiv träning är dessutom skonsamt för lederna). Jag skrittare ut i skogen på lång tygel i flera år för att jobba bort en enorm övervikt och för att bygga upp vår kontakt då han även tidigare varit "abused" mentalt och inte pallade krav öht utan slogs om man krävde för mycket.
Här märkte man när konditionen o styrkan började komma, när han inte längre behövde stanna o flåsa i uppförsbackar o när han började bjuda framåt för det var kul (beröm se punkt 2)

2. Korta stunders träning och Beröm! Alla hästar mår bra av beröm. Sen om man väljer godismotivation eller bara överösa hästen glädje är frivilligt. Jag valde det senare de första åren men har nu börjat med godis. Givetvis börja med något hästen kan, beröm massor! Be hästen om något lite svårare och beröm för minsta lilla försök i rätt riktning. Motivera hästen att försöka vilja göra som du ber. Gör inte för mycket, om du är i ridhuset pressa inte hästen i 30minuter. Gå in i ridhuset går några saker hon kan, pröva något svårt och gör en sak till hon kan -beröm massor och gå därifrån. Sen om det tar 5minuter så gör det inget- hon behöver få motivation till att vara därinne, att det är spännande och kul! Med just min häst så krävs upprepning till tusen -göra samma sak om o om igen -med beröm! Då kråmar han med nacken och VILL försöka mera (han e så söt!). De här sakerna kan du göra ett par gånger per ridtur. O var inte rädd för att överdriva berömet, folk kanske vänder sig om o undrar om man e knäpp men vem bryr sig? Jag har suttit på tävling o berömt ljudligt för varje steg han tagit framåt... men det får folk stå ut med.

3. Bus! Som din löshoppning t.ex. Eller på ridtur...låt hästen få ladda upp o släpp iväg i galopp -draghjälp är alltid kul men funkar själv oxå. Sakta ner hästen innan den själv är trött. Min Andi orkade bara 20m i början, men det var rivstart o full kraft tills avsaktning. Det gjorde honom oxå väldigt lyhörd för att stanna... Blir tillslut lite intervallträning vilket oxå är bra för vikten och kondisen. Vi har oxå haft honom med som handhäst och löshäst- han tycker det är jättekul att springa med flocken lös- säkert något han minns från island.

Mina erfarenheter...
När Andi väl hade fått upp konditionen och insett att han orkar så var han nästan jobbig ett tag och började sticka - det var ju sååå kul sa han och bockade o brallade! Det fick vi ju arbetat bort genom att valde han kasta sig i galopp själv så fick han galoppera tills han inte orkade mer, dvs han valde starta så väljer jag när vi stannar. :devil: Men som sagt han är lite speciell i huvudet min älskade pålle, enveten med egen vilja dock klok och läraktig.

Vi har fått ta en dressyrövning i taget och arbetat med under månaders tid, med repetition repetition och beröm. Började utbildningen med Kyssa stigbygeln för att få honom att sluta bråka (han kastade sig, bockade o slogs så fort man krävde jobb. Här lärde han sig att om han stannade och sökte kontakt så fick han beröm. Det blev en "trygg" övning vi alltid kunde använda för att få kontakt och som bas i all annan träning -perfekt övning som hästen klarar av och kan känna att den är duktig. Sen kom andra övningar en o en, flytta bakdelen, skänkelvikning, skritta på volt, trava på volt, galoppfattning etc. Nu 6år efter jag köpte en galen ohanterbar häst, 4år efter vi började utbilda (innan åkte vi i skogen som sagt) så har vi kommit till öppna och sluta. I sommras började vi titta på tölten som han aldrig klarat av -det blev inte mycket tölt men däremot piaff, levad och något som liknade passage -o han hade så kul! Han fattade absolut ingeting av vad jag ville han skulle göra med benen, men han visste exakt vad halvhalt och drivning betydde o reagerade där efter o var så stolt över sig själv så han började försöka på egen hand. Jag blir lycklig av att tänka på hur han förändrats- från en innesluten krigsherre som inte ville eller orkade någonting till en glad häst som bara ber om att få göra mer! Han älskar beröm!
En sida ur min blogg som berättar om Andi
passageandi_44510443.jpg

Lycka till i arbetet med din häst! Finns inga hopplösa hästar o alla är värda att kämpa för :) Ledseon om jag snöade in lite mycket på min häst, men så får du ett exempel att även de hopplösa Kan!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila