Motivera överviktig, lat, outbildad häst

Sv: Motivera överviktig, lat, outbildad häst

Åh vilken härlig solskenshistoria!
Det är så härligt att höra att andra i samma/liknande situationer lyckats vända på det, den inspirerar verkligen!

Det där med lååånga skritturer låter som något som skulle passa både henne och mig.
Jag är så motiverad nu och jag vet att det bara kommer att bli bättre och bättre.

Jag har några saker som hindrar mig just nu.
1. Mörkret. Då jag jobbar kontorstider blir det bara uteritter på helgerna.
2. Sambon. Tycker att mitt hästintresse spårat ut. Rida 4 dagar i veckan, sitta på Buke hela kvällarna, läsa böcker om hästar vid läggdags... Jag förstår honom med tanke på att jag red någon gång per år när vi träffades.
3. Ridsällskapet. Min kompis rider en 5-åring som varit skadad och inte ska jobba så hårt = inget bra sällskap till de långa skritturerna.

Men, jag antar att man får göra så gott man kan, med de förutsättningar man har.
Det blir lättare när våren kommeroch det blir ljusare, då kommer jag hitta bättre i området med.

Tack för att du delade med dig!

Sv: Motivera överviktig, lat, outbildad häst

Du har ju fått många bra råd. Vill bara dela med mig av vad vi fick höra i sommras. Min mamma har en islandshäst som pga för mycket mat var kraftigt överviktig, frågade vår vet när hon var ute vad jag skulle göra med henne eftersom vi var oroliga för fång. Vi hade köpt en munkorg men hästen åt inte med den på.
Vet tyckte vi skulle ha munkorgen på hela tiden och ta av endast 2-3h/dygn. Jag frågade om hon inte skulle "svälta" då om hon var utan mat så länge. Och vet sa, nej då det är bara bra om hon är utan mat så hon går ner i vikt. (Nu handlade det om att snabbt få ner henne i vikt.)
Vi gjorde som hon sa men sen gjorde vi en remsa i en angränsande hage som betades ner och sen fick hon gå där men hon tappade faktiskt vikt rätt fort då. Min häst har haft svårare att bli av med sin sommarvikt.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila