motivation?

sthu

Trådstartare
Nu när våren är här på riktigt brukar jag få någon idé om att "rida på riktigt" på ridbanan så där en två gånger eller så. Men hästen säger helt tvärtom, oavsett årstid. Han avskyr allt som har med att röra sig att göra!

Jag behöver motivationstips! Jag vägrar göra som "min tränare" (tog en ridlektion en gång..) föreslog och ta på mig sporrarna och driva hårdare. jag är fortfarande bara ute efter lufsträning, men på ett mer motiverat sätt. Och gärna i någon annan gångart än snigelskritt..

varje gång jag försöker träna något med hästen, vad som helst nästan, svarar han med att blir sur och inte ta ett steg. Inte riktigt så illa, men han vill inte helt enkelt. Det går bättre ute i skogen, men ofta är det bara när det är så mycket skog att man omöjligt kan annat än skritta i snigelfart..

Nog med gnäll! Det finns ett sätt att motivera honom; godis och mat. Då blir det ljud i skällan! Trickträning går bra, så länge man inte höjer kraven. Håhåjaja.. Vad gör man? Motivation är inte alltid lätt..

Sv: motivation?

Nyckeln till motivation är att få ut någonting av det man gör. Jag peronligen väljer att ha som mål med varje pass att stärka min hästs självförtroende och självkänsla. Så att han kommer ut som en starkare häst än han kom in.

Så utfomade vi ridningen i början, då man sonika fick släpa honom till banan - han avskydde den trots att han eg aldrig ridits speciellt mycket på bana. Efter att ha lagt ner ribban, berömma och bara spendera 1-2 minuter där i början, så började han märka att så fort man var där så lyckades man. Och varför undvika att lyckas? Idag är han hellre på banan än någon annanstans under ryttare. ;)

Så mitt råd - självkänsla ger motivation.

Sen har en del hästar en maklig gång. Kanske måste du först hitta en ridning där han får en helt annan syn på saker och ting, en positiv känsla och stärkt självförtroende, innan du kan sätta krav på tempot. Även om tempot är ditt mål, kanske det inte är där du bör börja.

Jadu.. Självförtroendet är det inga fel på, och positiv brukar han vara. Tills han ska trava i padocken. Då börjar han tjura.
Grejen är att så fort jag har ett krav, spelar ingen roll hur litet så svarar han med att inte vilja. Det är inte att han inte förstår, eftersom han gör nästan allt helt perfekt när han själv känner för det.

LEK!
Min kallblodstravare har verkligen inte gillat att göra annat än att lufsa i skogen. Men jag började ta in henne i paddocken i grimma och leka. Byggde slalombanor, tunnnor att gå i åttor runt, typ labyrinter av bommar osv. Sen började jag leda henne på olika sätt genom dessa "hinder". Hon fick massor av beröm för till synes enkla saker som att gåp först framlänges och sen backa mellan ett par bommar. Backade hon sen i 90 graders vinkel eller runt en tunna så fick hon lite godis. Efter ett tiotal minuter på dettta sätt har du hästen uppmjukad, glad och uppmärksam. Därefter kan du hoppa upp och rida en stund.
Jag börjar oftast mina arbetspass på detta sätt. Numera går hästen självmant till paddocken om hon får välja,och jag arbetar henne ofta lös från marken. Vår kommunikation och hennes motivation har ökat väldigt, och hon är betydligt mjukare och mer uppmärksam på mig. Ökad kroppsmedvetenhet kommer på köpet.
Och roligt, det har vi! Dessutom är det bra för min kondition.
Lycka till!

Såg att jag glömt skriva att vi tränar PNH. Det här med bommar och sånt tycker han bara är kul om han får gå upp och ställa sig på det (utan kommando, vill jag det är det inte samma sak). Jo, han gilar det på bruksridningstävlingarna med. Så motiverad är han nästan aldrig hemma, vare sig i skogen eller någon annanstans! Han är mer för det här med tävling än vad jag är :smirk:

Tränar trick också, och sånt motiverar honom. Till trickträning. Verkar ha en spärr mot att koppla ihop vissa saker som har med padockridning att göra.

Hade en bra dag idag, gjorde nästintill perfekt sidepass åt båda håll, något han i vanliga fall bara gör ute på vägarna. En hel bom fram och tillbaka. Kanske vänder det nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: Acto
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar