Motivation

H

Hilly

Någon som har lite tips på hur man kan hålla igång motivationen så här på vinterhalvåret. Nu börjar iofs tävlingsäsongen ganska snart så då blir det lite roligare. Jag tycker ju om att hålla på med hästen och så, men jag är alltid själv i stallet så det kan bli lite segt i längden. Försöker variera mig så mycket som möjligt med körning, ridning, tömkörning, longering osv, men det känns som om det hade varit lättare om man haft en träningskompis. Så hur gör ni för att motivera er?

Sv: Motivation

Sätt upp lite mål så du har något att träna mot så du märker lite framsteg också, då blir det roligare! Träna på alla möjliga saker. Att träna in röstkommandon kan vara skoj för det brukar gå så snabbt! Du kan träna in lite trick kanske och starta en cirkus :banana:

Själv håller jag till på ett stort stall så man "får" nästan aldrig vara ensam...hehe...nämen då är det ju roligare att åka dit! Jag har uppsatta mål inför tävlingssäsongen som jag försöker träna till. Jag tömkör, kör dressyr, racar i skogen och styrketränari djupsnön till exempel.

Ja, att sätta upp mål brukar ju hjälpa. Hade ju tänkt tävla Msv i år så det finns en hel del som behöver tränas ;) Just nu finns det för en gångs skull lite snö här också så det har blivit till att ut och galoppa lite. Tycker både jag och hästen är roligt. Annars så har det blivit en del lydnadsträning, både vid hantering och ridning/körning osv. Var välbehövligt kan sägas :angel: , men det ä roligt att se hur snabbt det ger resultat.

Men din idé om cirkuskonster va kanske inte så dum, får lära henne att sitta på kommando oc sånt :)

Ja det får du lära henne! min kan stegra på kommando (utan också tyvärr...) och det skulle tydligen vara jättelätt att få hästen att lägga sig ner också...men jag vet inte hur det är med det!!

Jag har också tänkt gå upp i msv iår jag och för det krävs ju mycket konditions och styrketräning för att klara maraton så bra som möjligt! Har du nån tränare att köra för? Det kan ju också göra det roligare om man gör det regelbundet så du har nåt att lära dig emellan träningarna. Det vi måste jobba med är också miljöträning och att gå i vetten sen när det går...är det nåt som funkar bra för er?

hmm, hon är nog lite för stor för att jag vill ha henne stegrandes, då är det nog bättre att hon ligger ner.

Jag tränar inte körning för nån regelbundet, men ska kanske åka iväg och träna ett par dar i början av mars. hoppas det blir av. Jag tränar riddressyr en gång i veckan och det har jag ju stor nytta av i körningen också. Vatten brukar gå som bara den, men däremot kan stenar vara väldigt farliga.

Egentlgen tycker jag det mesta med hästen är kul, speciellt när man väl kommit till stallet, det kan bara va det där att komma iväg som kan kännas lite segt ibland. Har en kompis som har sin häst hos oss på loven, då brukar allt kännas mycket roligare när vi är två. Men hon pluggar i en annan stad o har hästen med sig.

Men, men.. nu börjar tävlingarna snart så man får komma ut och träffa alla trevliga körmänniskor

Men det låter ju bra! Man får tänka på vad man behöver bli bättre på...Jag kör ju shettis så det är inte så läskigt när han ställer sig men det är ju inte direkt bra heller...när han gör det av sig själv!

Det är verkligen kul att komma ut och träffa körmänniskorna!! Ett mycket trevligt folkslag haha :rofl: Vi har redan fått börja då vi varit och tränat lite!! Har du nåt tips på hur man får ner hästen snabbt och villigt i vatten då? Jag tror han hatar vatten i alla former...hehe...han välter ur betforhinken om det är för mycket vatten i, han vill inte bada eller bli duschad och dricker gör han bara om han är riktigt törstig :p

Oj, ingen vattenälskare då. Min är inte så förtjust i att bli tvättad i det, men jag tror att hon gillar när det plaskar runt fötterna. Första gången jag tränade vattenhinder så var hon lite skeptisk först,men när vi gått igenom ett par gånger så kunde hon inte få nog, bjöd som bara den ner i vattnet. Det händer ibland att hon tittar till lite på ett nytt ställe, men aldrig så hon inte vill gå i.

Det kanske är värre för din häst, för jag misstänker att det är mer än fötterna som behöver blötas ner på honom. och så blir det väl lite mer tungt och jobbigt för en mindre häst. Men det är nog bara till att träna, kanske med en annan häst som draghjälp.

Va härligt! Det är mitt mål :) Jo i sommar ska jag träna som bara den...jag ska typ stalla upp han i vattnet...eller bara utforda i vetten...jag vet inte. Han måste ju i alla fall tycka om att gå ner för vill inte en shettis, då blir det inte heller så... ;) Max 30 cm får det vara för A-ponny och det borde han ju klara! Till knäna ungefär.

Ha,ha.. nåt sånt blir kanske bra. han får stå i en box fylld med vatten och en flytande krubba. :rofl:

Och då måste det gå undan ordentligt i vattnet ju! :bump: :banana: Låter som en bra idé!

Visst gör det. Nu vet vi vem som kommer at vara snabbast i alla vattenhinder i sommar. :bump: :bump:

Ja det är inte lätt att hålla motivationen uppe under vintern.
Men boka in träningar för en tränare så har du liten sporre i sidan att du måste träna till det. På träningen får du säkert tips om vad som bör rättas till och träna på till nästa gång.
Det är oxså bra när klubben ordnar aktiviteter som inomhus tävlingar och annat. Man får under vintern ha kortsiktiga mål att jobba mot. Ex, denna månad skall jag ta itur med halter och igångsättningar så det fungerar. Sedan får man pricka av i minnet vad som måste göras för att hästen och man själv skall utvecklas.
Kanske har du möjlighet att tränia ihop med någon annan kusk någon dag i veckan det gör det lite roligare.

Jag tränar för tränare minst en gång/ månad och då två dagar i följd. Nu på våren så blir det två sådana träningar vilket ger mycket bra resultat och man är verkligen supersugen att även träna hemma för att ha lyckats lösa ev problem till nästa träningstillfälle.
Nu skall jag packa in hästen och åka till Eskilstuna och träna för Tomas Eriksson i två dgr. Det skall bli jätte kul.

Snart är det vår och sommar då är det riktigt skönt att köra häst och tävlingarna lockar till träning. Fram tills dess är det bara att ta sig i kragen och stå ut!
Så håll ut!
/M

Ja, kortsiktiga mål är nog alltid bra. Att ta en liten bit i taget, annars kan det kanske kännas jättesvårt och avlägset att klara av någonting.

Min klubb anordnar träningar ett par ggr i månaden då man samlas och hjälper varandra, men det är så många som vill vara med nu ( vilket är jäteroligt), så jag får inte plats. står sist i kön eftersom jag inte var med i höstas. Fast jag får vara med ibland när det blir återbud. Sen åker jag själv till ridhuset och kör ibland.

Jag ska kanske åka till Tomas och träna snart, om jag vågar. Är han duktig so tränare?

åhh, nu lääängtar jag ju ännu mer efter sommaren och tävlingarna. Fin bild, full fart framåt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 382
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 623
Senast: Lavinia
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 874
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar