motion 6 månaders rottis

F

Frigge

Jag har en rottis på 6 mån som brukar följa med när jag kör pullert med hästarna och han får bitvis hoppa ner och gå/springa bredvid.

Frågan är hur långa sträckor törs man låta han motionera? :confused:
Vissa är ju så himla rädd att gå "för långa" sträckor med unghundarna, vad tror ni?
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Jag har en rottis på 6 mån som brukar följa med när jag kör pullert med hästarna och han får bitvis hoppa ner och gå/springa bredvid.

Frågan är hur långa sträckor törs man låta han motionera? :confused:
Vissa är ju så himla rädd att gå "för långa" sträckor med unghundarna, vad tror ni?

Inte alls i den åldern.
Motion börjar man ge dom lite sparsamt runt året.
Tycker inte han räknas till unghund utan valp.
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Hur långt kan man gå med honom på promenad då?
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Vid den åldern är det nog bäst att låta hunden motionera sig själv. Dvs lek och bus och upptäcka världen i sin egen takt där den orkar med själv och låta bli den egentliga motionen.

Det är i alla fall som jag är upplärd. :D

Visst kunde jag åka ut i skogen med min hund när den var i den åldern. Men då gick mycket ut bara på att hon fick strosa runt och nosa och springa det hon ville medan jag slog mig ned i lugn och ro och tittade på eller lunkade på framåt med henne lös.
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Ok.
Endel säger att dom ska röra på sig mycket för att stärka skelett osv och endel att det är stor risk för höfter och armbågar.

Förvirrad.
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Ok.
Endel säger att dom ska röra på sig mycket för att stärka skelett osv och endel att det är stor risk för höfter och armbågar.

Förvirrad.

man ska inte gå prommenader med valpar utan sysselsätta dom på annat o dom ska definitvit inte springa med som du låter honom göra.
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Det är inte så förvirrande egentligen:

Valpar skall inte motioneras genom promenader

Utan dom ska ges chans att motionera sig själv = LÖS , med bus och lek..

Så att dom ska röra sig mycket och förknippa det med långa promenader är fel...
 
Sv: motion 6 månaders rottis

man ska inte gå prommenader med valpar utan sysselsätta dom på annat o dom ska definitvit inte springa med som du låter honom göra.



Uttryckte mig lite klumpigt kanske. :crazy:
Jag har naturligtvis inte med honom när jag travar med hästarna men han har följt med nån gång och få hoppa ner och tjollra på i skogen med den andra hunden korta bitar när jag är ute och skrittar, det har rört sig om några hundra meter.

När jag har gått på "promenad" har det max rört sig om 1000 m och det har varit i skogen där har strosar på i sin egen lilla takt. Jag ska väll inte kalla det promenad egentligen.

När kan man börja "gå längre" eller är det för mycket :confused:
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Uttryckte mig lite klumpigt kanske. :crazy:
Jag har naturligtvis inte med honom när jag travar med hästarna men han har följt med nån gång och få hoppa ner och tjollra på i skogen med den andra hunden korta bitar när jag är ute och skrittar, det har rört sig om några hundra meter.

När jag har gått på "promenad" har det max rört sig om 1000 m och det har varit i skogen där har strosar på i sin egen lilla takt.

När kan man börja "gå längre" eller är det för mycket :confused:

Nån Km är väl helt okej men det ska vara i hans takt.
jag gjorde så att jag tog mig tiden o satte mig i skogen sen fick han rusa runt o busa själv , när han vart trött ja då la han sig o gnaga på nån pinne eller nåt annat.
 
Sv: motion 6 månaders rottis

Ja, det är ungefär så jag gör. Han busar och leker rätt mycket på gården med den andra hunden så då jag går med han är det mer för att han ska skita i skogen istället för på gården :smirk:
 
Sv: motion 6 månaders rottis

*kl*

Jag lånar tråden lite.

Min hund är nu 9 månader gammal...om han inte får komma ut på promenader blir han tokig...väldigt rastlös.

Han är ju schabrador/rottis...visst busar och leker vi här hemma men han behöver gå av sig.
Fixar han promenader? Egentligen?
När vi är ute och går kan det röra sig om en sträcka på 2-3 km....är det för mycket?
 
Sv: motion 6 månaders rottis

*kl*

Jag lånar tråden lite.

Min hund är nu 9 månader gammal...om han inte får komma ut på promenader blir han tokig...väldigt rastlös.

Han är ju schabrador/rottis...visst busar och leker vi här hemma men han behöver gå av sig.
Fixar han promenader? Egentligen?
När vi är ute och går kan det röra sig om en sträcka på 2-3 km....är det för mycket?

Nej det är helt okej han är unghund så de klarar mycket mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 282
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 633
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp