Morötter som är/varit frusna? Farligt?

A

Anneli 07

Någon som vet om det är farligt med morötter som varit frusna? Hämtade två säckar idag och de hade legat ute och var genomfrusna :confused:
Vet att man inte ska ge hästar morötter som ör frusna, gäller samma sak med morötter som varit frusna men tinat upp? Vore tacksam för svar så jag vet om jag ska slänga säckarna eller vågar ge hästarna av dom :)

Sv: Morötter som är/varit frusna? Farligt?

jag har gett hästar frusna morötter när vi stod i kallstall o de dog inte o inte nån reaktion på dem heller.
o de fick ävan upptinade om man hann med det.

det enda jag hört är att man inte skall ge frysta äpplen.

Jag har alltid hört att frusna morötter kan ge fång.......:confused:

Har ofta gett ponnyn morötter som varit frusna, och det är inga problem. Men man får vara snabb, för de ruttnar himla fort när de tinat upp.:grin:

Jag skulle absolut inte fodra med dem! Inte om de är frusna fortfarande i alla fall, möjligen om de tinat men jag är tveksam.

Orsaken är att grannen fodrade mina hästar med frusna morötter för ett antal år sedan, det blev ilfart ner till Helsingborg med storhästen och den avlivades senare efter en buköppning.

Jag vet egentligen inte om det var morötterna som var orsaken, men eftersom det slutade med en avlivad häst så skulle jag aldrig riskera något.

Kanske jag som fått fel information, men jag har alltid hört att man ska skydda äpplen och morötter mot frost för att det frigörs en viss sockerart i frusen frukt och frusna grönsaker :confused: denna sockerart är samma som bildas i fruset gräs och som tydligen kan ge hästar fång, är absolut inte säker på detta med morötterna därav min fråga.

jag vet inte heller. Det är möjligt att det kan bildas fruktan. Jag har inte en aning. Jag skulle annars trott att man kunde ge dem frusna men inte tinade eftersom de förstörs snabbt. Men det är nog fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 996
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden