Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nejnej, det klart jag inte väljer hund efter färg! Men om man nu KAN kombinera de egenskaper man är ute efter med en färg som matchar soffan (jag skojar, jag skojar!) så vore det ju optimalt!
Nej, det låter inte som att en jaktgolden är något för mig. Jag vill ha en hund som nöjer sig med kring en 1-timmes promenad om dagen, plus några kvarts-kisspromenader förstås. Hjärngympa och aktivering under promenaderna. En hund som kan följa med överallt utan allt för stort besvär. Och så är det ju det där med utställning som eventuellt kan vara kul. Enn sällskapshund helt enkelt.
Skogstrollets damp-billiehade en väldigt trevlig färg, precis som du gissade Fanzia, tycker jag att din Nova är lite ljus för min smak. Men då vill jag komma tillbaka till att jag såklart inte väljer hund efter bara färg. Hade jag bara gått efter utseende hade det alla gånger blivit en Old english sheepdog, men jag inser att jag inte har tiden för pälsen.
![]()
Golden-jakt är ju inte på samma sätt som till exempel vid jakt med hundar som driver rådjur och sådant, de har alltså inget behov av att jaga. Deras jakt går ju ut på att de ska apportera in skjuten fågel, alltså ska de hålla sig vid föraren ända tills skottet är lagt och föraren kommenderar. Ofta kompliterar man retrievers med en hund som ställer och/eller stöter fågeln.
Jag har nu en flatcoated retriever-hane (och de jagar ju på samma sätt som goldens) och han skiter fullständigt i allt vad fåglar, kaniner, rådjur och andra djur heter, men hör han ett skott nära blir han genast uppmärksam och undrar vart han ska springa och hämta något![]()
*delvis kl*
Ok, nu har jag letat runt lite mer på olika goldensidor, men egentligen inte hittat några uppfödare (kollade valpförmedlingen) som inriktar sig på dual-purposehundar. Antingen verkar de vilja att man ställer hundarna, eller jaga med dem (eller nä, man jagar inte med dem då eller? Man tränar bara mycket ... vad? med dem? Jag tänker på det som skogstrollet berättade om deras ickeexisterande jaktinstinkter.) Är det någon som har lust att pm:a mig tips på uppfödare i skånetrakten som inriktar sig på dessa hundar?
Har letat lite efter utställningar också, hur är det med golden-specialer? Jag är jätteglad för alla tips jag kan få!
Ska hunden kunna gå till pris i nybörjarjaktklass eller ska den kunna ta ett förstapris i elit? Ska den kunna få en tvåa på utställning eller slåss om certet?
(eller nä, man jagar inte med dem då eller? Man tränar bara mycket ... vad? med dem?