Morgontrött stallägare

Sv: Morgontrött stallägare

Vad har ni avtalat för tider som ska gälla? Har det alltid varit fodring/utsläpp så sent eller har det plötsligt förändrats utan att ni fått info om det?

Jag tycker personligen det är väldigt sent men det är min åsikt. Under en period hade jag knäppa arbetstider och fick ta in/kvällsfodra mina hästar kl 01 - 02 på natten. De fick då stå inne tills jag vaknade ca 9 - 10. Så lite beror det ju på när sista fodringen ges och vad ni kommit överens om.

För tillfället kvällsfodrar jag mina vid 22-tiden. Morgonfodring & utsläpp sker kl 5. Det passar in i mitt liv och mina arbetstider just nu.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Att komma ut så sent varje dag skulle inte jag tycka var oki.
Att man på helger kan gå ut och fodra och släppa ut vid 08-0830 är helt oki om de vill ha sovmorgon någon gång i alla fall!


Att de kan komma ut sent ibland om nått speciellt händer skulle jag inte gnälla över men av ren lathet så skulle jag nog nämna det i alla fall att jag vill att de kommer ut tidigare.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det beror ju som sagt var på hur många timmar hästarna står utan mat. Är det mer än nio timmar skulle jag tycka det var lite tveksamt, men annars är det ju faktiskt stallägaren själv som bestämmer. Ett annat tips är att du erbjuder dig själv att ta morgonpasset mot en hyresreduktion.

Att däremot ibland låta hästarna vänta ibland o ibland inte tycker jag är mycket värre då hästar är vanedjur

Fejko - morgontrött (men med morgonpigg sambo :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Morgontrött stallägare

tur att jag inte har några inhyrningar. :P
Mina hästar kommer oftast in runt midnatt och går ut vid 9-10 på förmiddagen. De får så mycket grovfoder inne att det oftast inte är uppätet på morgonen. Ute väntar frukost i form av fri tillgång till grovfoder. Kraftfoder får de i form av krubbskrammel som gör dem villiga att gå in på kvällarna.
Vi följer dessa rutiner bra och ingen häst mår dåligt av att jag har vridit lite på dygnet för dem.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hästar följer inte klockan på det viset, så har de fått sen nattmat, tillräckligt mycket nattmat och är ute till sent på kvällarna behöver det inte alls vara ett problem.

Ja, det är ju synd på dagsljuset såklart, men det är ju egentligen det enda problemet om resten ovan uppfylls.

Så ja, så som rutinerna ser ut i de allra flesta stall är det väldigt sent att göra morgonpasset vid 10, men det måste inte vara det.

Precis.

Vilken tid hästen komemr ut säger ju typ ingenting, förutom då att den missar någon ljus timme mitt i vintern kanske.

tiotio
 
Sv: Morgontrött stallägare

tur att jag inte har några inhyrningar. :P
Mina hästar kommer oftast in runt midnatt och går ut vid 9-10 på förmiddagen. De får så mycket grovfoder inne att det oftast inte är uppätet på morgonen. Ute väntar frukost i form av fri tillgång till grovfoder. Kraftfoder får de i form av krubbskrammel som gör dem villiga att gå in på kvällarna.
Vi följer dessa rutiner bra och ingen häst mår dåligt av att jag har vridit lite på dygnet för dem.

:bow:

Så här års, när det fortfarande finns lockande gräs, skulle jag tycka att det var super om det gick att skjuta på dygnet så för våra hästar då frostnupet gräs kan vara döden för hästar.

Jag vet åtminstone två hästar i min bekantskapskrets, som dött/tvingats avlivas pga att de ätit frostnupet gräs och deras magar inte klarat av det och min dam i alla lägen väljer gräs före hö. Men så verkar hon tack o lov ha plåtmage...
 
Sv: Morgontrött stallägare

Har man eget stall kanske det är lite mer lättare att välja tider efter behov, men hyr man in sig vill man nog inte att hästen ska gå ut då halva dagen gått eller att man kommer dit på fm och så har pålle just fått frukost då man är lite mer begränsad som inhyrd när man åker till stallet så måste det finnas vissa tidsramar annars blir det oerhört svårt. En annan sak är det somsagt om man har eget stall och bara en själv eller ett fåtal att ta hänsyn till.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det blir lite bakvänt tänkande om man anser att hyresvärden ska anpassa sig efter normen. Visst om man har svårt att hitta hyresgäster och är beroende av dem så är det lämpligt men annars så är det rimligen så att inhysningar får anpassa sig eller flytta.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det är så lätt att anmärka på tider så länge man själv inte måste göra det ;)

Det är även nästan lite kutum att man som hästägare inte ska ha det för bekvämt i hästsverige? Varför som hästägare ska man inte få ta sovmorgon och låta hästarna stå inne en timme extra? Så länge man anpassar övriga fodringsrutiner så ser jag inte problem med en morgontrött hästmatte. Men som uthyrare av boxar är det viktigt att man kommunicerar rutinerna för de som hyr.

I mitt stall där vi har rullande schema på intag och kvällsfodringar på vardagar kan jag Ibland känna mig lite kinkig över att hästarna kommer in vid 16 - och inte vid 17-18 nu när det är fina höstdagar och att de får kvällsmat redan vid 20 och inte runt 21-22 -den tiden jag oftast fodrar när jag har kvällsfodringen. Men samtidigt vet jag att alla som har sina hästar inhyrda hos oss har ett annat liv utanför stallet och både vill komma hem till sina familjer och kanske tilloch med göra annat ;) Så varför klaga, hästarna vänjer sig och jag kan packa ett kilo extra hö i kvällspåsen. Eller så kan jag säga till att jag tar in min häst själv senare & erbjuda mig att ta hand om kvällsfodringen ... vilket jag inte gör. Ja jag är en usel hästägare och därtill ganska bekväm ;)
 
Sv: Morgontrött stallägare

I mitt stall där jag står inackorderad med en häst, bland 14 andra hästar sköter stallägaren allt med utsläpp/insläpp utfodring osv. Blir väl att jag är där ibland och hjälper till bara för att jag älskar vara i stallet tidiga morgnar bland nyvakna hungriga hästar :D

Men våra kommer iallafall alltid ut innan det blir ljust, så runt halv 7-7 tiden. Sen går dom in innan det blir mörkt. Men det beror lite på hur lugna hästarna är. Ibland springer alla som galningar så då får dem gå in redan vid 5. Annars är det 6-7 som gäller. Natt fodring vid 22.

Så jag är jätte nöjd med det! Får verkligen vara ute länge. Visst sen blir det kortare på vintern då dom går in vid 4 tiden ungefär. Men ändå, det blir många timmar i hagen. och ändå är det ett dressyrstall jag står i ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Morgontrött stallägare

kl. mina hästar går in vid 21-23 och ut mellan 6-9 hö får dom alltid vid kl 6, sen går jag och lägger mig en halvtimme eller timme igen.
sålänge hästarna har hö så är det ok för dem att stå inne lite längre, men är man sen med morgonfodringen så blir sparkar den ena i väggen :p så är sällan de får hö sent.
 
Sv: Morgontrött stallägare

*kl

Jag stod i ett stall där de fick morgonmat kl 8-9 och gick ut runt tio på vardagar och ibland senare på helger. Alla hästar var vana vid systemet, och låg o vilade när man kom till utsläppet.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hästarna i stallet där jag jobbar får frukost halv sju och när dom ätit upp får dom gå ut vilken blir mellan sju och halv åtta. Halv tio/tio är på tok för sent ! Stackar hästar... Prata med stallägaren och blir det inte bättre skulle jag flytta :p
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det beror helt på vad som står i kontraktet och hur rutinerna ser ut i övrigt.
Hästarna lider nog ingen större skada av det om de fodras sent. :)
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det har jag aldrig sagt, däremot så är det troligen mer sannolikt att man väljer stall där hästarna släpps ut tidigt än sent.

Som inhyrd får man tidsramar som ofta är skapade av stallägaren och då är det nog inte så smidigt att hästen kommer ut senare på dagen.

Därför kan det vara lättare att justera tiderna kanske om man är ensam.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag släpper ut halv sju på vardagarna men på helgerna vill jag gärna kunna sova lite längre så då går jag inte ut till dem förrän vid halv 10. Då har de fått sin kvällsmat på kvällen innan senare än vanligt så de inte får stå utan man för länge.
Även om man har hästar så vill man någon gång ändå kunna få känna sig ledig. Sen skulle jag inte släppa ut hästarna så sent varje dag.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det beror väl på när hästarna fick sista maten kvällen innan.
Och om den maten kanske räcker hela natten.
Det skall inte gå mer än 12 timmar mellan 2 måltider.
Men om hästarna får natthö kl 23 och äter i minst 3 timmar så har de bara varit utan mat i 8 timmar.
Hästar som inte har ligghall måste vara inne på stall 8 h/dygn.
Om några håller på och kanske rider framåt 22 på kvällen så behöver stallet vara lugnt fram till runt 10 på morgonen.

Allt beror på samtliga i stallet förekommande rutiner.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hej!

Jag flyttade från ett stall när stallägaren inte orkade gå upp. Från början var det sagt ca 8, men vad man där 8 blev man snabbt varse att hästarna inte gick ut förrän 9. Det blev också senare och senare hela tiden.

Nu var hästarna ute sent istället, men jag tycker det är bättre att de är ute i dagsljuset.

I stallet jag stog fick vi heller inte fodra hästarna i boxen på morgonen, så kom jag och skulle rida på morgonen fick jag fodra utanför stallet (om jag inte gjorde det hann stallägaren lägga ut frukost till de andra hästarna och då la hon antingen ut min pållas mat också (så hon inget fick) eller så fick jag göra det (och då fick inte pållan nåt iaf, för hon är så ranglåg att hon blev bortjagad, trots flera högar av hö).

Stallägaren bestämmer ju tyvärr över sitt stall.

/Lavinia, flyttade.
 
Sv: Morgontrött stallägare

tur att jag inte har några inhyrningar. :P
Mina hästar kommer oftast in runt midnatt och går ut vid 9-10 på förmiddagen. De får så mycket grovfoder inne att det oftast inte är uppätet på morgonen. Ute väntar frukost i form av fri tillgång till grovfoder. Kraftfoder får de i form av krubbskrammel som gör dem villiga att gå in på kvällarna.
Vi följer dessa rutiner bra och ingen häst mår dåligt av att jag har vridit lite på dygnet för dem.

Exakt! Jag fungerar inget bra alls om jag måste gå upp i ottan och har haft det precis likadant som du Ameo. Oftast har JAG väckt en sovande häst när jag kommit in innan 10 i stallet då alla mina hästar varit riktiga sömntutor som lätt sovit vidare sen jag öppnat stalldörren, dom har inte ens tittat ut. :)
 
Sv: Morgontrött stallägare

Mina reser sig som regel när jag kommer- förvisso vid 7 rycket.
Hästar är ju vanedjur, så det bekommer nog inte hästarna sålänge de har käk.
Däremot kan rutinerna störa ägaren kanske o då är det bara att söka annat.

Jag gör så att allt sker med flextid. Då blir inte hästarna rastlösa- de som kan klockan.
Ngn timmes sovmorgon måste man ta ibland. De är ute sent- om de vill.

Om det står villkor i kontraktet om fodringstider, utsläpp mm kan man ju hävda sin rätt, men kanske bli obekväm.
 

Liknande trådar

Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 231
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp