Morgontrött stallägare

Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker att det är på tok försent! Jag hade tyckt att det var okej om det var kanske 1 gång i veckan som stallägaren ville sova lite längre men inte att dom får gå ut den tiden varje dag.

Men som inackordering så har man oftast inte så mycket att säga till om gällande tider osv så jag hade nog flyttat, om det inte gick att diskutera detta med ägaren :)
 
Sv: Morgontrött stallägare

När jag hade detta problem tog jag på mig att ha alla morgonfodringarna i veckan. 05.15 kom jag till stallet innan jobbet som började kl 05.55. Snabbt genom stallet med maten och ut med hästar och hö och vatten och på med täcken. Jag visste ju att de kom in runt 15.30.

jag flyttade till lösdrift så snart det gick efter ca ett år
 
Sv: Morgontrött stallägare

kl mig själv

Det här med att dröja en timma ibland eller inte om det är okej, det beror ju helt och hållet på tycker när hästarna kommer in på eftermiddagen. Om det är som det är i dom flesta stall att hästarna kommer in vid 16 så tycker jag det är på tok försent att släppa ut dom efter klockan 08.00-08.30, även om jag tycker även det är sent men om man nu ska vara realistisk och se på hur det är i dom flesta stallen.

Otroligt glad för att jag hittat ett lösdrift och kan slappna av lite, behöver inte oroa mig längre för att stallägaren inte sköter det som den utlovat när det gäller utsläpp och insläpp.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hej! jag har min häst inackorderad med full service,men problemet är att stallägaren är så förbannat morgontrött!!! :eek:

Hästarna kan få vänta på frukosten till halv 10-10, kommer ut därefter.

Detta känns inte ok,så jag har själv åkt dit och fodrat och släppt ut när tillfällen ges.

Det är tydligen den filosofin i stallet att man inte ska skämma bort hästarna med att komma för tidigt,så att dom blir vana med det,,

Enligt mig vill jag att min häst kommer ut senast till kl 9,det är inte mycket begärt tycker jag. Vad tycker ni? :rage:

Nej jag tycker inte det är någon katastrof att hästarna kommer ut och får frukost så sent.
Under förutsättning att de går ute till sent på kvällen.
Mina hästar har fri tillgång på hö både ute och inne så för den skullen spelar det ingen roll.
Dock ska den ena ha kraftfoder 2ggr/dag och då har jag helst 12h emellan men det är för mig inte supernoga, det blir som det blir man måste kunna ha ett eget liv också.
För mig är de viktigast att hästarna är ute så mycket som möjligt och inte vilka av dygnets timmar de är ute.
Hos oss går hästarna ut mellan 6-9 på morgonen när de står installade och går in allt mellan 18-00 typ och det är ingen av hästarna som mår dåligt av det.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Känner igen det där alltför väl! I förra stallet jag stod hjälptes alla åt med utsläpp och fodring. Jag ville alltid ha ut tidigt, ser ingen anledning med att hästen ska stå inne halva dagen, dessvärre hade inte alla den filosofin. Ibland kunde hästarna stå inne till halv elva-elva, fast då fått frukost innan som tur är. Det försvårade en hel del i min planering också...

Men det fanns bara en lösning eftersom jag påpekat det mer än tre gånger att min häst ska ut i tid, senast 09.00 som jag ändå tyckte var sent. Jag fick helt enkelt byta stall! Det är svårt att få andra att ändra sig även fast de säger sig förstå när man påpekar det. Så se dig om efter ett annat stall som passar dina rutiner bättre :)
 
Sv: Morgontrött stallägare

När jag skötte utsläpp så kom de ibland ut vid 4-5 på morgonen och ibland runt 10-11. Allt berodde på mina jobbtider. Men då gick de ju också in nån gång mellan 20:30- 03:00. De hästarna led inte ett dugg.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Har stått i stall där hästarna kom ut när det behagade. För det mesta kring elva, ibland kring ett (!). Helt sjuka tider. Ibland ut klockan tolv, in klockan sju och sen ut tolv igen. Fungerade inte för varken mig eller hästen. Orsaken var att stallägarens hästar var "morgontrötta". Tog jag ut min klockan sju så nog stod dom andra och trampade och ville också ut. Blev ohållbart i slutändan för mig att ta hand om sju hästar till, så jag flyttade.. Om mina ska stallas in under midvintern så kommer det att bli utsläpp klockan åtta och intag klockan tolv.


Tycker inte att det är viktigt NÄR dom kommer ut, utan att boxtiden inte blir för lång. Min vill helst stå så kort som möjligt på box. Lagom för att kissa, äta och sova = max 4-5h.
 
Senast ändrad:
Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker det känns sent, om de inte fått någon mat innan dess.
Jag vill att min häst ska gå ut tidigt, och få vara ute 10-12 h.

Stallet där jag har min häst är super. Stallägaren släpper ut innan kl 7, varje morgon, och sedan kommer de in mellan 17-20 på vintern, lite beroende på väder. På sommarhalvåret går de ute dygnet runt.
Vi har faktiskt bara en kraftfodergiva om dagen, vilket är vid kvällsmaten.
Hästarna har fri tillgång till grovfoder i hagen och boxen. Varje morgon körs ett stort lass med torrt och fräscht hö ut i hagen, som räcker hela dagen. Sedan har alla hästarna en varsin, stor höhäck i boxarna som fylls när man mockar under dagen. Det finns alltid hö kvar i samtliga boxar när utsläppet sker, så de äter så mycket de vill.
Ett upplägg som funkar utmärkt för oss, och hästarna är välmående och glada!
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hej! jag har min häst inackorderad med full service,men problemet är att stallägaren är så förbannat morgontrött!!! :eek:

Hästarna kan få vänta på frukosten till halv 10-10, kommer ut därefter.

Detta känns inte ok,så jag har själv åkt dit och fodrat och släppt ut när tillfällen ges.

Det är tydligen den filosofin i stallet att man inte ska skämma bort hästarna med att komma för tidigt,så att dom blir vana med det,,

Enligt mig vill jag att min häst kommer ut senast till kl 9,det är inte mycket begärt tycker jag. Vad tycker ni? :rage:

Felet är väl att det inte verkar ha funnits ett redovisat upplägg runt förhållandena när du tackade ja till stallplatsen?
Om tiderna redovisats innan du tackade ja, dvs att de varierar och vad det innebär, och du tackat ja, så faller det ju på dig. Är du inte nöjd så flytta. Om du inte frågat om vad som gäller med utetiderna så tyvärr faller ju även detta till större del då på dig själv då du tackat ja till platsen utifrån det.

Om däremot det redovisats som att hästarna kommer ut senast 09.00 osv, ja då är det ju ett problem då du har köpt en tjänst som sen inte visar sig vara det den sålts som. Då är det läge att addressera det, om du inte redan pratat med stallägaren vilket det inte låter som att du gjort?
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker då dom kan gå in mycket senare och sen att du ger mer hö i ett finmaskiga nätt.. För hästen kvittar det nått om det är mörkt eller ljust ut bara den får mat..., skönt att man ha sin på lösdrift med fri tillgång

Annars får du byta stall
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker då dom kan gå in mycket senare och sen att du ger mer hö i ett finmaskiga nätt.. För hästen kvittar det nått om det är mörkt eller ljust ut bara den får mat...
Min erfarenhet är att hästarna blir mycket mera otåliga när det är ljust ute än mörkt, min häst vill ut och och klarvaken när det är ljust ute iallafall, oavsett om det är tidig morgon eller sent. Kommer jag och ska släppa ut dom och det har varit ljust ett tag är dom flesta väldigt otåliga oavsett mat.


Detsamma med mörker, han accepterar det mycket lättare att stå inne en eftermiddag när det är mörkt än under tex sommartider då det är ljust. Om han nu ska vara inne av någon anledning.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Kan det inte vara vanans makt som spelar roll?

Många hästar är med glädje inne när det är som varmast/ljusast på sommaren om stallet är svalt och insektsfritt.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Kan det inte vara vanans makt som spelar roll?
´
Jo, kan mycket väl vara vana det handlar om.
Många hästar är med glädje inne när det är som varmast/ljusast på sommaren om stallet är svalt och insektsfritt.
Under den värsta tiden på sommaren med värmen och insekterna så hade min häst kunnat vara inne hela dagarna.

Dock under övriga tiden på året då det inte är insekter osv så är det en annan sak enligt min häst.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Felet är väl att det inte verkar ha funnits ett redovisat upplägg runt förhållandena när du tackade ja till stallplatsen?
Om tiderna redovisats innan du tackade ja, dvs att de varierar och vad det innebär, och du tackat ja, så faller det ju på dig. Är du inte nöjd så flytta. Om du inte frågat om vad som gäller med utetiderna så tyvärr faller ju även detta till större del då på dig själv då du tackat ja till platsen utifrån det.

Om däremot det redovisats som att hästarna kommer ut senast 09.00 osv, ja då är det ju ett problem då du har köpt en tjänst som sen inte visar sig vara det den sålts som. Då är det läge att addressera det, om du inte redan pratat med stallägaren vilket det inte låter som att du gjort?

Snyggt skrivet! :up:

Jag satt i en liknande sist när jag bodde i sthlm. Stod på en ganska dyr anläggning där stallägaren leve på att driva inakorderingsstall och alltså hade det som arbete. Det var bestämt att hästarna skulle fodras 7 och komma ut 8.

Helt plötsligt börjar vi inhyrda märka att stallägaren släpper ut senare och senare och senare. Vi inhyrda påtalade detta och sa att vi inte tyckte att det kändes ok. Stallägaren svarade med att hon var tvungen att först se till att hennes barn kom i tid till skolan innan hon gick ned till stallet. :nailbiting:

Men herre gud! Vi inhyrda betalade ju dyra pengar för hennes tjänst. En tjänst som faktiskt är hennes arbete. Tänk om vi andra helt plötsligt skulle börja komma 1-2h senare till jobbet för att vi "var tvungna att se till att barnen kom till skolan" varje dag. Det skulle ju sluta med sparken direkt. Vi inhyrda fick antingen acceptera hennes nya sätt eller flytta. Behöver jag tillägga att näst intill alla flyttade?
 
Sv: Morgontrött stallägare

KL

Ser att några skriver att hästarna är "klarvakna" när ni kommer på morgonen, hästar sover ju som regel inte särskilt länge och definitivt inte hela innetiden. Visst är de oftast i viloläge iom att de inte har mkt annat att göra men sover gör de ju inte som vi gör. Därav gör det inte så mycket om dygnet blir lite felvänt.

Mina hästar kommer få ställa sig efter mig nu när jag ska sköta stallet själv i vinter och jag inte bor vid stallet utan får bila dit/hem, de får komma in sent och ut sent så att säga om de ska stå inne på natten (går på lösdrift den mesta av tiden).
Jag är INTE någon morgonmänniska och avskyr att gå upp när det är mörkt ute. Blir väl in runt 23 och ut 9 typ. Nu går de oftast på lösdrift och kommer nog bli liknande där med fodringarna, de får begränsad fri tillgång och fyller på vid 9-10 och sen kväll.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Byt stall om du inte är nöjd.

Jag tycker dock personligen att det är lite sent, jag är van vid att dom får frukost vid 8 och sen börjar man ta ut vid 9, det känns helt okej för mig! :)

Kommer man innan 8 så brukar dom "sova" och det känns så taskigt att tända upp och nästan köra upp dom som ligger ner osv!
 

Liknande trådar

Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 231
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp