Morgontrött stallägare

Cappis

Trådstartare
Hej! jag har min häst inackorderad med full service,men problemet är att stallägaren är så förbannat morgontrött!!! :eek:

Hästarna kan få vänta på frukosten till halv 10-10, kommer ut därefter.

Detta känns inte ok,så jag har själv åkt dit och fodrat och släppt ut när tillfällen ges.

Det är tydligen den filosofin i stallet att man inte ska skämma bort hästarna med att komma för tidigt,så att dom blir vana med det,,

Enligt mig vill jag att min häst kommer ut senast till kl 9,det är inte mycket begärt tycker jag. Vad tycker ni? :rage:
 
Sv: Morgontrött stallägare

Har ni något kontrakt som säger att hästarna ska ut en viss tid? När går de in? När får de sin kvällsmat? Går stallägaren/de andra inackorderingarna att prata med, så att du t.ex. kan få hyresrabatt mot att du morgonfodrar?

Om hästarna går in sent och får kvällsmat sent spelar det ju ingen roll att de får frukost sent och går ut sent, även om jag kan förstå att du vill att hästen ska vara ute när det är ljust ute (det vill jag också att min häst ska).

I mitt förra stall följde utetiden årstiderna, så att hästarna gick in vid tre mitt i vintern. Samtidigt var utsläppstiden 9, vilket gjorde att utetiden blev alldeles för kort i mitt tycke. Detta löste jag genom att flytta.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Snacka morgontrött!

För min del är det inte hela världen om de står inne till halv tio tiden men då ska de ha mat innan. Att morgonfodra vid halv tio är i senaste laget anser jag.

Ni kan inte skramla ihop till en väckarklocka? ;)
 
Sv: Morgontrött stallägare

Detta löste jag genom att flytta.

Delvis kl*

Är nog det ändå att göra om man inte är nöjd med sin stallsituation.

För att svara på frågan så tycker jag nog att det är lite sent för hästar att gå ut vid halv 10.
När går de in sen då?
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag hade inte tyckt att det var ok, innan 8 vill jag att mina hästar ska komma ut gärna innan kl 7. Så lite tid som möjligt på box, vilket också är anledningen till att mina numer går på lösdrift.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Skulle inte fungera för mig även om det var så att hästarna får kvällsmat och intag jättesent. Jag är ofta i stallet tidigt och rider mellan 8-10. Det funkar ju inte om hästarna inte fått morgonmat när jag kommer dit.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker inte det är för mycket begärt. Att hästen hade fått vänta så länge på frukost hade inte varit ok för mig. Om du inte tror att stallägaren kommer att ändra sig om ni tar ett snack och du inte heller vill flytta, hade jag övervägt att hänge upp ett småmaskigt hönät (slowfeedingnät) i boxen så att hästen har mat hela eller i alla fall större delen av natten. Då står den i alla fall inte och får ont i magen om frukosten dröjer.

Min stallägare är jättebra och är alltid i stallet tidigt på morgonen, men jag tycker ändå att slowfeedingnätet har gjort skillnad på hästarnas morgonhumör. Mycket gladare och inte lika hysteriskt hungriga längre.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag tycker att du ska prata med stallägaren och berätta hur du ser på situationen. Du kan även hota stallägaren med att flytta om ingen förbättring sker. Jag vet inte var du bor, men många stallägare står med tomma boxar och vill inte förlora fler inackorderingar.

Om det inte hjälper tycker jag att du ska flytta. Det är jobbigt om man för övrigt trivs bra, men jag tror att det kommer att vara värt det i slutändan.

Lycka till!
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hästar följer inte klockan på det viset, så har de fått sen nattmat, tillräckligt mycket nattmat och är ute till sent på kvällarna behöver det inte alls vara ett problem.

Ja, det är ju synd på dagsljuset såklart, men det är ju egentligen det enda problemet om resten ovan uppfylls.

Så ja, så som rutinerna ser ut i de allra flesta stall är det väldigt sent att göra morgonpasset vid 10, men det måste inte vara det.
 
Sv: Morgontrött stallägare

I hagen kring 08.00 ska det vara i de stall jag ställer mig i och lång utevistelse, absolut till minst 20, men gärna 21-23, året om! Enda undantaget för tidig ingång är vid extremt dåligt väder som inträffar några få gånger om året.
Jag vill inte ha för många innetimmar..Går hästen ut 8 och går in vid 20 så innebär det 12 timmar inne, vilket är maxtid inne på box för mig.

Men som allt annat, vad står i kontraktet?

Vi har inget specat på det då vi står kollektivt och bestämmer kring tider själv, men vi alla är överens om vad som ska gälla kring tiderna. Inga latmaskar/morgontrötta här inte - hästen kommer alltid i första hand.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det är för sent tycker jag. I vårat stall ska hästarna ut senast åtta när vi stallat in dom.

Enda gången jag stått i ett stall så har hästarna fått frukost lite senare på helgerna så man fick en chans till sovmorgon. Då fick dom vid nio.
Bästa stallet har varit det när vi gav frukost vid sex och hästarna åkte ut vid sju när dom var klara. Sedan lunch vid tolv, in efter ridning efter skolan runt sju och kvällsmat vid nio. Hästarna fick en kaka hö när dom kom in också. Så 4 ggr om dagen fick dom mat. Det systemet tycker jag är bäst.
I detta stall äter dom frukost ute så dom får vid senast åtta och det känns ok.

Skulle prata med stallägaren så ni kan få in bättre matrutiner för hästarnas skull.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Hej! jag har min häst inackorderad med full service,men problemet är att stallägaren är så förbannat morgontrött!!! :eek:

Hästarna kan få vänta på frukosten till halv 10-10, kommer ut därefter.

Detta känns inte ok,så jag har själv åkt dit och fodrat och släppt ut när tillfällen ges.

Det är tydligen den filosofin i stallet att man inte ska skämma bort hästarna med att komma för tidigt,så att dom blir vana med det,,

Enligt mig vill jag att min häst kommer ut senast till kl 9,det är inte mycket begärt tycker jag. Vad tycker ni? :rage:

Som många andra säger, hur ser rutinerna ut i övrigt?

Jag har stått i stall, där hästarna fått frukost 6, släppts ut kl 8, fått förmiddagshö kl 11, lunchhö kl 14, eftermiddagshö kl 16, kommit in vid 20 om det behövts och nattats 23.30... av stallägaren.

Jag har även stått i helinackorderingsstall där hästarna fått frukost mellan 7-9, kommit ut före 10, fått lunch i hagen 13, kommit in vid 18-20 om det behövts och nattats mellan 23-01.

Jag har även stått i kollektivstall där hästarna har morgonfodrats av hästägarna när de har vaknat... någon gång mellan 6-10... kommit ut mellan 10-12, kommit in mellan 14-20, fått nattmat mellan 16 och 22.

Så, som sagt. Det beror lite på hur övrig dygnsfodring och rutin ser ut.

Mvh

IngelaH

I stall där rutinerna för närvarande är

Frukost/utsläpp 7-8.30
Lunch i hagen 12-13
Em i hage el insläpp 16-18.30
Nattning 20.30-22
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag är också morgontrött, har eget stall men hästarna ska ju inte behöva lida om jag vill sova. Det var det dummaste jag hört, jag går ut mellan 6:30 och 7:00 och släpper ut hästarna (de äter allt ute) och sedan om jag inte har annat att göra så är det ju bara att gå och lägga sig igen :cautious: Tycker nog att stallägaren kan börja släppa ut hästarna i tid, det är ju inte kul för dem att stå inne halva dagen :(
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det är stallägaren som bestämmer rutinerna i stallet, såvida ni inte sköter stallrutinerna kollektivt av de inhyrda.

Även om det är en speciell tidpunkt för fodringar/utsläpp/intag bestämd när du hyrde in så kan stallägaren ändra det. Vet dock inte hur det är med uppsägningstider om "kontraktet" ändras.

Den enda begränsningen utifrån jordbruksverkets regler på utevistelse är att hästar inte får vistas ute mer än 16h per dygn den kalla årstiden utan ligghall så tyvärr kan du inte hänvisa till någon hästvälfärds regel att du vill att din häst ska ut tidigare.

Jag hade pratat med stallägaren och sagt att du hade föredragit ett tidigare utsläpp och frågat om det går att lösa, men du kan aldrig kräva det. Om det inte passar dig och om din stallägare inte kan tänka sig att ändra sig kan du antingen flytta eller acceptera det.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag hade inte tyckt att det var ok, innan 8 vill jag att mina hästar ska komma ut gärna innan kl 7. Så lite tid som möjligt på box, vilket också är anledningen till att mina numer går på lösdrift.

Samma för mig.
När jag stod inhyrd i kollektivstall med mina hästar så var regeln ut senast kl 8 och in tidigast kl 20. Personligen tycker jag 12 timmar är gränsfall till för mycket tid på box/för lite tid ute utan jag vill ha ut mina senast kl 7 och in tidigast kl 21. Nu har jag eget stall och bestämmer detta själv och det är sååå skönt :)
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det tycker jag är för sent att ge dom frukost.
Jag har själv stått i ett stall som stallchefen försov sig konstant. Det var fruktansvärt irrenterande när man kom på morgonen och skulle släppa ut dom.
Det var kollektivstall men morgonfodringen ingick i stallhyran.

Jag skulle nog se mig om en annan stallplats om jag vore du OM det inte blir bättring vill säga.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Vad som är i tid beror på vad man avtalat om och vad man har för rutiner. Stallägaren bestämmer inhysingarna accepterar eller flyttar (efter sedvanlig uppsägningstid om rutinerna ändras).
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag hade flyttat. Jag har haft mina hästar på lösdrift sen 09, men flyttade och det fanns då ingen lösdrift. I det stallet var hästarna oftast ute 7.30, men det hände ett par gånger att de inte var ute förrän 08.30 och det störde mig bara det (in vid 16).

Framförallt stör det ju om man tex ska rida på morgonen eller åka iväg med hästen.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Jag hade antingen sagt till att hålla på tiderna som var sagda från början eller flyttat.
 
Sv: Morgontrött stallägare

Det kanske stallägaren redan gör,eller så kanske var det inte sagt någon tid.
 

Liknande trådar

Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 231
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp