Nej, jag tänker mer just kring LC-LB (hade det varit LB-LA eller högre hade jag aldrig ens reflekterat!), just för att det är många debutanter, ridskoleryttare, unghästar etc. etc. Och åtminstone här i mina krokar är det många ridskoleekipage som inte rider på mer än +/- 55%. Så att då, med tanke på dessa, + övriga debutanter och typ 4 åriga hästar (som förövrigt ligger på ungefär samma procentsatser), "stövla in" på typ 62%, när man dessutom har ridit LB rätt mycket, känns på något sätt lite oschysst mot dem. Men samtidigt, gör man det på någon enstaka tävling sådär så kanske det trots allt ändå är okej. Det är ju ändå knappast så att jag ens skulle få över 65% eller vinna för den delen heller...
Jag red i höstas min fyraårige fjording på tre dressyrtävlingar bland storhäst. LC, förstås, för han var inte tillräckligt stark i galoppen för 15 meters volter (det kan vara överraskande svårt för en liten fjording).
Vi red på som lägst dryga 62%. Första utanför placering på första starten, sista placerade i andra starten och tredje utan rosett i tredje starten.
Jag är helt övertygad om att ingen skulle tycka illa vara om jag red honom i LC i år som femåring heller.
Här har vi en tävlingsarrangör som gör en intressant giv på en kvällstävling.
De som ridit på mer än 65.0% i klassen, får inte starta samma nivå utan "måste" upp. Detta gäller i det här fallet LC:1, LB:1 och LA:1.
Det tycker jag känns som en rätt rimlig gränsdragning.
Nej, 62% är inget "instövlande" med fina resultat. Det är rimligt mellanresultat i klassen - åtminstone där jag bor. På 62-63% blir man normalt sett inte placerad i LC eller LB.
För ett år sedan red jag LC på 67-68%, och hamnade utanför placering... och 64% i LB, första utan placering där.
Men det kan förstås skilja i olika delar av landet, hur resultaten ser ut.
Med de resultat du har med dig, hör du mest hemma på LC.
Själv ska jag prova LA:1 med två ponnyer om en vecka, hoppas "slinka" över 60% men mer troligt landar vi runt 58-59. Den ena är den som gick LB på 64% för ett år sedan, vi hör väl egentligen hemma i LB men jag vill testa LA:1 för att förhoppningsvis kunna kvala till fjordhäst-SM och där ligger kvalgränsen på 60%.