Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig någonsin att jag skulle betala i den situationen! Ingen har ens sett din häst göra den andra hästen något, de har ju bara hittat på det för att de hoppas att du ska gå på det. Har hon valt att låta sin häst gå med din får hon ta ansvar för vad det kan leda till.
Man kan få en griffelnbensfraktur på många andra sätt än att ha blivit sparkad.
Fast min åsikt är att även om hästen blivit sparkad inför vittnen med griffelbensfraktur så är det lika orimligt .
ja, det var underförstått. skrev illa.det är ju helt irrelevant vem som sett /inte sett/vilken häst som gjort si eller så i frågan . Även om x häst sparkat y häst så ska ju liksom ingen ägare "betala" eller anklagas ? Hoppas jag helt missuppfattat vad du menar ?
Skulle vägra att betala. Ingen har sett din häst göra nånting.Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler
Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.
Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/
Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler
Nej det är ingen som har sett vem som har skadat deras häst eftersom de upptäckte att den var halt när de tog in den. Men som sagt så är jag själv helt villig att säga att risken säkert är större att det är min häst än någon annan som gjort det, för så vitt vi har sett så är det bara min häst som blir vallad och som sparkar mot deras och då hävdar de att jag borde ta mitt ansvar och betala när det är min häst som beter sig illa... Sen upplever inte jag att min beter sig illa utan bara säger ifrån, men jag är ju inte opartisk i målet heller så jag vet inte.
Men nu känns det i alla fall som om jag har fått tillräckligt för att jag ska våga säga ett blankt nej till dem imorgon. Har dock dåligt samvete hur det än är för det är så jättehemskt att bara tänka tanken att min häst kan ha orsakat en sån skada på någon annans som kräver operation och rehab och allt för tiotusentals kronor Men tänker dock ändå på om det finns nån lag man missar, när jag sökte så kom den här tråden också ifrån Bukefalos upp och där står det något om att man måste betala halva kostnaden? Iofs från 2003 men ändå. Är livrädd för att om jag vägrar betala och sen drar de det till rätten och jag får ta både kostnaderna för vet och rättegång http://www.bukefalos.com/threads/hast-som-sparkar-annan-hast.475711/
Jag har inte uttalat mig om det, tycker du det läser du in något som jag inte har skrivit. Jag håller med dig helt och hållet att det alltid är orimligt om man valt att ha hästarna ihop.
Har hamnat i en skittråkig situation i stallet där jag har mina hästar inhyrda. Häromdagen så stod en annan häst halt i hagen, det visade sig nu att det var en fraktur på griffelbenet som behövde opereras. Saken är den att ägarna till hästen är fly förbannade och har krävt av mig att jag bekostar hela veterinärvården eftersom de tror att det är min ena häst som sparkat deras och orsakat frakturen Vi vet inte säkert eftersom ingen såg det hända och alla hästarna i stallet går ihop ute, men jag kan absolut erkänna att det inte alls är omöjligt att min häst är skyldig eftersom han och deras häst inte är särskilt bra vänner, då den sistnämnda kan valla min som kan svara med att sparka. Det är inte så hela dagarna, så det är inte så oroligt i hagen som det kan låta, men vi har alla ändå sett det hända, ffa vid ut/insläpp.
Men kort sagt så har jag skitdåligt samvete för det här och mår jättedåligt över att min häst kan ha orsakat deras en sån skada Är inte heller särskilt bra stämning i stallet nu då jag är nyast in i gänget medan några av de andra inhyrningarna är goda vänner med ägarna till den skadade hästen och tycker det är självklart att jag ska betala om min häst är "dum" och slår. Kan förstå hur de tänker på ett sätt och att de är arga och oroliga för sin häst. Men samtidigt är att betala såna här summor för någon annans häst bara sådär en stor kostnad för mig, ännu mer eftersom hästen (deras) är oförsäkrad... så hjälp mig snälla, hur hade ni tänkt och vad hade ni gjort i min situation? Har inte haft mina hästar i mer än 1,5 år och var inte alls beredd på att hästägarkarriären skulle inledas så här...
Nu när jag nojjar vidare så inser jag att det kanske inte ens bara är en moralisk fråga utan en juridisk också...? Finns det någon lag som liknar lagen om tillsyn som säger att hästägare är ansvarig för de skador som deras hästar orsakar på andra hästar?
Det är skit att det hänt och det får kännas så. Man kan skylla på sig själv för att man varit oaktsam, på grannen för deras gran skymde sikten eller på hovslagaren som var försenad så hästen stog i hagen fast den borde varit inne eller på planeten Jupiter för att den inte stod helt rätt i förhållande till jorden eller whatever... men i slutänden är det hästägarens ansvar att se till så att den egna hästen är väl försäkrad om olyckan är framme, oavsett orsak om det inte handlar om ren oaktsamhet som kan bevisas. Ska man beskylla markägaren om hästen snubblar på en sten och bryter benet? Ridhusägsägaren om hästen får en senskada efter en hoppträning? Eller kanske hopptränaren?Åh vad jätteskönt det är att få läsa så enhälliga svar, har själv inte alls någon koll alls på hur man ska tänka och göra i såna här situationer och om det finns oskrivna regler