Mops vs Fralla

Sv: Mops vs Fralla

Björne snarkar när han sover när han ligger på rygg (som han alltid gör :cool:), det är väl det enda.
Han är drygt 11 månader nu och han har varit med mig ut med hästen på ridtur 2 gånger nu. Det är fullt ös medvetslös! Han springer med utan några problem, rejsar med sig själv, fintar hästen, plockar pinnar i farten och dödar alla vattenpölar han hittar.
Det enda negativa är att han är så nära marken så han blir så j*vla skitig :D
Han är som sagt knappt ett år så han är inte patella eller hjärtljudad ännu. Båda hans föräldrar är ua.

Jag har träffat en hel del frallor och jag vet att det finns av båda sorterna. Dom som är väldigt knipta och trånga i näsa och svalg som verkligen inte ser ut att må bra och dom som (oftast) har något längre nos och öppna näsborrar som mår betydligt bättre.
Jag har dock inte stött på speciellt många (endast en) med hudproblem men å andra sidan syns nog inte dom ute i stora sammanhang heller...

Delvis kl
Är det bara nosen som är problemet eller finns det ngt innanför som gör att de har svårt med andningen?
Tänker på min hund som visserligen är en peke blandning men hans nos är det plattaste jag sett. Den går inåt o med ett ordentligt nosveck.
Han är väldigt aktiv, springer lätt en mil i vårt kuperade motionsspår. Har inga problem att andas när det är varmt. Håller tempot med stora hundar osv. Det enda är att han snarkar när han sover på rygg.
Innan jag får påhopp om mitt rasval. Det är en omplacering o jag stöder inte den typ av avel.

Enkelt förklarat och så som jag förstått det.
När ansiktet blir platt så kan gomseglet bli för långt och täppa till.

Den rasen känner jag inte alls till..

.....

petit brabancon är den korthåriga varianten av griffon, världens bästa hundras såklart :D underbart temprament, supersöt och med på allt, orkar det mesta i relation till dens storlek (full galopp på stor häst i flera kilometer är väl kanske lite att ta i ;) ) du kan läsa mer om den i senaste hundsport.

Billy har en kompis som är fralla. Hon är av en ganska liten modell, men väldigt stark, tuff och uthållig.
Hon har varit ganska sen i utvecklingen, det tog lång tid innan hon hade sitt första löp till exempel.

De största problemen med henne är att hon har ett rejält underbett och att hon inte kan gå ut när det är varmt på sommaren.

58389_432395312116_693467116_5664647_3880872_n.jpg

men hallåååå, det MÅSTE varit den frallan vi träffade häromdagen när vi var ute på promenix. Jätte liten, världens underbett och samma färg.. Hur många kan det finnas? :D

Var det inte någon tråd om retromops här på buke i våras typ?

Retromopsen har längre nos och mindre hälsoproblem vill jag minnas.

Är annars sugen på en fralla i framtiden :D

Har du tips på några uppfödare som föder upp de med längre näsa?

det har inte med nosens längd att göra utan hur det ser ut inuti.

så här ser min ena tik ut hon har lite längre nosrygg än önskvärt inom rasstandarden. Hon har inga problem med vare sig andning, gomsegel, kräkningar osv.

1257376338_resized.jpg

här är en hane jag köpt in (6 veckor påbilden) betydligt plattare som ni ser inte han heller har några som helst problem hitills med andning, kräkningar, gomsegel osv.

6v_profil2.jpg-for-web-large.jpg

men vi som föder upp rasen måste uteslutande avla på friska hundar! sen att det kan bli dåliga kullar ibland ändå tror jag aldrig man kan komma ifrån (gäller ju alla raser) men alla måste göra sitt yttersta för att komma någonvart..

Senast ändrad av en moderator:

Jaha det gjorde ju saken svårare. Annars tänkte jag att man kunde kolla på vilka som verkar föda upp med längre näsa.. Så enkelt var det alltså inte.

Hur sjutton ska man kunna veta vilka linjer som har problem med andning?
Är det något som rapporteras in eller så?

När man läser på hemsidor så säger ju alla att de "föder upp friska hundar".

Fina hundar du har :laugh:

Jaha det gjorde ju saken svårare. Annars tänkte jag att man kunde kolla på vilka som verkar föda upp med längre näsa.. Så enkelt var det alltså inte.

Hur sjutton ska man kunna veta vilka linjer som har problem med andning?
Är det något som rapporteras in eller så?

När man läser på hemsidor så säger ju alla att de "föder upp friska hundar".

Fina hundar du har :laugh:

tack! :)

ja fast så är det väl alltid att folk vill framställa sitt som det bästa. jag blev tex ifrågasatt varför jag lagt ut på sidan att och varför jag fick avliva en valp. jag tycker inte direkt det är en hemlighet men alla tycker olika.

om du väljer fransk bulldogg kommer du säkerligen vilja fördjupa din kunskap och med tiden lära vilja linjer eller uppfödare men ska passa sig för lite extra. :)

ps. har även en mops. hon har svårare med andningen än frallorna. snorklar och flåsar :( hon lever dock som glad pensionär hos mormor och morfar nu.

Ja jag vill ju i så fall lära mig mer om linjer men det är svårt vart man ska börja..
Det är väl inte direkt som att allt står på avelsdata?
Och du har ju rätt i att alla vill framstå som en bra uppfödare..

Har ingen erfarenhet av att luska i "sjuk" ras. Har ju Rhodesian Ridgeback och där var det inte alls lika svårt..

Fast sååååååååååååå sjuka är dom inte,jag har 4st olika linjer alla köpta pga sin näsa och alla andas bra,ingen kräks,dom kan lätt följa dobbisen på promenad + att 2 av dom rider jag med.Sommar promenader är heller inget problem,så jag skulle vilja säga att man kan gå lite på hur lång näsa dom har. (mina är rastypiska enl.dommare,så ingen tror dom är låååååååååååång nästa :p ) men dom har heller inte nostryffeln mitt i mellan ögonen.
Hanen kan tom gräva och få plats med en jordhög på nosryggen :love:
Jag har inga bra sidobilder på tjejerna,men en bild på Doonat (brindel) med jord på nosen och en på Dogge från sidan.

Senast ändrad:

Fast om man jämför med RR (vilket är den enda rasen jag haft) så är de betydligt sjukare.
Verkar ju finnas en drös med problem, utöver andningen.

Men min poäng är mer - vad ska man gå på för att hitta linjer som är bra?

Föder du upp frallor?

Japp, och vi är fler här på buke som gör det.

Jag försöker avla på lite längre nosar, villa att de ska ha svans, och kunna röra sig obehindrat.
Jag har en som snörvlar rätt mycket, och hon är sk rastypisk, men hon orkar massor, de övriga snörvlar ytters lite och orkar bra mycket mer än mig. :o:angel:
Hudproblem finns inom rasen, och kan poppa upp även om man varit noga, samt hjärtfel och ledproblem.
Den stora problematiken inom fralla aveln är att knappt inga uppfödare vill kännas vid att rasen faktiskt har problem... Eller kastar det på någon annan uppfödare. :grin:

Använder ni sökfunktionen hittar ni flera trådar där det finns en massa bilder, från både mig och de övriga uppfödarna.

Själv sitter jag med en ca tolv veckors krabat vid fötterna, han ligger på rygg och snarkar inte mer än mina Dvärgpinscher. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 519
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 862
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar