Sv: Monty Roberts
om man säger så då att de inte bara är ridningen de brister i utan allt arbete från marken..alltså tömmkörning osv inte fungerar.
eller om man ser de på de sättet att hästen faktikst är helt underbar från marken men inte vill ha ryttare..hur gör du då? om du arbetat lääänge från marken men hästen vill endå inte jobba eller respektera att ha nånting på ryggen utan protesterar med bockningar.
Jag hade fortfarande ställt mig frågan varför. Med tanke på hästens natur så bör det ligga fysiska eller mentala problem bakom ett sådant beteende.
Om markarbetet inte brister, och hästen har fullt förtroende för dig och trivs i ditt sällskap, då måste det ligga rädsla/smärta eller annat bakom om den ska protestera på det sättet vid ridning. En häst går inte emot sin ledare om den inte upplever obehag/rädsla.
Sen är det så att vi människor verkar ta för givet att vi har rätt att rida på dessa djur. Vem gav dig rätten att tvinga dig på en häst som inte vill? Är det så att JAG inte lyckas få den att vilja, då har jag inget på hästens rygg att göra.
så du menar att varenda unghäst/häst som bråkar under ridning gör de pga att den inte litar på ryttaren?
om man nu har tränat massor från marken..igen..och hästen litar och trivs fullt med männskan på marken men inte på ryggen..hur gör du då? rider du den överhuvetaget inte då?
Absolut inte. Jag har ingen rätt i världen att tvinga mig på en annan individ på det sättet. Och det är ffa inte det minsta naturligt för hästen. Ridning är ngt man gör tillsammans. Samarbete, njutning. Njuter du av att rida ett djur mot dess vilja?
Det gör garanterat inte jag. Hästar är dock väldigt schyssta djur och säger aldeles för sällan ifrån. Min häst fick jag LÄRA att våga visa vad han känner. Han kan upplevas lite kinkig ibland, men det är ju han. Jag vill inte trycka tillbaka den han är och det han tycker och känner bara för att jag hellre vill gå min väg. När jag sitter upp på en häst jag aldrig ridit gör jag det i regel utan sadel och antingen i sidepull eller ingenting. För att jag VILL att hästen ska protestera om den misstycker. Hur ska jag annars veta?
Det gäller att vara listig med djur. Min häst tex. hatade att gå till ridbanan när jag köpte honom. Han frös fast i marken och det krävdes mkt övertalning. I hans fall handlade det om att ridbanan var aldeles för liten att trava på för honom och han blev helt enklelt förvirrad och misslyckades konstant efter som att han inte kunde byta gångart till trav när han var där. En ren mental spärr.
Vi red därför bara ut en period, stärkte hans självförtroende, lät honom aldrig misslyckas och gjorde det roligt för honom iaf att ridas övht. Med tiden kunde vi snart få honom att gå till ridbanan utan tvång efter som att han numera hade ett förtroende för sin ryttare. Så gjorde vi så att efter varje uteritt (red ännu endast ut) gick vi alltid in på ridbanan, gjorde en volt, släppte tygeln, berömde och gick tillbaka till stallet.
Att avsluta på ridbanan böev en vana. Han förknippade den med att lyckas, få beröm och slippa allt tryck efter som att han direkt efter fick gå in i stallet och äta havre. Utan tvång så gjorde vi ridbanan till en positiv upplevelse - utan undantag. Efter det ökade vi trycket genom att vi gick in på ridbanan och därinne skulle hästen då alltid sänka huvudet. Detta hade vi övat på ute så det var ngt han kunde och förstod och VILLE göra. Endast positiv förtärkning.
Idag har jag en häst som alltid väljer banan först och som självmant sänker huvudet och lätt går på tygeln utan träns - om han vore musklad nog.
Det gäller att ändra deras upplevelse från ruta 1, alltså från den rutan där hästen ännu inte protesterar. Om du gör det kommer du för det första alltid att göra ert umgänge till ngt positivt och för det andra, visa dig vara en mycket pålitlig individ som aldrig ber om mer än vad hästen klarar av. När hästen slutar ifrågasätta dina hjälper utan bara gör av ren reflex som du vill, då har du ett förtroende.
för de första har jag inte skrivit att jag gör så med hästar..absolut inte men de är så de är för dom flesta..de är få som ja mött som inte håller på så..alltså som inte säger till hästar när dom gör fel.
Människor använder sig väldigt flitigt av bestraffningar. Det är enkelt att skrämma andra till lydnad. Men vetenskapligt sätt är detta egentligen inte det bästa sättet för att få bäst resultat och dessutom är det inte heller det bästa sättet för motparten. Jag måste också tycka att vi anser oss ha väldigt stor kapacitet att avgöra vad som är rätt och vad som är fel, vilket i många fall inte alls stämmer egentligen. Därav är min åsikt att vi inte alls har någon som helst rätt att bestämma vad som är rätt och fel för våra hästar. Det jag kan bestämma är att om du hoppar på mig så försvarar jag mig. Men jag kan inte bestämma att du gör fel som försöker fly undan ngt som du upplever som obehagligt eller otrevligt, bara för att jag vill att du utför det. Jag tycker att det är pinsamt som vi håller på och domderar med våra djur. Jag har ingen rätt att bestraffa ngn, försvara dock är en helt annan sak. Därför arbetar jag endast med positiv förstärkning. Bestraffning sänker bara individen i fråga och skapar aldrig en positiv stämning. Det främjar varken hästens förtroende för mig eller sig själv och det är inte roligt för mig att utföra. Istället för att bestraffa så vägleder jag individen i rätt riktning istället.
är ju de jag skrivit och menat hela tiden? har aldrig påstått något annat.
Jag tyckte mig se ngt som hade ungefär denna mening: "hästen gör som människan säger för att slippa problem". Men jag kan ha missförstått och då ber jag om ursäkt för det.
Det är dock den metoden som jag upplever att Monty använder. Och det är det jag påstår är skillnaden.
har jag inte heller påstått någonstans eller menat.
min häst är stor och jag är liten och skulle jag som du påstår ta ledarskapat bara sådär hade han bara kört över mej totalt.
Va bra!
detta har ja heller inte antytt nåt annat om.
Det vet jag, jag skrev "vi". Detta var bara en del i min förklaring om hur människor missförstår djur genom att se på saker med våra ögon. Hur fel det faktiskt kan bli trots att det för oss är så väldigt logiskt.
de är därför join up funkar så bra just för att hästen inser snabbt att de är bättre att komunicera och möta den som driver iväg den än att fortsätta springa.
Men återigen - kommer hästen för att den ger upp? En häst ger inte upp och låter nån annan ta kommandot. Och att valla en häst i cirklar är heller inte ett sätt att få alla hästar att plötsligt se dig som ledare. Ett ledarskap kan ta månader att bygga. Ett förtroende.
Syftet är inte att trötta ut hästen. Det är här skillnaden är. Och sen undrar jag -
om en varg jagar en häst, kommer den även i det fallet att vända upp och underlägset gå till vargen med syfte att följa den som sin ledare?
Vart är logiken?
Jag ser den inte.
Sen vill jag gärna att du uttalar dig om min andra liknelse som är precis lika logisk. Dvs att join-upen också kan liknas med en varj som genskjuter en häst som kommit bort från flocken för att attakera och döda och äta den. Tycker du inte att detta låter lika logiskt som förklaringen med unghästen? Varför inte?