Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Nu har jag inte läst igenom tråden, utan postar från det första inlägget. (är lat ikväll :p)

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om MR. Han får kontakt med hästar, visst, men endel metoder som han använder är jag lite skeptisk till... T.ex. vissa grimmor, huvor, dockor bockstoppare etc. som han använder för att vänja av vissa hästar med oönskade beteenden, då får jag lite av känslan: Men sen då? Vad händer om man tar bort hjälpmedlet?
Och så är det ju det här om att det sägs att han ljugit om bl.a. sin pappa, att han var elak o.s.v. Om han nu ljugit om det så blir jag lite mer skeptisk till honom, även fastän det inte har med hästarna att göra :p

Jag är mer för att vilja jobba utan hjälpmedel (spön som "vägvisare" inte inräknat då), och få fram lösningar naturligt.
Även join up-en är jag lite halvskeptisk till, det låter i mina öron som att man nästan tvingar hästen till att vika sig för en, istället för att "göra sig förtjänt" av dess tillit och förtroende, och att man förtjänar att bli vald till ledare.

Men som sagt, jag vet inte exakt vad jag ska tycka. Monty har ju sagt och gjort bra saker också.

Men nej, tacka vet ja KF Hempfling :D

Tjoho vad flummigt det där blev :angel:

Du är jättevälkommen att se hur våra hästar om du vill se det beteendet :) Enda gången vårt ranghöga sto eller en ranghög valack har kört iväg en ny häst på avstånd är när de gått in i flocken med fel socialt beteende. Däremot söker sig självmant en del nya hästar avstånd från flocken och börjar gradvis närma sig betande. Ofta kommer dock någon unghäst eller valack till den nya och hälsar då och då på ett vänligt vis. Ston med föl kan vara betydligt mer reserverade mot nykomlingar och håller gärna distans innan de ger sin acceptans. Men de har ju mycket större integritet och skyddsinstinkt med små föl.

Det finns studier på camarguehästar och przewalski flockar där man ser beteendet att de visar sitt gillande genom att hålla sig nära en annan häst. Det finns inga studier som visar att de gör något som liknar en join up.

Ja jag jobbar mycket så med hästar som jag inte känner, då är jag mycket i hagen, vilar i närheten, följer på det avstånd där jag får vara utan att pressa. Det dröjer sällan länge innan de känner tillit och självmant söker kontakt. Skulle inte få för mig att driva iväg en häst för att få kontakt med den. Däremot kan jag driva iväg en häst som beter sig illa och där tänker jag att MRs metod kanske kan stämma in. Men förklaringsmodellen håller inte.

Jag kan ju ta ett exempel på hur det ser ut när nya hästar introduceras i vår flock.

Igår släpptes ett arabsto på betet. Vår flock består av ett par ston med föl, unghästar 1-3 år och en valack. När flocken såg araben kom de nyfiket mot henne men hon blev rädd och sprang tillbaka till grinden. Våra stannade förvånat och väntade en stund, närmade sig igen och stannade på avstånd. Araben var fortfarande rädd och höll sig vid grinden. Vår flock vände tillbaka och började beta ca 100 m från henne. Valacken och ett par ungston gick fram (i skritt) till araben och försökte hälsa. Hon drog sig undan. Valacken gick försiktigt efter, araben började blåsa upp sig och sprang iväg några meter. Valacken härmade hennes kroppspråk, svävtravade med svans och huvud höjt åt andra hållet, vände sig sedan igen mot henne. Ungstona tappade intresse när de inte fick hälsa på henne och gick iväg och betade, men gnäggade vid ett par tillfällen åt henne från flocken.

valacken försökte återigen få komma fram och nosa. Inte en sekund drev han henne, inte ett öra bakåt, inget huvud sänkt, bara ett ödmjukt nyfiket kroppspråk. Hon var dock väldigt reserverad. Han gick tillbaka till flocken och stod länge och tittade på henne.

Ett annat exempel : 7 camarguehästar kommer i maj förra året efter två dygns lastbilsfärd. De släpps ihop i en hage, på 7 hästar kommer de från 4 olika stuterier. Alla är glada och tar ett varv runt hagen och ser sig omkring. Sedan börjar de beta. 1 timme senare ligger alla ner och vilar. De som känner varandra sedan tidigare ligger nära varandra (ca 1-3 m), de som inte känner varandra ligger ca 5-10 m från varandra.

Inget tjafs alls skedde.

Däremot kan jag driva iväg en häst som beter sig illa och där tänker jag att MRs metod kanske kan stämma in. Men förklaringsmodellen håller inte.

Här får du gärna utveckla dig.
Eftersom det är just därför hästar driver iväg varandra.

T.ex. vissa grimmor, huvor, dockor bockstoppare etc. som han använder för att vänja av vissa hästar med oönskade beteenden, då får jag lite av känslan: Men sen då? Vad händer om man tar bort hjälpmedlet?

Jag är mer för att vilja jobba utan hjälpmedel (spön som "vägvisare" inte inräknat då), och få fram lösningar naturligt.

Även Monty jobbar helst utan hjälpmedel, vad jag har förstått.
Men många verkar glömma bort att han jobbar en hel del med verkligt svåra 'problemästar', alltså hästar med allvarliga trauman i bagaget. Sådana hästar kan vara mycket farliga att hantera, de kan dessutom mycket väl skada sig själva vid hantering. Då kan det vara väl motiverat med ett hjälpmedel medan man hjälper hästen att komma förbi det destruktiva beteendet, som ett sätt att undvika skador både hos häst och människor.

håller med där, oftast är det inga "svensson" hästar han jobbar med eller så är det förstörda "svensson" hästar, Så då måste man nog kunna ha något för att kunna kontrollera hästen med så tydliga signaler som möjligt. Träffade så sen som igår en som håller på med "problem" hästar och hon sa att montys dually grimma är hennes bästa investering. Synd bara att den är så dyr .___.

Man kan göra en liknande själv :idea: det har jag gjort, funkar utmärkt.

Alltså, med all respekt, så tror jag faktiskt att många som skriver här på Buke utgår ifrån rätt vanliga, 'snälla', hyggliga och enkla hästar...eftersom det är det enda man har träffat.
Och har man inte träffat, och hanterat, riktigt svåra hästar så kanske det kan vara svårt att föreställa sig hurdana sådana är?
Och då kanske man gärna blir kategorisk och tvärsäker, och tror att man har alla svar på hur hästar ska hanteras...för det har ju funkat hittills, på alla de hästar man själv mött.

I en perfekt värld skulle det inte finnas några felhanterade, traumatiserade hästar. Men när det nu gör det så är det ju faktiskt oerhört viktigt med kunskap om hur man tar hand om dem.

Man kan göra en liknande själv :idea: det har jag gjort, funkar utmärkt.

Alltså, med all respekt, så tror jag faktiskt att många som skriver här på Buke utgår ifrån rätt vanliga, 'snälla', hyggliga och enkla hästar...eftersom det är det enda man har träffat.
Och har man inte träffat, och hanterat, riktigt svåra hästar så kanske det kan vara svårt att föreställa sig hurdana sådana är?
Och då kanske man gärna blir kategorisk och tvärsäker, och tror att man har alla svar på hur hästar ska hanteras...för det har ju funkat hittills, på alla de hästar man själv mött.

I en perfekt värld skulle det inte finnas några felhanterade, traumatiserade hästar. Men när det nu gör det så är det ju faktiskt oerhört viktigt med kunskap om hur man tar hand om dem.

Visst, men å andra sidan har ju du ingen aning om vilken sorts hästar man utgår ifrån, eller hur?

Angående Join up så ger man hästen ett val! En join up, det är tillexempel så en mamma uppfostrar sitt föl. :bump: Är nu hästarnas naturliga beteende dåligt?? :confused:

Och hur naturligt är det för hästen att ha en ryttare som drar och sliter i munnen på hästen osv.? eller ridning överhuvudtaget?? :crazy: Om man tycker så, varför hålla på med hästar överhuvudtaget? Bara fundersam på hur du menar ingen kritik, alla får tycka som dom vill! :bow:

Nu efter mitt möte med Monty Roberts sammanfattar jag så här...:

Han använder mycket våld för att få hästen att göra som han vill. (Rycker i grimskaftet om hästen gör fel...) Han sa att det inte gjorde något eftersom han hade sin speciella grimma som inte skadar hästen. (Tycker den inte är så speciellt märkvärdig.):(

Kan bara Jon-up, follow-up och sin lastträning.

Vid lastträning av skolans ponny så stängde han in ponnyn med transporten så han inte hade något annat val än att gå in. (VÅLD!):mad:

Lite häftigt att se på alla hästar han gjorde. (men det vara ju bara 2st) resten gjorde mina kompisar som var anledningen till att han kom...:(

Tror att han är så j*vla bra när han kommunicerar med hästarna på ett "naturligt" vis men kan inte lära andra hur man gör.:confused:

Alltså, Dagen var ganska okej, men så fort han använde våld ville man bara springa in till honom och ta ifrån han hästen och säga: DRA ÅT H*LVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:devil::mad::mad:

Nu efter mitt möte med Monty Roberts sammanfattar jag så här...:

Han använder mycket våld för att få hästen att göra som han vill. (Rycker i grimskaftet om hästen gör fel...) Han sa att det inte gjorde något eftersom han hade sin speciella grimma som inte skadar hästen. (Tycker den inte är så speciellt märkvärdig.):(

Kan bara Jon-up, follow-up och sin lastträning.

Vid lastträning av skolans ponny så stängde han in ponnyn med transporten så han inte hade något annat val än att gå in. (VÅLD!):mad:

Lite häftigt att se på alla hästar han gjorde. (men det vara ju bara 2st) resten gjorde mina kompisar som var anledningen till att han kom...:(

Tror att han är så j*vla bra när han kommunicerar med hästarna på ett "naturligt" vis men kan inte lära andra hur man gör.:confused:

Alltså, Dagen var ganska okej, men så fort han använde våld ville man bara springa in till honom och ta ifrån han hästen och säga: DRA ÅT H*LVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:devil::mad::mad:

Jag hänger inte med.
Vad menar du med våld? Fysiskt våld eller vad?

MR menar ju att man ska göra join up på alla hästar. Inte bara på hästar som beter sig illa.

Om hästen har ett val, tillåter du då ett nej? Vad jag förstått av metoden så jagar man iväg hästen tills den säger ja. Inte mycket till val tycker jag...

MR menar ju att man ska göra join up på alla hästar. Inte bara på hästar som beter sig illa.

Kanske han anser det, jag vet inte.
Jag har bara sett honom utföra join up på ohanterade hästar och hästar med människoproblem.

brukar göra en "snabbis" på på min häst ibland han blir mer uppmärksam då och då han redan är väldigt hanterbar så räcker det oftast att bara skicka runt honom några varv i trav

Jag skulle först noga kolla hur denna häst mår fysiskt i sin kropp innan jag experimenterade med dess psyke..
Vissa hästar med smärta försöker springa ifrån det,andra "stänger av"..
Hästen verkar inte må så bra.
Om det sen gjordes utan tecken på smärta, hur hade du då gjort?

Sedan stämmer det inte alls att hästar gör join up med nykomlingar. De kör dock bort hästar som beter sig felaktigt när de kommer in i en ny flock. Nya hästar som kan de sociala reglerna och lägger sig lägst i rang på en gång blir dock direkt adopterade av nyfikna flockmedlemmar. En häst som har preferens för en annan häst följer den ganska tätt, står och vilar eller betar bredvid. Kanske ska vi jobba mer så?
Instämmer. :bow: Det är väldigt lätt att missförstå ett djur som är så olikt oss men människan verkar tro att vi ser och förstår precis allt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod